Semester |
F2024
|
Uddannelse |
Teksam - miljøplanlægning *
|
Aktivitetstype |
Speciale
|
Undervisningssprog |
Dansk
|
Tilmelding |
Tilmelding sker via STADS-Selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside Når du tilmelder dig kurset, skal du være opmærksom på, om der er sammenfald i tidspunktet for kursusafholdelse og eksamen med andre kurser, du har valgt. Uddannelsesplanlægningen tager udgangspunkt i, at det er muligt at gennemføre et anbefalet studieforløb uden overlap. Men omkring valgfrie elementer og studieplaner som går ud over de anbefalede studieforløb, kan der forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. |
Uddybende beskrivelse |
Specialet bygger på selvstændig igangsætning, planlægning og gennemførelse af en empirisk baseret undersøgelse af et afgrænset problemfelt med henblik på at analysere muligheder og barrierer for at realisere miljø- og udviklingsinitiativer og vurdere betingelser for miljø- og udviklingsorienterede forandringsindsatser. Opgaveformuleringen for specialet skal godkendes af studieleder før specialet kan påbegyndes. |
Projektforløbet |
Specialeopstarten foregår før den egentlige påbegyndelse af specialeforløbet. I forbindelse med specialeopstart organiseres et projektdannelsesforløb. Formålet er at kommende specialestuderende kan sparre med hinanden, og potentielle specialevejledere kan give input til formulering af projektideer. Forløbet sigter på at kvalificere projektdannelsen og understøtte dannelsen af specialegrupper. I den indledende fase af specialeforløbet, efter første møde med specialevejleder anbefales det at studerende udarbejder studieforløbsbeskrivelse som adresserer hvordan specialet bidrager til at udvikle viden og kompetencer i forhold til en mulig erhvervsfunktion. I specialeforløbet er der to obligatoriske evalueringer: problemformuleringsseminar og intern evaluering, og et tværgående fagligt seminar, som sigter på at fremme sparring og peer feedback mellem specialegrupper.
Vejledning i specialeprojekter inkluderer dialog om studieforløbsbeskrivelse, kompetenceprofil og hvordan specialets vidensopbygning kan bidrage til udvikling af kompetencer og ny viden relateret til udvikling af strategier og indsatser for bæredygtig omstilling inden for et eller flere regulerings- og planfelter. Projektvejledningen foregår i respekt for at projektarbejdet er problemorienteret, tværfagligt og selvstyret. Specialestuderende har frihed til vælge problemformulering inden for de regulerings- og planfelter som knytter an til bæredygtig omstilling. Videre bygger projektarbejdet på at studerende selv vælger begreber, teorier og metoder som kan bidrage til at besvare problemformuleringen og selvstændigt indsamler og analyserer empirisk viden på et eller på tværs af regulerings- og planfelter. Projektvejledning kan inkludere feedback på mundtlige såvel som skriftlige oplæg. Fokus kan være på:
Projektvejledningspraksis: følg dette link Problemformuleringsseminar med peer feedback Problemformuleringsseminaret har fokus på specialets problemfelt, relevansen af den valgte problemformulering og undersøgelsens design og tidsplan samt hvordan problemformulering og arbejdsspørgsmål knytter an til problemer og udfordringer såvel som strategier og indsatser på de relevante regulerings- og planlægningsfelter. Det skriftlige oplæg præsenterer argumenter for specialets problemfelt, problemformuleringens relevans, afgrænsning og refleksioner over hvordan evt. arbejdsspørgsmål bidrager til at analysere og besvare problemformuleringen. Oplægget forventes at indeholde refleksioner over valg af begreber, teorier og metoder og hvordan evt. valg og fravalg rammesætter empiriindsamling og analyse. Projektets design og tidsplan kan beskrives i form af en kommenteret indholdsfortegnelse, referenceliste og en plan for arbejdet frem til intern evaluering. Oplægget bør have et omfang der tillader konstruktiv feedback på problemfeltet, problemformuleringens relevans, specialets afgrænsning og design, herunder refleksioner over hvordan der kan tilvejebringes et vidensgrundlag som muliggør undersøgelse af den valgte problemformulering og evt. arbejdsspørgsmål samt forventninger til at analysen vil give grundlag for at identificere eller udvikle visioner, strategier og indsatser for bæredygtig omstilling. Aktiviteten koordineres af de involverede specialegrupper som står for at indkalde projektvejledere og aftale aflevering af skriftlige oplæg samt tidspunkt og sted for problemformuleringsseminaret. Problemformuleringsseminaret afholdes i de anbefalede uger, evt. i ugen før eller næstkommende uge. For 2 specialegrupper afsættes der to timer til problemformuleringsseminar. Opponentgruppe og opponentvejleder fremgår af oversigten over tildeling af vejledere til specialer. Tværgående fagligt seminar med peer feedback Som opfølgning på problemformuleringsseminaret afholdes et tværgående fagligt seminar for alle igangværende specialestuderende hvor centrale projektudfordringer og –temaer drøftes i relation til de igangværende specialeforløb. Specialegrupperne sætter dagsordenen ved at foreslå og vælge tværgående temaer som tages op på seminaret. Mulige temaer kan drøftes som afslutning på problemformuleringsseminaret. Specialeseminaret kan inkludere faglige oplæg fra inviterede gæster såvel som workshop aktiviteter. Eksempler på temaer: - Hvordan undersøges problemer inden for det valgte regulerings- og planfelt typisk?
