PDF til print Find kalender

Obligatorisk kursus: Skriftlig kommunikation og kreativitet

Titel
Obligatorisk kursus: Skriftlig kommunikation og kreativitet
Oversat titel

Written Communication and Creativity

Semester
E2024
Kandidatuddannelse i
Dansk
Aktivitetstype

Obligatorisk

Undervisningssprog
Dansk
Studieordning

Læs mere om uddannelsen og find din studieordning på ruc.dk

TILMELDING OG STUDIEADMINISTRATIV DATA
Tilmelding

Tilmelding sker via STADS-Selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside

Tilmelding til projekteksamen: Du skal huske at bekræfte din tilmelding til projektet, ved at tilmelde dig eksamen med din projektgruppe, når projektdannelsen er slut. Du skal tilmelde dig via stads

Når du tilmelder dig kurset, skal du være opmærksom på, om der er sammenfald i tidspunktet for kursusafholdelse og eksamen med andre kurser, du har valgt. Uddannelsesplanlægningen tager udgangspunkt i, at det er muligt at gennemføre et anbefalet studieforløb uden overlap. Men omkring valgfrie elementer og studieplaner som går ud over de anbefalede studieforløb, kan der forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger.

Deltagerantal
ECTS
10
Aktivitetsansvarlig
Sune Sønderberg Mortensen (sunes@ruc.dk)
Hans Ulrik Rosengaard (hansur@ruc.dk)
Studieleder
Erik Svendsen (evs@ruc.dk)
Undervisere
Studieadministration
IKH Tilmelding & Eksamen (ikh-eksamen@ruc.dk)
Aktivitetsnummer
U60076
FAGLIGT INDHOLD
Overordnet formål

Målet er at give et videnskabeligt grundlag for pragmatisk, retorisk og æstetisk analyse og vurdering af tekster og på dette grundlag opøve færdigheder i at producere og revidere tekster i forskellige genrer inden for faglig formidling, organisationskommunikation, det offentlige ræsonnement, kulturformidling og skønlitteratur.

Uddybende beskrivelse

På kurset træner vi tre evner: den analytiske evne til at lokalisere og beskrive sproglige valg og tekstkompositioner og forudsige deres forståelsesmæssige effekter i konkrete læsesituationer; den kreative evne til at forestille sig alternativer til foreliggende valg og kompositioner og til at opfinde nye, fantasifulde løsninger; og den kritisk evne til at vurdere og vælge mellem alternativer og argumentere for fordele og ulemper på et teoretisk, normativt grundlag. Undervisningen alternerer mellem praktiske, kritiske tilgange og æstetiske, kreative tilgange idet vi i udgangspunktet forsøger at holde kritiske og kreative processer adskilt. Men vi beskæftiger os også med samspillet mellem dem. Undervisningen omfatter teoretisk orienterede oplæg, diskussioner, øvelser i tekstrevidering og tekstproduktion, hjemmeopgaver og feedback og peer feedback på opgaveløsninger. Vi arbejder med tekster i forskellige genrer og medier inden for blandt andet faglig formidling, organisationskommunikation, den offentlige debat og skønlitteratur. Nogle gange tager vi udgangspunkt i en foreliggende tekst som vi analyserer, vurderer og reviderer, andre gange skal I ud fra en række benspænd selv skrive tekster som vi efterfølgende giver feedback på og diskuterer. Gennem kursets forskellige arbejdsformer får I kendskab til sprogbrugsnormer, tekst-, genre- og kommunikationsteori og æstetisk teori, og inden for disse rammer arbejder vi med stofsamling, disponering, komposition, sproglige valg, korrekthed, sammenhæng, gentagelse, variation, intenderede normbrud, genrebrud, et læseværdigt og æstetisk skriftsprog, kreativ skrivning, konstruktiv feedback og revision af tekster.

Pensum
Tilrettelæggelse og indsats

Kursets samlede studieindsats er 270 timer.

Kurset omfatter 10 undervisningsgange af 2 x 2 timer.

Hver undervisningsgang omfatter først en teoretisk orienteret session med forelæsning, oplæg og diskussioner, og dernæst en praktisk orienteret session med praktiske øvelser og feedback, herunder peer feedback.

Undervisningsgangene udgør 40 timer i alt.

Aktiviteter uden for undervisningsgangene udgør omkring 185 timer og omfatter planlægning af studieindsatsen, litteratursøgning, læsning af pensumlitteraturen, forberedelse af peer feedback og oplæg, løsningen af skriveopgaver individuelt og i grupper, selvstændigt arbejde med kursets læringsmål og forberedelse til eksamen. I dele af kursusforløbet må der forventes op til 20 timers forberedelse til en undervisningsgang.

Eksamens forventede arbejdsbyrde er 40 - 50 timer.

Udbudsformat 

Undervisningen foregår på campus. Eksamen er en skriftlig hjemmeopgave.

Undervisningsevaluering
Program
BEDØMMELSE
Læringsmål 
  • selvstændigt udvælge og anvende relevant tekst- og kommunikationsteori, genreteori og æstetisk teori i analysen og vurderingen af tekster

  • redegøre nuanceret for forholdet mellem sprogets udtryksformer og kommunikationssituationen

  • identificere centrale sprogrigtighedsproblemer og anvende videnskabelig viden om sprogbrugsnormer i vurderingen af tekster

  • udtrykke sig korrekt, sammenhængende, læseværdigt og æstetisk i en genre der passer til situationen

  • udføre en systematisk undersøgelse af en teksts kvaliteter, drage de relevante konklusioner af undersøgelsen og præsentere dem så de fremstår overbevisende

  • vejlede andre om den konkrete udformning af tekster

  • rådgive andre om manuskripters publikationspotentiale

  • udarbejde retningslinjer og principper for en organisations sprog- og tekstarbejde

Prøveform
Individuel skriftlig hjemmeopgave.

Hjemmeopgaven skal have et omfang på 24.000-28.800 tegn inkl. mellemrum.
Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag.

Hjemmeopgavens varighed er 7 dage inkl. evt. weekend og helligdage.



Bedømmelse: 7-trinsskala
Censur: ekstern censor
Omprøveform
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
Prøveform ved særlige tilfælde
Prøveform og bedømmelses-kriterier (udmøntet)

Prøveform

Individuel skriftlig hjemmeopgave.

Hjemmeopgaven skal have et omfang på 24.000-28.800 tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag.

Hjemmeopgavens varighed er 7 dage inkl. evt. weekend og helligdage.

Bedømmelseskriterier

Den studerende kan:

  • selvstændigt udvælge og anvende relevant tekst- og kommunikationsteori, genreteori og æstetisk teori i analysen og vurderingen af tekster
  • redegøre nuanceret for forholdet mellem sprogets udtryksformer og kommunikationssituationen
  • identificere centrale sprogrigtighedsproblemer og anvende videnskabelig viden om sprogbrugsnormer i vurderingen af tekster
  • udtrykke sig korrekt, sammenhængende, læseværdigt og æstetisk i en genre der passer til situationen
  • udføre en systematisk undersøgelse af en teksts kvaliteter, drage de relevante konklusioner af undersøgelsen og præsentere dem så de fremstår overbevisende
Eksamenskode(r)
Eksamenskode(r) : U60076
Sidst ændret 21/02/2024

Undervisningsgange: