PDF til print    Find kalender

Projekt i bæredygtig omstilling (fagintegreret teksam 3. semester)

Semester
E2019
Uddannelse
Teksam - miljøplanlægning *
Aktivitetstype
Kandidatkursus
Undervisningssprog
Dansk
Tilmelding

Tilmelding sker via STADS-Selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside

Når du tilmelder dig kurset, skal du være opmærksom på, om der er sammenfald i tidspunktet for kursusafholdelse og eksamen med andre kurser, du har valgt. Uddannelsesplanlægningen tager udgangspunkt i, at det er muligt at gennemføre et anbefalet studieforløb uden overlap. Men omkring valgfrie elementer og studieplaner som går ud over de anbefalede studieforløb, kan der forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger.

Registration through STADS-Selvbetjeningwithin the announced registration period, as you can see on the Studyadministration homepage.

When registering for courses, please be aware of the potential conflicts between courses or exam dates on courses. The planning of course activities at Roskilde University is based on the recommended study programs which do not overlap. However, if you choose optional courses and/or study plans that goes beyond the recommended study programs, an overlap of lectures or exam dates may occur depending on which courses you choose.

Uddybende beskrivelse

Information om semesterstart og gruppedannelse: http://study.ruc.dk/class/view/17916

Projektet skal tage udgangspunkt i en problemstilling der relaterer sig til omstillingsprocesser i praksis og indeholde en analyse heraf på grundlag af selvstændig indsamling, bearbejdning og analyse af et relevant vidensgrundlag. Projektet skal inddrage diskussioner af regulering, planlægningsvilkår og planlægningstiltag på grundlag af såvel videnskabelig viden som praktiske erfaringer. Projektet skal indeholde refleksioner over muligheder for at inddrage involverede parter i planlægning og gennemførelse af omstillingsprocesser. Projektrapporten skal dokumentere erfaring med dialog og samarbejde med og formidling af viden til eksterne parter.

Projektarbejdet kan udføres i samarbejde med en ekstern part, f.eks. en myndighed, organisation, virksomhed eller lignende, eller i samarbejde med et forsknings- eller udredningsprojekt med relation til uddannelsen. Projektarbejdet kan bestå i et review over videnskabelig litteratur i tilknytning til et afgrænset emne, suppleret med en formidlingsindsats overfor en målgruppe af samfundsaktører i tilknytning til emnet.

Rapporten kan udformes

  • som en almindelig projektrapport
  • som et review over videnskabelig litteratur i tilknytning til et af- grænset emne, suppleret med et refleksionsdokument, der må have et maksimalt omfang på 48.000 antal tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusiv eventuelle bilag. Opgaver, der ikke overholder omfangskravene, afvises fra bedømmelse og der er anvendt et eksamensforsøg. Skal indeholde en beskrivelse af en formidlingsindsats overfor en målgruppe af samfundsaktører med tilknytning til emnet samt refleksioner over såvel reviewet som formidlingsindsatsen i relation til projektarbejdets læringsmål.
  • som en kombination af 1) et partnerskabsprodukt og 2) et refleksionsdokument. Ved partnerskabsdokument forstås et dokument som er udarbejdet i dialog med en ekstern partner i form af et for partneren relevant produkt, som f.eks. en energiplan, en miljø- kommunikation, et design eller beskrivelse af et produkt eller projekt eller lignende. Ved refleksionsdokument forstås et dokument, der er henvendt til studiestedet, og som skal reflektere over partnerskabsdokumentet og dets relevans for partneren og reflektere over sammenhæng mellem partnerskabsdokumentet og den miljø- og planlægningsfaglige viden på området i relation til projektarbejdets læringsmål.

