Titel |
(AFLYST) Demokrati - teorier, analyser og cases (Specialiseringskursus)
|
Oversat titel |
Advanced study seminar |
Semester |
F2023
|
Kandidatuddannelse i |
Socialvidenskab * / Politik * / Politik og Forvaltning * / Politik og Forvaltning / Socialvidenskab
|
Aktivitetstype |
Valgfrit |
Undervisningssprog |
Dansk
|
Studieordning |
|
TILMELDING OG STUDIEADMINISTRATIV DATA | |
Tilmelding |
|
Deltagerantal |
|
ECTS |
10
|
Aktivitetsansvarlig |
Allan Dreyer Hansen (adh@ruc.dk)
|
Studieleder |
Carina Saxlund Bischoff (carinasb@ruc.dk)
|
Undervisere |
|
Studieadministration |
ISE Studieadministration (ise-studieadministration@ruc.dk)
|
Aktivitetsnummer |
U60392
|
FAGLIGT INDHOLD | |
Overordnet formål |
Et specialiseringskursus har til formål at give de studerende mulighed for at fordybe sig i et emnefelts teorier/teoriretninger og empiriske anliggender. Kurset sætter de studerende i stand til kompetent at kunne vælge og argumentere for en teori/teoriretnings anvendelighed og relevans i forhold til givne problemstillinger. De udbudte kurser er baseret på instituttets forskning på feltet og viden på højeste internationale niveau. Kursernes specifikke emnefelt vil være beskrevet i aktivitetsbeskrivelsen. Specialiseringskurser på Politik og Forvaltning udbydes under et af tre profilområder:
|
Uddybende beskrivelse |
De fleste er enige om, at demokrati er godt og at alle samfund bør demokratiseres. På trods af denne konsensus er der store uenigheder om, hvad demokrati egentlig er og bør være. Samtidig er der i demokratianalyser ofte meget langt mellem analysen af normative idealer og analysen af konkrete demokratiske praksisser. Debatten har udkrystaliseret sig i en række teorier eller modeller, fx det liberale demokrati, deltagelsdemokrati, deliberativt demokrati og agonistisk demokrati. Dette kursus vil dels belyse de centrale demokrati-teorier og dels diskutere og illustrere, hvordan man kan analysere demokratiske idealer og praksisser. Mere specifikt er formålet med kurset er at de studerende opnår indsigt i centrale demokratiforståelser og -teorier og disses demokratiske idealer, normer og standarder. Endvidere selvstændigt at kunne analysere og evaluere demokratiske problemstillinger knyttet til konkrete politiske og administrative processer og institutioner, samt indsigt i de metodiske dimensioner ved demokratianalyse, specielt forholdet mellem normative og deskriptive elementer. Kurset går i dybden med forståelser af demokrati, de problemstillinger der er knyttet til forskellige former for demokratisk styring samt forskellige måder at analysere processer og institutioner i et demokratiperspektiv. Den metodiske dimension af demokratianalysen diskuteres ud fra et normativt såvel som et problematiserende perspektiv og det demokratianalytiske perspektiv bringes i anvendelse overfor en række cases/temaer. |
Pensum |
Se moodle. |
Tilrettelæggelse og indsats |
Kursusforløbet tager udgangspunkt i forelæsninger, men kan tillige omfatte andre undervisnings- og arbejdsformer som gruppearbejde, øvelser, studenteroplæg mm. Undervisningen tager udgangspunkt i grundig forberedelse. Kurset tæller 10 ECTS point svarende til at den studerende bruger 270 timer på faget. Der er 24 timers holdundervisning fordelt på 12 dobbelttimer. Det antages, at den studerende forud har læst pensum og arbejdet med dagens tekster og derigennem har forberedt sig på undervisning med et timeforbrug svarende til i alt ca. 120 timer. Studerende forventes at give 1-2 korte oplæg til fælles diskussion. Samlet antages et tidsforbrug på ca. 20 timer. Eksamen er en 10 dages individuel skriftlig hjemmeopgave, hvor det antages, at der forud går repetitions-læsning på 35 t, samt bruges ca. 71 timer på selve eksaminationen. |
Udbudsformat |
|
Undervisningsevaluering |
Aktiviteten evalueres regelmæssigt ud fra studienævnets evalueringsprocedure. Den aktivitetsansvarlige vil blive orienteret om en eventuel evaluering af aktiviteten ved semesterstart se link til studienævnets evalueringspraksis her https://intra.ruc.dk/nc/for-ansatte/organisering/raad-naevn-og-udvalg/oversigt-over-studienaevn/studienaevn-for-samfundsstudier/arbejdet-med-kvalitet-i-uddannelserne. |
Program |
Der udsendes via moodle et detaljeret program inden kurset startes. |
BEDØMMELSE | |
Læringsmål |
|
Prøveform |
Individuel skriftlig hjemmeopgave.
Hjemmeopgaven skal have et omfang på 16.800-24.000 tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag. Hjemmeopgavens varighed er 7 dage inkl. evt. weekend og helligdage. Bedømmelse: 7-trinsskala |
Omprøveform |
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
|
Prøveform ved særlige tilfælde |
|
Prøveform og bedømmelses-kriterier (udmøntet) |
Tilegne sig terminologien fra demokratiteorierne og gennem denne redegøre for og vurdere styrker og svagheder ved forskellige demokratiteorier, herunder placere de enkelte positioner i det større demokratiteoretiske landskab og kontrastere dem i forhold til hinanden. Demonstrere evnen til sikkert og selvstændigt at vurdere, vælge og anvende demokratiteorier i analysen af en konkret case. Kritisk at kunne reflektere over demokrati-aspektet ved politiske og administrative processer og institutioner. Kunne identificere og analysere centrale demokratiske problematikker i en konkret case. Formidle sin indsigt i en sproglig form, der er faglig præcis, velstruktureret og velargumenteret. |
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 21/12/2022 |