KLADDE

PDF til print    Find kalender

AFLYST i E19 - Branding i praksis

Semester
E2019
Uddannelse
Kommunikation *
Aktivitetstype
Kandidatkursus
Undervisningssprog
Dansk
Tilmelding

Tilmelding sker via STADS-Selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside

Når du tilmelder dig kurset, skal du være opmærksom på, om der er sammenfald i tidspunktet for kursusafholdelse og eksamen med andre kurser, du har valgt. Uddannelsesplanlægningen tager udgangspunkt i, at det er muligt at gennemføre et anbefalet studieforløb uden overlap. Men omkring valgfrie elementer og studieplaner som går ud over de anbefalede studieforløb, kan der forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger.

Registration through STADS-Selvbetjeningwithin the announced registration period, as you can see on the Studyadministration homepage.

When registering for courses, please be aware of the potential conflicts between courses or exam dates on courses. The planning of course activities at Roskilde University is based on the recommended study programs which do not overlap. However, if you choose optional courses and/or study plans that goes beyond the recommended study programs, an overlap of lectures or exam dates may occur depending on which courses you choose.

Uddybende beskrivelse

Kurset "branding i praksis" har fokus på at udvikle kompetencer og viden om, hvordan organisationer kan udvikle stærke relationer og brands gennem en systematisk strategisk planlægning af deres eksterne kommunikation. Det er en tværfaglig disciplin, der trækker på værktøjer inden for kommunikation, net¬værk, kultur, ledelse og marketing.

I løbet af kursusforløbet bliver de studerende introduceret til de centrale teorier, modeller og begreber inden for strategisk kommunikation, relationsudvikling og branding. De studerende vil få en forståelse for, hvordan organisationer kan arbejde strategisk med at tilrettelægge og eksekvere branding.

Kurset vil ud over de konkrete værktøjer også præsentere cases og eksempler fra forskellige typer af organisationer. Derudover vil de studerende arbejde praktisk i grupper med at analysere, diskutere, løse og præsentere branding-udfordringer for udvalgte cases.

Kurset vil trække på erfaringer og praksisser fra offentlige og private virksomheder samt fra bureau-verdenen. Disse praksisser vil blive afprøvet sammen med de studerende, der dermed får hands on erfaring med aktuelle værktøjer. Det kan fx være inden for oplevelseskommunikation, socio-politisk branding, influencer kommunikation, sociale medier og kampagner.

Kurset løber over 6 dage med forskellige kursustemaer. Den gennemgående røde tråd er at øve de studerende i at anvende metoder og værktøjer, der skaber en effektiv og eksekverbar brandingstrategi.

Forventet arbejdsindsats (ECTS-deklaration)

Forventet arbejdsindsats i forbindelse med kurset er 135 timer (1 ECTS point = 27 arbejdstimer):

  • 6 x 4 timer undervisning, fordelt på forelæsninger og øvelser.
  • 10 timer forberedelsestid per undervisningsgang, hvilket inkluderer læsning af kursets pensum, samt løsning af diverse hjemmeopgaver.
  • 40 timer til eksamen, inkluderet forberedelse.
  • 11 timer til andre aktiviteter, såsom evaluering, semesterintroduktion mv.
Pensum

Generelt til hele kurset: Sandstrøm, Lars (2014): Relationsstrategi – ledelse og udvikling af eksterne netværk og relationer. Forlaget Samfundslitteratur. (210 sider, 2. oplag) – udvalgte kapitler som er fordelt på kursusgange nedenfor:

Kursusgang 1 / Branding i forandring

Sandstrøm, Lars (2015): 10 tendenser i kommunikationsfaget. Udgivet på corporaterelations.dk. (4 sider). Tidligere udgivet på kommunikationsforening.dk. http://www.corporaterelations.dk/wp-content/uploads/2017/01/1-CR-10-TENDENSER-KOMMUNIKATION-2015.pdf

Schultz, Majken og Mary Jo Hatch (2010): Toward a theory of brand co-creation with implications for brand governance. Journal of Brand Management, vol. 17, 590 – 604. http://majkenschultz.com/wp-content/uploads/sites/10485/2016/03/Theory-of-brand-governance-Schultz-Hatch.2010.pdf