Refleksionsdokumentet må have et maksimalt omfang på 48.000 antal tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusiv eventuelle bilag. Opgaver, der ikke overholder omfangskravene, afvises fra bedømmelse og der er anvendt et eksamensforsøg.s

Projektet udføres i grupper á 2-6 studerende. Projektgruppen modtager individuel vejledning i forhold til det skriftlige og koordinering samt planlægning af gruppearbejdet, samt kollektiv vejledning i forbindelse med problemformuleringsseminar og intern evaluering af projektarbejdet.

Gennem projektplaner, problemformuleringsseminar og intern evaluering skal der vises refleksioner over egen faglige udvikling, samarbejde og procesforløb i projektarbejdet, samt evne til at indgå i faglige dialoger. Projektplanerne skal vedlægges som bilag til projektrapporten.

Projektforløbet

Semesterstart i uge 36 med fælles inspiration til projektideer og andre tværgående aktiviteter.
Gruppedannelse afsluttes i uge 38 med vejlederansøgning: 18. september. Projektet udføres i grupper á 2-6 studerende. Projektgruppen modtager individuel vejledning i forhold til det skriftlige og koordinering samt planlægning af gruppearbejdet, samt kollektiv vejledning i forbindelse med problemformulerings-seminar og intern evaluering af projektarbejdet. Der er 2 obligatoriske evalueringer i løbet af projektforløbet: Problemformulerings-seminar og Intern evaluering. Problemformulerings-seminaret anbefales afholdt i ugerne: 41/43. Intern evaluering anbefales afholdt i ugerne: 49/50. Oplæg til de obligatoriske evalueringer afleveres ca. 5 dage før aftalt tidspunkt. Tidspunkt aftales med vejleder, opponentgruppe og dennes vejleder. Det er projektgrupperne, som indkalder og koordinerer tid og sted med gruppernes vejledere.

Forventet arbejdsindsats (ECTS-deklaration)

405 timer, heraf: 4 timer eksklusive forberedelse til problemformuleringsseminar og obligatorisk intern evaluering af projektarbejdet og projektplan. 3 timer til deltagelse i og præsentation af projekter - ekstra-curriculær aktivitet. Antallet af vejledermøde varierer afhængig af gruppestørrelse og vejleders forberedelse af feedback på skriftligt oplæg. Projektgrupper med 2-6 medlemmer kan forvente 5 møder eksklusive problemformulerings-seminar og intern evalueringer. ½ time eksklusive forberedelse til eksamen per studerende. Samlet tid anvendt til eksamen varierer med antallet af studerende i projektgruppen.

Pensum

Der opgives ikke pensum for projektarbejde baseret på selvvalgt problemformulering.

Evaluering- og feedback former

Projektforløb evalueres ved spørgeskema.

Mundtlig feedback fra vejleder på projektoplæg og dialog om arbejdsproces og samarbejde samt feedback fra projektgruppe på projektvejledning. Kollektiv feedback på oplæg til problemformulerings-seminar og intern evaluering fra egen og anden projektgruppes vejleder samt fra opponentgruppe. Kollektiv feedback i forbindelse med deltagelse i ekstra-curriculær præsentation af projekter. Mundtlig feedback i forbindelse med eksamen af projektet.

Studieleder/faglig koordinator
Bente Kjærgård (bkj@ruc.dk)
Eksamensadministration
IMT Studieadministration (imt-studieadministration@ruc.dk)
Aktivitetsansvarlig
Bente Kjærgård (bkj@ruc.dk)
ECTS
15
Forudsætninger for at kunne gå til eksamen

Aktiv og tilfredsstillende deltagelse i problemformuleringsseminaret og den interne evaluering.

Deltager den studerende ikke i problemformuleringsseminaret og den interne evaluering udarbejdes refleksionsdokument på min. 7.200 og max. 14.400 tegn inkl. mellemrum, som skal godkendes af egen vejleder. Refleksionsdokumentet skal adressere opponentgruppens oplæg og komme med konstruktive ideer til eksempelvis sammenhæng mellem problemfelt, problemformulering og metodeovervejelser og/eller sammenhæng mellem problemformulering, analyse og konklusion.

