Semester |
F2020
|
Uddannelse |
Forvaltning * / Politik og Administration *
|
Aktivitetstype |
Kandidatkursus
|
Undervisningssprog |
Dansk
|
Tilmelding |
Tilmelding sker via stads selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside Når du tilmelder dig kurset, skal du være opmærksom på, om der er sammenfald i tidspunktet for kursusafholdelse og eksamen med andre kurser, du har valgt. Uddannelsesplanlægningen tager udgangspunkt i, at det er muligt at gennemføre et anbefalet studieforløb uden overlap. Men omkring valgfrie elementer og studieplaner som går ud over de anbefalede studieforløb, kan der forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. Registration through stads self-service within the announced registration period, as you can see on the Studyadministration homepage. When registering for courses, please be aware of the potential conflicts between courses or exam dates on courses. The planning of course activities at Roskilde University is based on the recommended study programs, which do not overlap. However, if you choose optional courses and/or study plans that goes beyond the recommended study programs, an overlap of lectures or exam dates may occur depending on which courses you choose. |
Uddybende beskrivelse |
Der har i de seneste år været et markant fokus på den danske centraladministration og embedsværkets rolle. En række skandalesager har vakt offentlig interesse og debat, og ledt til en diskussion af hele vores politiske systems indretning med fokus på relationen mellem regering, embedsværk og Folketing. Fælles for flere af sagerne har været et fokus på, hvorvidt embedsmændene i centraladministrationen er blevet for følgagtige i forhold til deres minister og den siddende regering. Enten fordi de presses af deres minister eller fordi de blot ønsker at strække sig meget langt for at opfylde ministerens ønsker – og måske også for langt. Tilsvarende har forskningen peget på at ministerrollen er under pres. Ministerens arbejdsbetingelser er udfordret af en række udviklingstræk, der har betydning for ministerens evne til at styre samfundsudviklingen. Det gælder vedkommendes viden, parlamentariske erfaring, og ikke mindst udviklingen i mediebilledet. Udviklingstræk, der skaber øget afhængighed af embedsværket. På dette kursus går vi i dybden med relationen mellem minister og embedsmænd og analyserer de aktuelle udfordringer, der påvirker samspillet og rolleudøvelsen for henholdsvis minister og embedsværk. Teoretisk giver kurset på den ene side en dybdegående indføring i de formelle retlige rammer, der regulerer samspillet, og på den anden side en videregående politologisk og forvaltningsteoretisk indføring med fokus på uformelle regler og normer der kendetegner det politiske system og dets indlejrede roller. Teoretisk trækkes der i denne sammenhæng på begreber som organisation og organisationskultur, politologisk rolleanalyse, samt de nyeste internationale teorier om politisering og medialisering. Empirisk giver kurset en grundig og videregående indføring i det danske politiske systems funktionsmåde på statsniveau med analyser af aktuelle udviklingstræk og udfordringer af minister- og embedsmandsrollen. Endelig indeholder kurset en praksisorienterede del, hvor vi arbejder med konkrete øvelser, rollespil og håndtering af dilemmaer. På denne del af kurset kommer vi til at diskutere, hvad embedsmandsrollen indebærer og bør indebære og dermed hvad der er god embedsmandsskik. Hvilke rollekrav er på spil og står nogle af disse i modsætning til hinanden, og hvordan kan dilemmaerne håndteres? Formålet med kurset er på den baggrund at kombinere en dyberegående teoretisk indsigt med aktuelle empiriske udviklingstræk og udfordringer til det danske politisk-administrative system. Den studerende bliver således i stand til at gennemføre selvstændige analyser af samspillet mellem minister og embedsmænd, samt reflekterer over egen rolle i en fremtidig ansættelse i, eller samarbejde med, politisk styrede administrative organisationer. Viden:
Færdigheder:
Kompetencer:
|
Forventet arbejdsindsats (ECTS-deklaration) |
Andet (fx studenteroplæg, øvelser, peer-review, hjemmeopgaver): 103 timer Forberedelse: 150 timer Eksamen: 1 time Ialt: 275 timer |
Pensum |
(2015) Embedsmanden i det moderne folkestyre. Bo Smith-udvalgets rapport om samspillet mellem politikere og embedsmænd. Jurist- og Øonomforbundets Forlag. (2018) ”Functional politicization among lower-ranking civil servants - conflicts and dilemmas in Danish central government” (Pernille Boye Koch and Birgitte Poulsen), Scandinavian Journal of Public Administration (forthcoming) (2013) Luc Verhey: “Civil servants and politicians: Problems and Future Prospects” in Civil servants and Politics – A delicate balance, Neuhold, Vanhoonacker and Verhey (eds.) |
Evaluering- og feedback former |
På kursets første kursusgang etableres ”holdets profil” i samarbejde mellem undervisere og studerende. Heri fastlægges det hvilke forventninger undervisere og studerende har til kurset og hinanden. Undervejs gennemføres en midtvejsevaluering, ligesom der gennemføres en slutevaluering, der griber tilbage til forventningerne fra ”holdets profil”. Til visse kursusgange vil der være forskellige studenteroplæg med feedback fra undervisere og medstuderende. |
Eksamensadministration |
ISE Studieadministration (ise-studieadministration@ruc.dk)
|
Aktivitetsansvarlig |
Birgitte Poulsen (bkrp@ruc.dk)
|
Prøveform |
Som følge af nedlukningen på RUC pga. Corona, ændres prøveformen på dette kursus. Individuel virtuel mundtlig prøve. Prøven tager sit udgangspunkt i et eller flere tilfældigt udtrukne spørgsmål fra en liste over **spørgsmål, som udleveres 14 dage før prøven. Den studerende starter prøven med en kort præsentation, hvorefter prøven foregår som en dialog. Der kan ved prøven spørges ind til hele pensum. Eksaminationstid inkl. votering: 30 minutter. Tilladte hjælpemidler: Kursusmateriale og egne noter. Bedømmelse: 7-trinsskala. Censur: Intern medbedømmer |
ECTS |
10
|
Læringsudbytte/bedømmelseskriterier |
|
Overordnet indhold |
Kurser udbydes under en af følgende fire tematikker:
Forskningsmæssige og teoretiske præmisser for analyser af socialvidenskabelige, politiske og administrative problemstillinger.Fremgangsmåder ved analysen af komplekse videnskabelige problemstillinger på højeste internationale niveau.Løsningsorienterede tilgange til centrale aktuelle problemstillinger. |
Type |
Valgkursus |
Undervisnings- og arbejdsform |
Kursusforløb tager udgangspunkt i forelæsninger, men vil tillige omfatte andre undervisnings- og arbejdsformer som gruppearbejde, øvelser, studenteroplæg, peer feedback og ekskursioner, såvel som andre praktiske aktiviteter. |
Prøveform |
Individuel mundtlig prøve.
Prøven tager sit udgangspunkt i et eller flere tilfældigt udtrukne spørgsmål fra en liste over spørgsmål, som de studerende kender på forhånd. Den studerende starter prøven med en kort præsentation, hvorefter prøven foregår som en dialog. Der kan ved prøven spørges ind til hele pensum. Forberedelsestid inkl. udtrækning: 30 minutter. Eksaminationstid inkl. votering: 30 minutter. Tilladte hjælpemidler: Kursusmateriale og egne noter. Bedømmelse: 7-trinsskala. Censur: Intern medbedømmer. |
Omprøveform |
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
|
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 27/04/2020 |