Kapitel 1 (et nyt relationsparadigme) i: Sandstrøm, Lars (2014): Relationsstrategi – ledelse og udvikling af eksterne netværk og relationer. Forlaget Samfundslitteratur. (210 sider, 2. oplag) ** Kursusgang 2 / Mål og målgrupper**

Sandstrøm, Lars (2016): Road map for relationsbranding: 7 ruter mod et meningsfuldt brand. Udgivet på corporaterelations.dk. (9 sider). Tidligere udgivet på kommunikationsforening.dk http://www.corporaterelations.dk/wp-content/uploads/2017/01/2-CR-Branding-roadmap-2016.pdf

Wilson, A.J. og Ying Fan (2010): Examining the role of external brand stakeholders – a classification through communication mapping. 6th Thought Leaders International Conference in Brand Management, 18-20 April 2010, Università della Svizzera italiana, Lugano, Switzerland. http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.470.2519&rep=rep1&type=pdf

Kapitel 2 og 3 (kortlægning af relationer + virksomheders relationsstrategi) i: Sandstrøm, Lars (2014): Relationsstrategi – ledelse og udvikling af eksterne netværk og relationer. Forlaget Samfundslitteratur. (210 sider, 2. oplag).

Kursusgang 3 / Brandfortællinger og medievalg

Sandstrøm, Lars (2018): Kommune-branding – fra markedsføring til involverende kommunikation. (14 sider). Udgivet på corporaterelations.dk. http://www.corporaterelations.dk/wp-content/uploads/2018/08/8-KOMMUNE-BRANDING-2018.pdf

Kapitel 7 (relationsstrategi og branding) i: Sandstrøm, Lars (2014): Relationsstrategi – ledelse og udvikling af eksterne netværk og relationer. Forlaget Samfundslitteratur. (210 sider, 2. oplag). ** Kursusgang 4 / Branding governance og måling**

Sandstrøm, Lars (2018): Få dit brand i sikkerhed. (2 sider) Udgivet på Bureabiz.dk september 2018. http://www.corporaterelations.dk/wp-content/uploads/2018/09/9-BRANDSIKKERHED-2018.pdf

Kapitel 8 (implementering og forankring af strategien) i: Sandstrøm, Lars (2014): Relationsstrategi – ledelse og udvikling af eksterne netværk og relationer. Forlaget Samfundslitteratur. (210 sider, 2. oplag).

Kursusgang 5 / Employer branding/sociale medier

Kristin Bachhaus og Surinder Tikoo: Conceptualizing and researching employer branding. (16 sider) Research Gate, 2004. https://www.researchgate.net/profile/Kristin_Backhaus/publication/235310489_Conceptualizing_and_researching_employer_branding/link/00b49536d3ff97e28d000000.pdf

Martin R. Edwards (2010): Employer branding. (20 sider) Research Gate. https://www.researchgate.net/profile/Martin_Edwards10/publication/211385429_An_integrative_review_of_employer_branding_and_OB_theory/links/54aba8d90cf2bce6aa1d934d.pdf

Sandstrøm, Lars (2018): Road map til sociale medier: 7 ruter til engagement på sociale medier. (17 sider). Udgivet på corporaterelations.dk. http://www.corporaterelations.dk/wp-content/uploads/2018/01/7-CR-SOCIAL-MEDIA-ROADMAP-2018.pdf

Kozinets, Robert V. (2014): Social Brand Engagement – A New Idea. Gfk Marketing Intelligence Review, 6 (2), 9-15. https://www.researchgate.net/profile/Robert_Kozinets/publication/268034720_Social_Brand_Engagement_A_New_Idea/links/59ada015a6fdcce55a416899/Social-Brand-Engagement-A-New-Idea.pdf?origin=publication_detail

Kapitel 6 (sociale medier i relationsøkonomien) i: Sandstrøm, Lars (2014): Relationsstrategi – ledelse og udvikling af eksterne netværk og relationer. Forlaget Samfundslitteratur. (210 sider, 2. oplag)

