PDF til print    Find kalender

Eksperimentelt speciale i Kemi og Medicinalbiologi

Semester
F2024
Uddannelse
Kemi *
Aktivitetstype
Speciale
Undervisningssprog
Dansk
Tilmelding

Tilmelding sker via STADS-Selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside.

Uddybende beskrivelse

Specialet er et tværfagligt speciale med udgangspunkt i den faglighed, der udspænder sig mellem uddannelsens to fag. Specialet kan være eksperimentelt, teoretisk (litteraturbaseret) eller være baseret på analyse af allerede foreliggende data.

Specialets eksemplariske karakter sikrer, at de studerende gennem specialearbejdet tilegner sig viden, færdigheder og kompetencer, som de kan anvende i en bredere sammenhæng end i specialet. De studerende har frihed til selv at vælge specialets indhold inden for studieordningens rammer og målbestemmelser. Evnen til kritisk at vurdere kvaliteten af egen indsats og eget vidensgrundlag i forhold til en given problemstilling er en vigtig målsætning for det deltagerstyrede og problemorienterede specialearbejde.

Projektforløbet

I specialerapporten skal den studerende dokumentere viden om og færdigheder i at anvende videnskabelige teorier og metoder under arbejdet med en afgrænset, faglig og relevant problemstilling. Den studerende skal dokumentere færdigheder i at analysere, kategorisere, diskutere, argumentere, vurdere og reflektere på et videnskabeligt grundlag samt kunne vælge og forholde sig kritisk til kilder, litteratur, teori og metoder anvendt i specialet. Gennem specialet skal den studerende demonstrere færdighed i at kunne kommunikere en akademisk undersøgelse til fagfæller samt demonstrere kompetence til at igangsætte, styre og gennemføre en længerevarende akademisk undersøgelses- og skriveproces.

Forventet arbejdsindsats (ECTS-deklaration)

Specialer 60 ECTS / 1620 timer

  • Specialeseminar 4 timer

  • Bedømmelse / eksamen: 1 time

  • Vejledning: 35 timer

  • Rapportskrivning: 250 timer

  • Litteratursøgning: 200 timer

  • Praktisk arbejde fx laboratorie, udformning af model, analyse, feltarbejde: 1090 timer

  • Eksamensforberedelse: 40 timer

Pensum

Projektets litteraturbasis bestemmes af de studerende i samarbejde med projektets vejleder(e), dog indenfor fagets afgrænsning. De studerende forventes at anvende egne litteratursøgninger som basis for projektets pensum.

Evaluering- og feedback former

Der er løbende formativ evaluering på kurset baseret på dialog mellem den/de studerende og vejlederen. Kurset bliver endvidere evalueret via et spørgeskema i SurveyXact og ved en mundtlig evaluering ved specialets afslutning. Studienævnet behandler evalueringerne med eventuelle kommentarer fra vejleder.

Studieleder/faglig koordinator
Lotte Jelsbak (ljelsbak@ruc.dk)
Frederik Diness (diness@ruc.dk)
Eksamensadministration
INM Tilmelding & Eksamen (inm-eksamen@ruc.dk)
Aktivitetsansvarlig
Lotte Jelsbak (ljelsbak@ruc.dk)
Frederik Diness (diness@ruc.dk)
ECTS
60
Læringsudbytte/bedømmelseskriterier
  • Forskningsbaseret viden inden for udvalgte fagområder og forståelse af og refleksion over egen specialeundersøgelses placering i det faglige f

  • Viden om den akademiske genre og den akademiske målgruppe som specialet henvender sig til

  • Færdigheder i at anvende og mestre videnskabelige teorier og metoder under arbejdet med en afgrænset, faglig og relevant problemstilling

  • Færdigheder i at identificere videnskabelige problemstillinger

  • Færdigheder i at analysere, kategorisere, diskutere, argumentere, reflektere og vurdere på et videnskabeligt grundlag

  • Færdigheder i at forholde sig kritisk til og vælge videnskabelige kilder, litteratur, teori og metoder

  • Færdigheder i at diskutere og indgå i en faglig argumentation

  • Færdigheder i at skrive i overensstemmelse med akademiske tekstnormer og med henblik på en akademisk målgruppe

  • Færdigheder i at benytte eksperimentelle metoder i en forskningsproces

  • Kompetencer i selvstændigt at kunne igangsætte, styre og gennemføre en længerevarende akademisk undersøgelses- og skriveproces

  • Kompetencer i at identificere og tage ansvar for egen faglige og skriftsproglige udvikling og specialisering

  • Kompetencer i at udvælge, tilpasse, forbedre eller designe eksperimentelle metoder i problemløsningsprocesser samt undervisnings- og arbejdsformer

Type

Eksperimentelt speciale

Undervisnings- og arbejdsform

Specialet er et tværfagligt speciale med udgangspunkt i den faglighed, der udspænder sig mellem uddannelsens to fag.

