PDF til print    Find kalender

Specialiseringskursus: Politik og administration i danske kommuner

Semester
F2019
Uddannelse
Forvaltning * / Politik og Administration *
Aktivitetstype
Kandidatkursus
Undervisningssprog
Dansk
Tilmelding

Tilmelding sker via stads selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside

Når du tilmelder dig kurset, skal du være opmærksom på, om der er sammenfald i tidspunktet for kursusafholdelse og eksamen med andre kurser, du har valgt. Uddannelsesplanlægningen tager udgangspunkt i, at det er muligt at gennemføre et anbefalet studieforløb uden overlap. Men omkring valgfrie elementer og studieplaner som går ud over de anbefalede studieforløb, kan der forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger.

Registration is happing through stads selvbetjeningwithin the announced registration period, as you can see on the Studyadministration homepage.

When registering for courses, please be aware of the potential conflicts between courses or exam dates on courses. The planning of course activities at Roskilde University is based on the recommended study programs which do not overlap. However, if you choose optional courses and/or study plans that goes beyond the recommended study programs, an overlap of lectures or exam dates may occur depending on which courses you choose.

Læringsudbytte/bedømmelseskriterier

Viden

  • Viden baseret på højeste internationale niveau i forhold til et udvalgt område inden for politiske og forvaltningsmæssige problemstillinger.
  • Dyb indsigt i og kritisk refleksion på et videnskabeligt grundlag over det udvalgte områdes teorier, metoder og praksisser, samt identifikation af centrale videnskabelige problemstillinger inden for området.

Færdigheder

  • Vurdere, vælge og mestre kursets videnskabelige teorier, metoder og redskaber i forhold til centrale problemstillinger inden for kursets tema.
  • Udføre analyser på et videnskabeligt grundlag og forholde sig løsningsorienteret til centrale problemstillinger inden for kursets tema.
  • Formidle og diskutere relevante problemstillinger inden for kursets tema i en sproglig form, der er korrekt, klar, fagligt præcis, velstruktureret og velargumenteret.
  • Skriftlige formidlingsfærdigheder med forskellige tidshorisonter.

Kompetencer

  • Anvende og udforme forskellige analyseteknikker og - strategier i forhold til praktisk og teoretisk relevante problemstillinger inden for kursets tema.
  • Håndtere en tidsmæssig afgrænset faglig situation og kunne prioritere og strukturere tid og stof.
  • Refleksion over egen læring og ansvar egen faglige udvikling.
Overordnet indhold

Kurser udbydes under en af følgende fire tematikker:

  1. Politik, styring og demokrati
  2. Organisation og ledelse
  3. Europæisering og globalisering
  4. Social og samfundsmæssig analyse
  • Forskningsmæssige og teoretiske præmisser for analyser af socialvidenskabelige, politiske og administrative problemstillinger.
  • Fremgangsmåder ved analysen af komplekse videnskabelige problemstillinger på højeste internationale niveau
  • Løsningsorienterede tilgange til centrale aktuelle problemstillinger
Uddybende beskrivelse

Kommuneren spiller en stadig mere central rolle i det danske politiske system. Det er her det meste velfærd tilvejebringes, hvor der arbejdes med at fremme lokal vækst og udvikling, og hvor der satses på velfærdsinnovation og afprøves og eksperimenteres med nye demokratiske og administrative styreformer. Det er også i kommunerne at samspillet mellem politikere, administration og fagprofessionelle medarbejdere på den ene side og borgere, virksomheder og foreninger på den anden, er mest intensiv. Kommunestyret har historisk set været gennem været gennem store omvæltninger, og netop nu er de udsat for et betydeligt pres fra flere sider og ikke mindst fra staten der presser kommunerne på økonomien og stiller krav om høj effektivitet, og borgerne der har høje forventninger til den service de modtager. Opgaven med at håndtere disse pres lander på politikernes, administratorernes og medarbejdernes bord, og forskellige kommuner forsøger at håndtere presset på forskellig vis. Kurset tegner et billede af, de forskellige politiske og administrative strategier og virkemidler, der tages i brug med henblik på at håndtere presset.

Undervisnings- og arbejdsform

Kursusforløb tager udgangspunkt i forelæsninger, men vil tillige omfatte andre undervisnings- og arbejdsformer som gruppearbejde, øvelser, studenteroplæg, peer feedback og ekskursioner, såvel som andre aktiviteter.

Under kursusforløbet udarbejdes en skriftlig opgave, som består af to spørgsmål. Den ene spørgsmål udleveres ved kursets start og deb studerende får mulighed for løbende at arbejde og få peerfeedback på denne del af opgaven. Den anden del af opgaven udleveres ved prøveperiodens start.

Forventet arbejdsindsats (ECTS-deklaration)

Holdundervisning 24

Andet (f.eks. studenteroplæg, øvelser, peer-review) 60

Forberedelse 180

Eksamen 20

Timer i alt 284

Pensum

Blom-Hansen, Jens, Marius Ibsen, Thorkil Juul & Poul Erik Mouritzen (Red) (2012) Fra Sogn til Velfærdsproducent. Kommunestyret gennem fire årtier. Syddansk Universitetsforlag.

J. Torfing & P. Triantafillou (Eds.), NPG på dansk. København: Akademisk Forlag.

Jørgen Grønnegård Christensen, Peter Munk Christiansen og Marius Ibsen (2011) Politik og forvaltning. Hans Reitzels Forlag.

John, Peter (2001), ’Local Governance in Western Europe’ London: Sage.