Kursusgang 6 / Oplevelser og autenticitet

Pine II, Joseph og James H. Gilmore (1998): “Welcome to the Experience Economy”, (9 sider, s. 97 – 105). Fra Harvard Business Review, July-August. http://enlillebid.dk/mmd/wp-content/uploads/2012/03/Welcome-to-the-Experience-Economy-Pine-and-Gilmore.pdf

Atkins & Rice (2012): Theory and principles of Public Communication campaigns. (16 sider) http://www.comm.ucsb.edu/faculty/rrice/C65AtkinRice2012PCC4.pdf

Evaluering- og feedback former

De studerende får løbende feedback gennem de praktiske øvelser på kurset. De enkelte studerende får ikke specifik feedback på deres opgave, men alle studerende får en generel feedback på opgavernes styrker og svagheder.

Eksamensadministration
IKH Studieadministration (ikh-studieadministration@ruc.dk)
Aktivitetsansvarlig
Lars Sandstrøm (sandstrom@ruc.dk)
Ib Tunby Gulbrandsen (ibtunby@ruc.dk)
ECTS
5
Læringsudbytte/bedømmelseskriterier
  • Viden om et afgrænset emneområde inden for kommunikation, information og medier, herunder viden om aktuelle metoder som kan anvendes til undersøgelse af emneområdet

  • Kendskab til aktuelle og centrale teorier samt kommunikationsfaglige begreber og termer af relevans for emneområdet

  • Færdigheder i at kunne analysere en konkret problemstilling i kommunikationsfaglige termer

  • Færdigheder i at kunne anvende relevant teori på en konkret kommunikationsfaglig problemstilling

  • Færdigheder i at kunne anvende af relevante metoder til undersøgelse af den kommunikationsfaglige problemstilling

  • Kompetencer i selvstændigt at kunne tage ansvar for egen faglig udvikling og specialisering inden for emneområdet

Overordnet indhold

Kurset indeholder præsentation og kritisk diskussion samt afprøvning af viden om et afgrænset emneområde indenfor det kommunikationsfaglige felt, herunder præsentation og diskussion af begreber, teorier og undersøgelsesmetoder.

Type

Valgfrit kursus

Undervisnings- og arbejdsform

Kurset består af en blanding af forelæsninger, diskussion, og kan omfatte gruppearbejde og peer feedback. Det er organiseret omkring en række temaer, som vil fremgå ved kursets start.

Prøveform
Individuel skriftlig hjemmeopgave stillet af kursusansvarlig.

Hjemmeopgaven skal have et omfang på 9.600-14.400 tegn inkl. mellemrum.
Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusiv eventuelle bilag.

Hjemmeopgavens varighed er 5 dage inkl. evt. weekend og helligdage.


Opgaven skal dokumentere, at den studerende besidder en sikker beherskelse af det danske skriftsprog, herunder grammatik og sproglig korrekthed.

Bedømmelse: 7-trinsskala.
Omprøveform
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
Eksamenskode(r)
Eksamenskode(r) : U41064
Sidst ændret 20/08/2019

Undervisningsgange:

Vis kursusgange for Hold: 1 Find kalender (1) PDF til print (1)

Mandag 09-09-2019 13:15 - 09-09-2019 17:00 i uge 37
Videregående kommunikationsteori og metode: Branding i praksis

Mandag 16-09-2019 13:15 - 16-09-2019 17:00 i uge 38
Videregående kommunikationsteori og metode: Branding i praksis

Mandag 23-09-2019 13:15 - 23-09-2019 17:00 i uge 39
Videregående kommunikationsteori og metode: Branding i praksis

Mandag 30-09-2019 13:15 - 30-09-2019 17:00 i uge 40
Videregående kommunikationsteori og metode: Branding i praksis

Mandag 07-10-2019 13:15 - 07-10-2019 17:00 i uge 41
Videregående kommunikationsteori og metode: Branding i praksis

Torsdag 10-10-2019 13:15 - 10-10-2019 17:00 i uge 41
Videregående kommunikationsteori og metode: Branding i praksis