Specialets eksemplariske karakter sikrer, at de studerende gennem specialearbejdet tilegner sig viden, færdigheder og kompetencer, som de kan anvende i en bredere sammenhæng end i specialet.De studerende har frihed til selv at vælge specialets indhold inden for studieordningens rammer og målbestemmelser. Evnen til kritisk at vurdere kvaliteten af egen indsats og eget vidensgrundlag i forhold til en given problemstilling er en vigtig målsætning for det deltagerstyrede og problemorienterede specialearbejde. Forløbet understøttes af en eller flere faglige vejledere. Vejleder(e) understøtter, at specialearbejdet opfylder studieordningens krav.

I specialerapporten skal den studerende dokumentere viden om og færdigheder i at anvende videnskabelige teorier og metoder under arbejdet med en afgrænset, faglig og relevant problemstilling. Den studerende skal dokumentere færdigheder i at analysere, kategorisere, diskutere, argumentere, vurdere og reflektere på et videnskabeligt grundlag samt kunne vælge og forholde sig kritisk til kilder, litteratur, teori og metoder anvendt i specialet. Gennem specialet skal den studerende demonstrere færdighed i at kunne kommunikere en akademisk undersøgelse til fagfæller samt demonstrere kompetence til at igangsætte, styre og gennemføre en længerevarende akademisk undersøgelses- og skriveproces.

Prøveform
De(n) studerende kan vælge om specialet skal bedømmes alene på baggrund af specialeafhandlingen eller på baggrund af specialeafhandlingen og en mundtlig prøve, der tager udgangspunkt i specialeafhandlingen.

Specialeafhandlingen kan udarbejdes individuelt eller i en gruppe. Hvis man vælger at arbejde i gruppe, må gruppen bestå af 2-4 studerende.

Specialet skal for:
- 1 studerende have et omfang på 48.000-192.000 tegn inkl. mellemrum.
- 2 studerende have et omfang på 48.000-192.000 tegn inkl. mellemrum.
- 3 studerende have et omfang på 48.000-204.000 tegn inkl. mellemrum.
- 4 studerende have et omfang på 48.000-204.000 tegn inkl. mellemrum.

Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, resumé, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag.

Specialet skal forsynes med et resumé.
Specialer skrevet på dansk, norsk eller svensk skal forsynes med et resumé på engelsk. Specialer skrevet på et fremmedsprog (bortset fra svensk og norsk) kan forsynes med et resumé på dansk.
Resuméet indgår i den samlede bedømmelse med en vægtning på 5 procent.

Specialer skrevet af en gruppe, skal være individualiseret ved aflevering, for at en bedømmelse udelukkende på baggrund af specialeafhandlingen er mulig. Individualiseringen skal være reel og vise, hvilken studerende, der har hovedansvaret for de enkelte afsnit. Indledning, konklusion og resumé er omfattet af fællesansvar.

Den eventuelle mundtlige prøve er en individuel prøve for studerende, der har udarbejdet specialeafhandlingen alene eller har anmodet om individuel prøve. Øvrige mundtlige specialeprøver afholdes som gruppeprøver.
Ved den eventuelle mundtlige prøve tages der udgangspunkt i hele specialeafhandlingen. De(n) studerende starter prøven med et oplæg (10 min pr. studerende), hvorefter prøven foregår som en samtale mellem den studerende, eksaminator og censor. Der kan under prøven stilles spørgsmål inden for de(t) faglige område(r), der relaterer sig til specialet.

Eksaminationstiden inkl. votering fastsættes således:
Ved 1 studerende 60 minutter.
Ved 2 studerende 120 minutter.
Ved 3 studerende 150 minutter.
Ved 4 studerende 180 minutter.

Der foretages en individuel bedømmelse af den enkelte studerendes præstation.
Bedømmelsen er en samlet bedømmelse af specialeafhandlingen og den eventuelle mundtlige præstation.
Stave- og formuleringsevnen i specialet indgår i bedømmelsen med en vægtning på 10 procent.

Tilladte hjælpemidler ved prøven: disposition på maksimalt en A4-side samt præsentationsmateriale

Bedømmelse: 7-trinsskala
Censur: ekstern
Omprøveform
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
Eksamenskode(r)
Eksamenskode(r) : U40455
Sidst ændret 25/09/2023

Undervisningsgange:

Vis kursusgange for Hold: 1 Find kalender (1) PDF til print (1)

Mandag 03-06-2024 10:00 - 03-06-2024 10:00 i uge 23
Specialaflevering (specialestart august 2023)

Fredag 01-11-2024 10:00 - 01-11-2024 10:00 i uge 44
Specialaflevering (specialestart januar 2024)