Læringsudbytte/bedømmelseskriterier
  • Om plan- og reguleringsbetingelser og muligheder for innovation og bæredygtig omstilling med udgangspunkt i et afgrænset system af lokalområde, teknologiske systemer, produktion, forbrug, sektorer og/eller infrastruktur

  • Om teorigrundlag og metoder til at analysere systemer, omstillings­ processer og inddrage praksisrettet viden

  • Kan analysere og vurdere betingelser og muligheder for miljø- og teknologiomstilling i tilknytning til en organisation, virksomhed, lokalsamfund og/eller andre involverede parter

  • Kan samarbejde med eksterne parter og/eller en forskningsoffentlighed

  • Kan indsamle, vurdere og analysere et vidensgrundlag i relation til en afgrænset problemstilling

  • Kan formidle viden til og indgå i dialog med involverede parter

  • Kan analysere, vurdere og foreslå indsats rettet mod bæredygtig udvikling og omstilling.

  • Kan indgå i dialog med eksterne parter, formidle viden og etablere samarbejdsrelationer, samt reflektere over egen faglige udvikling i relation hertil

Overordnet indhold

Projektarbejde med udgangspunkt i en problemstilling, der relaterer sig til omstillingsprocesser i praksis og indeholde en analyse heraf på grundlag af selvstændig indsamling, bearbejdning og analyse af et relevant vidensgrundlag.

-

-

Type

Projekt

Undervisnings- og arbejdsform

Projektet skal tage udgangspunkt i en problemstilling, der relaterer sig til omstillingsprocesser i praksis og indeholde en analyse heraf på grundlag af selvstændig indsamling, bearbejdning og analyse af et relevant vidensgrundlag.

Projektarbejdet kan udføres i samarbejde med en ekstern part, f.eks. en myndighed, organisation, virksomhed eller lignende, eller i samarbejde med et forsknings- eller udredningsprojekt med relation til uddannelsen.

Projektgruppen modtager individuel vejledning i forhold til det skriftlige og koordinering samt planlægning af gruppearbejdet, samt kollektiv vejledning i forbindelse med problemformuleringsseminar og intern evaluering af projektarbejdet.

Prøveform
Gruppeprøve for deltagerne i projektarbejdet.

Projektet skal tage udgangspunkt i en problemstilling, der relaterer sig til omstillingsprocesser i praksis og indeholde en analyse heraf på grundlag af selvstændig indsamling, bearbejdning og analyse af et relevant vidensgrundlag.
Projektet skal inddrage diskussioner af regulering, planlægningsvilkår og planlægningstiltag på grundlag af såvel videnskabelig viden som praktiske erfaringer. Projektet skal indeholde refleksioner over muligheder for at inddrage involverede parter i planlægning og gennemførelse af omstillingsprocesser. Projektrapporten skal dokumentere erfaring med dialog og samarbejde med og formidling af viden til eksterne parter.

Projektarbejdet kan bestå i et review over videnskabelig litteratur i tilknytning til et afgrænset emne, suppleret med en formidlingsindsats overfor en målgruppe af samfundsaktører i tilknytning til emnet. Rapporten kan udformes
1) som en almindelig projektrapport
2) som et review over videnskabelig litteratur i tilknytning til et afgrænset emne og et refleksionsdokument, der skal indeholde en beskrivelse af en formidlingsindsats overfor en målgruppe af samfundsaktører med tilknytning til emnet samt refleksioner over såvel reviewet som formidlingsindsatsen i relation til projektarbejdets læringsmål
3) som en kombination af a) et partnerskabsprodukt og b) et refleksionsdokument. Ved partnerskabsdokument forstås et dokument, som er udarbejdet i dialog med en ekstern partner i form af et for partneren relevant produkt, som f.eks. en energiplan, en miljøkommunikation, et design eller beskrivelse af et produkt eller projekt eller lignende. Ved refleksionsdokument forstås et dokument, der er henvendt til studiestedet, og som skal reflektere over partnerskabsdokumentet og dets relevans for partneren og reflektere over sammenhæng mellem partnerskabsdokumentet og den miljø- og planlægningsfaglige viden på området i relation til projektarbejdets læringsmål.

