Semester |
F2019
|
Uddannelse |
Forvaltning * / Politik og Administration *
|
Aktivitetstype |
Kandidatkursus
|
Undervisningssprog |
Dansk
|
Tilmelding |
Tilmelding sker via stads selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside Når du tilmelder dig kurset, skal du være opmærksom på, om der er sammenfald i tidspunktet for kursusafholdelse og eksamen med andre kurser, du har valgt. Uddannelsesplanlægningen tager udgangspunkt i, at det er muligt at gennemføre et anbefalet studieforløb uden overlap. Men omkring valgfrie elementer og studieplaner som går ud over de anbefalede studieforløb, kan der forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. Registration is happing through stads selvbetjeningwithin the announced registration period, as you can see on the Studyadministration homepage. When registering for courses, please be aware of the potential conflicts between courses or exam dates on courses. The planning of course activities at Roskilde University is based on the recommended study programs which do not overlap. However, if you choose optional courses and/or study plans that goes beyond the recommended study programs, an overlap of lectures or exam dates may occur depending on which courses you choose. |
Læringsudbytte/bedømmelseskriterier |
Viden
Færdigheder
Kompetencer
|
Overordnet indhold |
Kurset udbydes under en af følgende fire tematikker: o ’Politik, styring og demokrati’ o ’Organisation og ledelse’ o ’Europæisering og globalisering’ o ’Social og samfundsmæssig analyse’
|
Uddybende beskrivelse |
Politik og styring er under afgørende forandring: Der er en voksende erkendelse af at politik og styring må baseres på faktisk adfærd. Behavioural public policy udforsker hvordan politik og styring kan kvalificeres af indsigt i hvordan mennesker rent faktisk træffer beslutninger. Empirisk forskning fra især behavioural economics og psykologi viser således at menneskers adfærd ofte afviger systematisk fra rationel adfærd. Dette udnyttes i nudging, men denne indsigt har bredere anvendelsesmuligheder. Indsigt i hvordan mennesker rent faktisk træffer beslutninger er generelt vigtig, når man vil påvirke adfærd. Indsigter i hvordan mennesker rent faktisk træffer beslutninger kan foranledige et eftersyn af politikker og styringsformer, og kvalificere valget og udformningen af politikker og styringsformer, uanset om det drejer sig om fx sundhedspolitik, beskæftigelsespolitik, konkurrence- og forbrugerpolitik, erhvervspolitik, uddannelsespolitik, socialpolitik, energipolitik, miljøpolitik, trafikpolitik, skattepolitik, integrationspolitik eller styring internt i den offentlige sektor. Internationalt er der en voksende interesse og erfaringer fra mange forskellige politikområder, herunder især i USA og England, men efterhånden er der gjort erfaringer i mange lande, herunder Danmark. Hvilke potentialer har tiltag baseret på indsigter i faktisk adfærd i forhold til politik og styring? Hvilke konsekvenser for effektiviteten i politik og styring? Hvilke konsekvenser for demokrati? Hvilke fordelingsmæssige konsekvenser? Er der tale om nye muligheder eller trusler? Hvor går grænsen for det legitime i anvendelse af sådanne indsigter? Hvornår er det uetisk? På seminaret diskuterer vi muligheder og begrænsninger, udfordringer og dilemmaer. • Indsigt i den nyeste teori og empiri vedrørende faktisk adfærd og de muligheder og begrænsninger der er forbundet med at anvende disse indsigter i politik og styring, samt ikke mindst også en indsigt i de etiske og demokratiske problematikker, som dette indebærer. • Færdigheder i at analysere og kritisk reflektere over anvendelser af indsigter i faktisk adfærd i politik og styring samt ikke mindst også en indsigt i de etiske og demokratiske problematikker, som dette indebærer. • Kompetencer til at omsætte indsigt og færdigheder i praksis i forbindelse med udformning og evaluering af politik og styring. |
Undervisnings- og arbejdsform |
Kursusforløb tager udgangspunkt i forelæsninger, men vil tillige omfatte andre undervisnings- og arbejdsformer som gruppearbejde, øvelser, studenteroplæg, peer feedback og ekskursioner, såvel som andre praktiske aktiviteter. Oplæg, øvelser, plenumdrøftelser, samt drøftelse af studenteroplæg. |
Forventet arbejdsindsats (ECTS-deklaration) |
Holdundervisning: 24 timer Studenteroplæg, øvelser mv: 72 timer Forberedelse: 120 timer Eksamen: 54 timer Timer i alt: 270 time |
Pensum |
Litteraturen er sammensat af tidsskriftartikler, uddrag fra bøger, rapporter mv., blandt andet nedenstående. Litteraturen er i øvrigt anført under de enkelte kursusgange. Litteraturen kan hentes elektronisk via RUCs bibliotek eller på internettet med mindre andet er anført. Enkelte artikler oplægges på Moodle. Shafir, E. (Ed.), (2013). The Behavioral Foundations of Public Policy. Princeton New Jersey. (uddrag) Thaler, R. H., & Sunstein, C. R. (2008). Nudge: Improving decisions about health, wealth and happiness. New Haven: Yale University Press. (uddrag) Kahneman, D. (2011). Thinking fast and slow. London: Allen Lane. (uddrag) Oliver, A. (2017), The Origins of Behavioural Public Policy. Cambridge: Cambridge University Press. doi:10.1017/9781108225120.007. (uddrag) Dagpengekommissionen (2015), Dagpengekommissionens samlede anbefalinger (uddrag). Bregn, K. (2015) Behavioural Public Policy - nyt grundlag for politik og styring" i Økonomistyring og Informatik, Tidsskrift for nye ledelsesformer og ledelsesteknologier, Vol. 30, Nr. 5, s. 423-56. |
Prøveform |
Individuel mundtlig prøve med udgangspunkt i pensum Prøven har en samlet varighed på 60 minutter fordelt på ca. 30 minutters forberedelsestid (inkl. tiden til at trække spørgsmål) og ca. 30 minutters mundtlig eksamination inklusiv votering. Ved prøvens begyndelse trækker den studerende 2 spørgsmål. De 2 spørgsmål danner udgangspunkt for eksaminationen, hvor den studerende efter forberedelsestiden præsenterer og diskuterer spørgsmålene på baggrund af pensum. Der kan ved eksaminationen spørges ind til hele kursets pensum. |
Omprøveform |
omprøven har samme form som den ordinære prøveform. |
Prøvetype |
Individuel prøve
|
Hjælpemidler til eksamen |
Alle hjælpemidler er tilladt i forberedelseslokalet. I eksamenslokalet er alene noter skrevet i forberedelsestiden tilladt. |
Bedømmelse |
7-trinsskala
|
Censur |
Intern (dvs. at underviser og en intern censor bedømmer)
|
Evaluering- og feedback former |
Løbende evaluering, feed-back på øvelser og oplæg, herunder peerfeedback. |
Aktivitetsansvarlig |
Jon Kvist (jkvist@ruc.dk)
|
Underviser |
Kirsten Bregn (bregn@ruc.dk)
Snorre Sylvester Frid-Nielsen (ssfn@ruc.dk) Jon Kvist (jkvist@ruc.dk) Jonas Krogh Madsen (jkroghm@ruc.dk) |
Eksamensadministration |
ISE Studieadministration (ise-studieadministration@ruc.dk)
|
STADS stamdata | |
Sidst ændret | 06/02/2019 |