Intern evaluering med peer feedback Den interne evaluering har fokus på sammenhænge mellem problemfelt, problemformulering, teori og metode, opstilling af analyseramme, indsamling af empiri, analyse og resultater samt vurdering af etiske eller andre effekter og udvikling af strategier og indsatser for bæredygtig omstilling. Fokus kan f.eks. være på:
Oplægget til intern evaluering bør have et omfang der tillader konstruktiv feedback på specialets røde tråd og hvordan specialet bidrager med ny viden til håndtering af udfordringer for regulering og planlægning og hvordan resultaterne af den empiriske analyse kan omsættes i visioner, strategier og indsatser for bæredygtig omstilling. Aktiviteten koordineres af de involverede specialegrupper som står for at indkalde projektvejledere og aftale aflevering af skriftlige oplæg samt tidspunkt og sted for intern evaluering. Intern evaluering afholdes i de anbefalede uger, evt. i ugen før eller næstkommende uge. For 2 specialegrupper afsættes der to timer til intern evaluering. Opponentgruppe og opponentvejleder fremgår af oversigten over tildeling af vejledere til specialer. Studieforløbsbeskrivelse Studieforløbsbeskrivelsen er et refleksionsdokument som bygger på beskrivelse af visioner og faglige mål for specialet og mål for opbygning af viden og kompetencer relateret til aktuelle eller fremtidige behov inden for et eller på tværs flere regulerings- og planfelter. Fokus er på opbygning af viden og kompetencer til at koordinere og styre initiativer, aktiviteter og projekter i bæredygtig omstilling, og indgå i tværfagligt samarbejde og dialog med eksterne aktører og/eller eksperter om at udvikle visioner, strategier og indsatser for bæredygtig omstilling. Studieforløbsbeskrivelsen falder i 2 dele. En fælles beskrivelse af visioner og faglige mål med specialet, og en beskrivelse af individuelle visioner og mål for viden og bygning af kompetencer relateret til specialearbejdet. Over kandidatforløbet giver studieforløbsbeskrivelserne et overblik over progressionen i studieforløbet og hvordan successive projektforløb bidrager til viden og opbygning af kompetencer til at varetage opgaver i regulering, planlægning og indsatser for bæredygtig omstilling. Studieforløbsbeskrivelsen fungerer fremadrettet i forhold til at reflektere over hvordan arbejdet med specialet bidrager til opbygning af ny viden og kompetencer. Viden og kompetencer som er aktuelt relevante eller forventes at blive relevante grundet igangværende omstilling af produktion og forbrug. Studieforløbsbeskrivelsen anvendes afsluttende til at gøre status over hvordan specialet bidrager til opbygning af ny viden og kompetencer og til ønsket individuel kompetenceprofil. Studieforløbsbeskrivelsen udarbejdes efter første møde med projektvejleder. Skabelonen for studieforløbsbeskrivelse for specialeforløb danner udgangspunkt for dialog om behov for ny viden og kompetencer på feltet. Den fælles beskrivelse af specialet vedlægges som bilag til det skriftlige oplæg til problemformuleringsseminar. Til intern evaluering vedlægges en status for hvordan specialet forventes at bidrage til at indfri visioner og faglige mål. Skabelon for studieforløbsbeskrivelse findes på Moodle for specialer eller følg dette link |
Forventet arbejdsindsats (ECTS-deklaration) |
Studieindsats Et speciale på 30 ECTS svarer til 810 timers forventet arbejdsindsats, heraf:
|
Pensum |
Der opgives ikke pensum for specialer baseret på selvvalgt problemformulering. Vidensgrundlaget for specialer bestemmes af den valgte problemformulering og hvad der er fokus på at analysere for at udvikle visioner, strategier og indsatser for bæredygtig omstilling. Specialer bygger på en selvvalgt problemstilling som knytter an til et eller flere regulerings- og planfelter. Den studerende vælger ud fra den valgte problemstilling begreber, teorier og metoder som vurderes at udgøre et relevant grundlag for at besvare problemformuleringen og evt. arbejdsspørgsmål. Vidensgrundlaget for specialet er betinget af problemets afgrænsning og de valg og fravalg som rammesætter problemformulering, teori og metode, analyse og løsningsforslag. Specialer forudsættes at indeholde eksplicitte refleksioner over relevans og rækkevidde af aktuelt vidensgrundlag og behov for at indsamle ny viden for at analyse effekter af omstillingsinitiativer. Det kan være spørgsmål relateret til behov for at kombinere begreber, teorier og metoder på nye måder eller behov for at tilvejebringe ny empirisk viden for at udvikle visioner, strategier og indsatser for bæredygtig omstilling. Vidensgrundlaget for specialer og relevansen heraf drøftes med projektvejleder, opponentgruppe og opponentgruppens vejleder til problemformuleringsseminar og intern evaluering. |