Gennem projektplaner, problemformuleringsseminar og intern evaluering skal der vises refleksioner over egen faglige udvikling, samarbejde og procesforløb i projektarbejdet, samt evne til at indgå i faglige dialoger. Projektplanerne skal vedlægges som bilag til projektrapporten.

Ved den mundtlige prøve tages der udgangspunkt i de studerendes projektrapport samt supplerende materiale. I prøven indgår individuelle oplæg inden for et selvvalgt emne, der er relevant for problematikken belyst i projektrapporten. Hvert individuelt oplæg har en varighed på op til 7 min. De individuelle oplæg efterfølges af en samtale mellem de studerende og bedømmerne med udgangspunkt i projektet.

Der kan under prøven stilles spørgsmål inden for det faglige område, der relaterer til projektrapportens faglige område.

Der foretages en individuel bedømmelse på baggrund af projektrapport samt supplerende materiale og den enkelte studerendes mundtlige præstation.

Grupperne kan bestå af 2 til 6 studerende.

Omfangskravene for projektrapporten (inkl. evt. refleksionsdokument, der må have et maksimalt omfang på 48.000 tegn inkl. mellemrum) er:
For 2 studerende minimum 86.400 og maksimum 122.400 antal tegn inkl. mellemrum.
For 3 studerende minimum 96.000 og maksimum 132.000 antal tegn inkl. mellemrum.
For 4 studerende minimum 96.000 og maksimum 148.800 antal tegn inkl. mellemrum.
For 5 studerende minimum 96.000 og maksimum 163.200 antal tegn inkl. mellemrum.
For 6 studerende minimum 96.000 og maksimum 172.800 antal tegn inkl. mellemrum.

Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, resumé, figurer og andre illustrationer, men eksklusiv eventuelle bilag.

Eksaminationstid inkl. votering er:
For grupper af 2 studerende 60 minutter.
For grupper af 3 studerende 75 minutter.
For grupper af 4 studerende 90 minutter.
For grupper af 5 studerende 105 minutter.
For grupper af 6 studerende 120 minutter.

Stave- og formuleringsevnen i projektrapporten indgår i bedømmelsen.

Tilladte hjælpemidler ved prøven: Alle
Bedømmelse: 7-trinsskala.

Censur: Intern medbedømmer.
Omprøveform
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
Eksamenskode(r)
Eksamenskode(r) : U26979
Sidst ændret 31/05/2019

Undervisningsgange:

Vis kursusgange for Hold: 1 Find kalender (1) PDF til print (1)

Onsdag 18-09-2019 12:00 - 18-09-2019 12:00 i uge 38
Deadline for vejlederansøgning

Mandag 07-10-2019 00:00 - Fredag 25-10-2019 00:00 i uge 41 til uge 43
Projekt i Bæredygtig Omstilling (fagintegreret teksam 3. semester) - Problemformuleringssemiar

Mandag 02-12-2019 00:00 - Fredag 13-12-2019 00:00 i uge 49 og uge 50
Projekt i Bæredygtig Omstilling (fagintegreret teksam 3. semester) - Intern Evaluering

Fredag 03-01-2020 12:00 - 03-01-2020 12:00 i uge 01
Projekt i Bæredygtig Omstilling (fagintegreret teksam 3. semester) - Projektaflevering

Mandag 20-01-2020 08:15 - Fredag 31-01-2020 17:00 i uge 04 og uge 05
Projekt i Bæredygtig Omstilling (fagintegreret teksam 3. semester) - Eksamen