Semester |
F2019
|
Uddannelse |
Sociale Interventionsstudier *
|
Aktivitetstype |
Kandidatkursus
|
Undervisningssprog |
Dansk
|
Tilmelding |
Tilmelding sker via stads selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside Når du tilmelder dig kurset, skal du være opmærksom på, om der er sammenfald i tidspunktet for kursusafholdelse og eksamen med andre kurser, du har valgt. Uddannelsesplanlægningen tager udgangspunkt i, at det er muligt at gennemføre et anbefalet studieforløb uden overlap. Men omkring valgfrie elementer og studieplaner som går ud over de anbefalede studieforløb, kan der forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. Registration is happing through stads selvbetjeningwithin the announced registration period, as you can see on the Studyadministration homepage. When registering for courses, please be aware of the potential conflicts between courses or exam dates on courses. The planning of course activities at Roskilde University is based on the recommended study programs which do not overlap. However, if you choose optional courses and/or study plans that goes beyond the recommended study programs, an overlap of lectures or exam dates may occur depending on which courses you choose. |
Læringsudbytte/bedømmelseskriterier |
Viden • Forståelse af deltageres forskellige perspektiver og oplevelser og etablering af rammer, som understøtter et fælles engagement Færdigheder • Reflektere over og anvende forskningsbaseret viden som grundlag for design af sociale interventionsprojekter • Reflektere over deltageres for skellige perspektiver og oplevelser • Beherske, vælge og vurdere metoder til etablering af rammer, som understøtter et fælles engagement • Beherske, vælge og vurdere metoder til bruger/ borgerinvolverende social intervention samt metoder til dokumentation heraf Kompetencer • Udvikle nye metoder til bruger/borgerinvolverende social intervention på et videnskabeligt grundlag • Tage selvstændigt professionelt ansvar for facilitering og styring af komplekse, konfliktuelle faglige og tværfaglige samarbejder • Projektledelse i forbindelse med facilitering og styring af komplekse, konfliktuelle faglige og tværfaglige samarbejder |
Overordnet indhold |
Kursets formål er at sætte de studerende i stand til at undersøge og forstå deltageres forskellige perspektiver og oplevelser i sociale sammenhænge. Det er endvidere målet, at de studerende skal opnå færdigheder i at skabe rammer, som understøtter et fælles engagement. Kurset præsenterer forskellige eksempler på undersøgelsesdesigns og forskningsmetoder, herunder tilgange, der involverer forskellige brugerog praksisperspektiver. Metoderne bliver bragt i spil i forskellige sociale interventioner og kontekster. Kurset lægger op til refleksion over, hvordan forskningsbaseret viden kan bringes i spil i design og udvikling af sociale interventionsprojekter. Som led i kurset arbejdes endvidere med eksempler på facilitering af komplekse faglige og tværfaglige samarbejder. |
Undervisnings- og arbejdsform |
Kurset består af deltagerbaseret undervisning i hold og veksler mellem underviserstyrede kursusaktiviteter og øvelser. |
Prøveform |
Kurset bedømmes ved en skriftlig opgave. Opgaven består af tre elementer: • Skriftligt materiale brugt ved mundtlig gruppefremlæggelse på minimum en kursusgang. • Skriftlige notater, der reflekterer undervisning og fælles diskussioner på minimum fire kursusgange. Samlet omfang minimum 4.800 tegn, maksimum 7.200 tegn inkl. mellemrum. • En bunden skriftlig opgave, der inddrager pensum fra minimum to forskellige kursusgange. Omfang minimum 7.200 tegn, maksimum 12.000 tegn inkl. mellemrum. Spørgsmålet udleveres på sidste kursusgang. Den samlede opgave afleveres 3 døgn efter sidste kursusgang. I bedømmelsen af prøven indgår den skriftlige opgave med vægten 80 % og de to øvrige elementer med hver 10 %. • Omfangskravene er inklusive forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer men eksklusive eventuelle bilag. Spørgsmålet udleveres på sidste kursusgang. Opgaver, der ikke overholder omfangskravene, afvises fra bedømmelse og der er anvendt et eksamensforsøg. |
Omprøveform |
En 7 døgns individuel bunden skriftlig hjemmeopgave på minimum 24.000 tegn og maksimum 28.800 tegn. Omfangskravene er inklusive forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer men eksklusive eventuelle bilag. Besvarelsen skal afspejle den studerendes beherskelse af hele kursets pensum. Opgaver, der ikke overholder omfangskravene, afvises fra bedømmelse og der er anvendt et eksamensforsøg |
Prøvetype |
Individuel prøve
|
Bedømmelse |
7-trinsskala
|
Censur |
Ekstern (dvs. at underviser og en ekstern censor bedømmer)
|
Aktivitetsansvarlig |
Jo Krøjer (jokr@ruc.dk)
Silas Fehmerling Harrebye (silas@ruc.dk) Trine Østergaard Wulf-Andersen (wulf@ruc.dk) |
STADS stamdata | |
Sidst ændret | 20/11/2018 |