Blom-Hansen, Jens, Marius Ibsen, Thorkil Juul & Poul Erik Mouritzen (2012) Fra Sogn til Velfærdsproducent. Kommunestyret gennem fire årtier. Syddansk Universitetsforlag, side 139-155.

Svare, J.H. (2001), The myth of the dicotomy, PAR 61: 164-71

Sørensen, Eva og Torfing, Jacob (2013), ’Ledelse af frivillige’ Væksthus for ledelse http://www.lederweb.dk/ImageVault/Images/id_43223/scope_0/ImageVaultHandler.aspx

Torfing, Jacob (red) (2013), Ledelse efter kommunalreformen København: Jurist og Økonomiforbundets Forlag.

Prøveform

Prøven består af to dele:

  1. Den første delopgave er en besvarelse af et spørgsmål, som udleveres ved kursusstart af den kursusansvarlige. Besvarelsen må have et maksimalt omfang på 14.400 antal tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusiv eventuelle bilag. Opgaver, der ikke overholder omfangskravene, afvises fra bedømmelse og der er anvendt et eksamensforsøg. Besvarelsen afleveres i forbindelse med sidste kursusgang.
  2. Den anden delopgave er en 48-timers opgave. 48-timers opgaven udleveres efter sidste kursusgang. 48-timers opgaven må have et maksimalt omfang på 14.400 antal tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusiv eventuelle bilag. Opgaver, der ikke overholder omfangskravene, afvises fra bedømmelse og der er anvendt et eksamensforsøg. Opgaverne afvises fra eksamen, hvis én eller begge opgaver overstiger det maksimale omfangskrav. Der gives én samlet karakter. De to delopgaver vægter ligeligt ved bedømmelsen. Manglende rettidig aflevering af den første delopgave medfører, at den studerende ikke kan

deltage i 48-timers prøven, og at den studerende trækkes for et eksamensforsøg.

Omprøveform

Omprøve: Den studerende skal aflevere første delopgave senest 2 uger efter kursets afslutning. Tidligere besvarelser kan ikke genanvendes, og nye spørgsmål kan forekomme.

Den anden delopgave er en 48-timers skriftlig hjemmeopgave og foregår i reeksamensperioden.

Omprøven følger herudover de samme omfangskrav som ved den ordinære eksamen.

Prøvetype
Individuel prøve
Bedømmelse
7-trinsskala
Censur
Ingen (dvs. at underviser bedømmer)
Evaluering- og feedback former

Der anvendes Peergrade til at styrke peerfeedback i forløbet.

Aktivitetsansvarlig
Tina Øllgaard Bentzen (tinaob@ruc.dk)
Underviser
Jacob Torfing (jtor@ruc.dk)
Eva Sørensen (eva@ruc.dk)
Elizabeth Toft Kristjansen (etk@ruc.dk)
Flemming Juul Christiansen (fjc@ruc.dk)
Eksamensadministration
ISE Studieadministration (ise-studieadministration@ruc.dk)
STADS stamdata
belastning : 10 ECTS aktivitetskode : U40844
prøveform : Skriftlig (ut) bedømmelse : 7-trinsskala censur : ingen censur
Sidst ændret 14/01/2019

Undervisningsgange:

Vis kursusgange for Hold: 1 Find kalender (1) PDF til print (1)

Fredag 22-02-2019 08:15 - 22-02-2019 10:00 i uge 08
Politik og administration i danske kommuner, 1. kursusgang (FORV, PA)

Fredag 22-02-2019 10:15 - 22-02-2019 12:00 i uge 08
Politik og administration i danske kommuner, 2. kursusgang (FORV, PA)

Fredag 01-03-2019 10:15 - 01-03-2019 12:00 i uge 09
Politik og administration i danske kommuner, 3. kursusgang (FORV, PA)

Fredag 08-03-2019 10:15 - 08-03-2019 12:00 i uge 10
Politik og administration i danske kommuner, 4. kursusgang (FORV, PA)

Fredag 15-03-2019 10:15 - 15-03-2019 12:00 i uge 11
Politik og administration i danske kommuner, 5. kursusgang (FORV, PA)

Fredag 22-03-2019 10:15 - 22-03-2019 12:00 i uge 12
Politik og administration i danske kommuner, 6. kursusgang (FORV, PA)

Fredag 29-03-2019 10:15 - 29-03-2019 12:00 i uge 13
Politik og administration i danske kommuner, 7. kursusgang (FORV, PA)

Fredag 29-03-2019 13:15 - 29-03-2019 17:00 i uge 13
Politik og administration i danske kommuner, ekskursion

Fredag 05-04-2019 10:15 - 05-04-2019 12:00 i uge 14
Politik og administration i danske kommuner, 8. kursusgang (FORV, PA)

Fredag 12-04-2019 10:15 - 12-04-2019 12:00 i uge 15
Politik og administration i danske kommuner, 9. kursusgang (FORV, PA)

Fredag 26-04-2019 10:15 - 26-04-2019 12:00 i uge 17
Politik og administration i danske kommuner, 10. kursusgang (FORV, PA)

Fredag 26-04-2019 15:00 - 26-04-2019 15:00 i uge 17
Aflevering af skriftlig opgave

Fredag 10-05-2019 10:00 - 10-05-2019 10:00 i uge 19
Genaflevering af skriftlig opgave

Torsdag 06-06-2019 10:00 - Lørdag 08-06-2019 10:00 i uge 23
Eksamen

Mandag 19-08-2019 10:00 - Onsdag 21-08-2019 10:00 i uge 34
Omprøve