Semester |
F2019
|
Uddannelse |
Forvaltning * / Politik og Administration * / Socialvidenskab *
|
Aktivitetstype |
Kandidatkursus
|
Undervisningssprog |
Dansk
|
Tilmelding |
Tilmelding sker via stads selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside Når du tilmelder dig kurset, skal du være opmærksom på, om der er sammenfald i tidspunktet for kursusafholdelse og eksamen med andre kurser, du har valgt. Uddannelsesplanlægningen tager udgangspunkt i, at det er muligt at gennemføre et anbefalet studieforløb uden overlap. Men omkring valgfrie elementer og studieplaner som går ud over de anbefalede studieforløb, kan der forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. Registration is happing through stads selvbetjeningwithin the announced registration period, as you can see on the Studyadministration homepage. When registering for courses, please be aware of the potential conflicts between courses or exam dates on courses. The planning of course activities at Roskilde University is based on the recommended study programs which do not overlap. However, if you choose optional courses and/or study plans that goes beyond the recommended study programs, an overlap of lectures or exam dates may occur depending on which courses you choose. |
Læringsudbytte/bedømmelseskriterier |
Viden
Færdigheder
Kompetencer
|
Overordnet indhold |
|
Uddybende beskrivelse |
Kurset omhandler kvalitative feltstudier i det yderste led af velfærdsorganisationer i den offentlige sektor, ”frontlinjeorganisationerne”. Kurset har et dobbelt fokus på kvalitative forskningsmetoder og viden om de offentlige institutioner, ledere og medarbejdere og deres handlerum. De studerende får således dybtgående viden om kvalitative metoder og forskningsetik og hvordan disse kan anvendes i undersøgelser i denne type af organisationer, samt viden om organisationerne og deres praksis til at kontekstualisere disse. Kurset inkluderer en videregående workshop om forskningsetiske dilemmaer og integritet. Frontlinjeorganisationerne inkluderer også organisationer i den tredje sektor (NGO’erne), der samarbejde med den offentlige sektor om udbuddet af serviceydelser. Organisationerne har ofte direkte kontakt med borgerne. De inkluderer fx sygehusafdelinger, beskæftigelsestilbud og daginstitutioner. |
Undervisnings- og arbejdsform |
En god kombination af oplæg fra underviserne, studenteroplæg, øvelser, tværfaglig sparring og diskussion. |
Forventet arbejdsindsats (ECTS-deklaration) |
Kurset tæller 5 ECTS. Hver enkelt studerende forventes således at bruge 135 timer på kurset. Kurset består af 5 kursusgange af 4 timer (20 t.) og afsluttes med en individuel, skriftlig 48-timersopgaver. Hver enkelt studerende forventes i forlængelse heraf at bruge 67t på forberedelse til de 5 kursusgange. Dvs. 13-14 timer pr. kursusgang. |
Pensum |
Pensum består af akademiske artikler fra bøger og tidsskrifter samt enkelte cases. Litteraturen er angivet ved hver enkelt forelæsning. |
Prøveform |
Eksamen består af en 48-timers skriftlig prøve. Opgaven stilles af den kursusansvarlige. Besvarelsen må have et maksimalt omfang på 14.400 antal tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusiv eventuelle bilag. Opgaver, der ikke overholder omfangskravene, afvises fra bedømmelse og der er anvendt et eksamensforsøg. |
Omprøveform |
Omprøven følger de samme bestemmelser som den ordinære eksamen og der skal afleveres en ny skriftlig opgave |
Prøvetype |
Individuel prøve
|
Hjælpemidler til eksamen |
Alle |
Bedømmelse |
7-trinsskala
|
Censur |
Ingen (dvs. at underviser bedømmer)
|
Evaluering- og feedback former |
De studerende får feedback i forbindelse med de planlagte øvelser og oplæg. Dette vil oftest foregå i plenum. Den skriftlige eksamen bedømmes med karakter efter 7-trinsskalaen. Der gives kun feedback (skriftlige kommentarer) til de studerende, der måtte være så uheldige ikke at bestå opgaven. Kurset indhold og form evalueres løbende med de studerende, og afsluttes med en samlet evaluering. |
Aktivitetsansvarlig |
Catharina Juul Kristensen (cjk@ruc.dk)
|
Underviser | |
STADS stamdata | |
Sidst ændret | 19/12/2018 |