Evaluering- og feedback former |
Det anbefales, at projektgruppen løbende evaluerer læringsfællesskabet og samarbejdet. Hvis gruppen oplever problemer med samarbejdet kan den anmode vejlederen om hjælp. Vejleder efterspørger mundtlig feedback på vejledningen fra gruppen minimum to gange i projektforløbet, men gruppen kan give feedback på vejledningen gennem hele forløbet, hvis der er behov for en fornyet forventningsafstemning. Den skriftlige evaluering går til vejleder, studieleder og studienævn med henblik på kvalitetsudvikling af uddannelsen. Se mere om evalueringerne på studienævnets side på intranettet. Feedback Mundtlig feedback fra vejleder på studieforløbsbeskrivelse, mundtlige og skriftlige oplæg og dialog om specialeforløb og plan for indsamling af empiri og analyse den valgte problemstilling. Mundtlig feedback fra vejleder på oplæg og dialog om specialeforløb og plan for arbejdsopgaver. Kollektiv feedback på oplæg til problemformulerings-seminar og intern evaluering fra egen og anden projektgruppes vejleder samt peer feedback fra opponentgruppe. Peer feedback i forbindelse med deltagelse i ekstra kurrikulær specialeworkshop med andre specialegrupper. Mundtlig feedback i forbindelse med eksamen af projektet fra egen vejleder og censor. |
Studieleder/faglig koordinator |
Bente Kjærgård (bkj@ruc.dk)
|
Eksamensadministration |
IMT Studieadministration (imt-studieadministration@ruc.dk)
|
Aktivitetsansvarlig |
Bente Kjærgård (bkj@ruc.dk)
|
ECTS |
30
|
Forudsætninger for at kunne gå til eksamen |
Aktiv og tilfredsstillende deltagelse i problemformuleringsseminaret og den interne evaluering. Gennem studieforløbsbeskrivelser, problemformuleringsseminar og intern evaluering skal der vises refleksioner over egen faglige udvikling, samarbejde og procesforløb i projektarbejdet, samt evne til at indgå i faglige dialoger. Studieforløbsbeskrivelserne skal vedlægges som bilag til projektrapporten. Deltager den studerende ikke i problemformuleringsseminaret og den interne evaluering udarbejdes refleksionsdokument på min. 7.200 og max. 14.400 tegn inkl. mellemrum, som skal godkendes af egen vejleder. Refleksionsdokumentet skal adressere opponentgruppens oplæg og komme med konstruktive ideer til eksempelvis sammenhæng mellem problemfelt, problemformulering og metodeovervejelser og/eller sammenhæng mellem problemformulering, analyse og konklusion. |
Læringsudbytte/bedømmelseskriterier |
|
Type |
Speciale |
Prøveform |
Specialet bedømmes gennem specialeafhandlingen og en mundtlig prøve, der tager udgangspunkt i specialeafhandlingen.
Den mundtlige prøve er en individuel prøve for studerende, der har udarbejdet specialeafhandlingen alene eller har anmodet om individuel prøve. Øvrige mundtlige specialeprøver afholdes som gruppeprøver. Ved prøven tages der udgangspunkt i hele specialeafhandlingen. Prøven foregår som en samtale mellem den studerende, eksaminator og censor. Der kan under prøven stilles spørgsmål inden for de(t) faglige område(r), der relaterer sig til specialet. Der foretages en individuel bedømmelse af den enkelte studerendes præstation. Bedømmelsen er en samlet bedømmelse af specialeafhandlingen og den mundtlige præstation. Hvis man vælger at arbejde i gruppe, må gruppen bestå af 2-4 studerende. Specialet skal for: - 1 studerende have et omfang på 96.000-182,400 tegn inkl. mellemrum. - 2 studerende have et omfang på 96.000-182,400 tegn inkl. mellemrum. - 3 studerende have et omfang på 100.800-223,200 tegn inkl. mellemrum. - 4 studerende have et omfang på 100.800-223,200 tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, resumé, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag. Specialet skal forsynes med et resumé. Specialer skrevet på dansk, norsk eller svensk skal forsynes med et resumé på engelsk. Specialer skrevet på et fremmedsprog (bortset fra svensk og norsk) kan forsynes med et resumé på dansk. Resuméet indgår i den samlede bedømmelse. Eksaminationstiden inkl. votering fastsættes således: Ved 1 studerende 30 minutter. Ved 2 studerende 60 minutter. Ved 3 studerende 75 minutter. Ved 4 studerende 90 minutter. Stave- og formuleringsevnen i specialet indgår i bedømmelsen. Tilladte hjælpemidler ved prøven: alle Bedømmelse: 7-trinsskala Censur: ekstern |
Omprøveform |
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
|
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 30/11/2023 |