Semester |
F2019
|
Uddannelse |
Forvaltning * / Politik og Administration *
|
Aktivitetstype |
Kandidatkursus
|
Undervisningssprog |
Dansk
|
Tilmelding |
Tilmelding sker via stads selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside Når du tilmelder dig kurset, skal du være opmærksom på, om der er sammenfald i tidspunktet for kursusafholdelse og eksamen med andre kurser, du har valgt. Uddannelsesplanlægningen tager udgangspunkt i, at det er muligt at gennemføre et anbefalet studieforløb uden overlap. Men omkring valgfrie elementer og studieplaner som går ud over de anbefalede studieforløb, kan der forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. Registration is happing through stads selvbetjeningwithin the announced registration period, as you can see on the Studyadministration homepage. When registering for courses, please be aware of the potential conflicts between courses or exam dates on courses. The planning of course activities at Roskilde University is based on the recommended study programs which do not overlap. However, if you choose optional courses and/or study plans that goes beyond the recommended study programs, an overlap of lectures or exam dates may occur depending on which courses you choose. |
Læringsudbytte/bedømmelseskriterier |
Viden
Færdigheder
Kompetencer
|
Overordnet indhold |
Kurser udbydes under en af følgende fire tematikker:
|
Uddybende beskrivelse |
Kommuneren spiller en stadig mere central rolle i det danske politiske system. Det er her det meste velfærd tilvejebringes, hvor der arbejdes med at fremme lokal vækst og udvikling, og hvor der satses på velfærdsinnovation og afprøves og eksperimenteres med nye demokratiske og administrative styreformer. Det er også i kommunerne at samspillet mellem politikere, administration og fagprofessionelle medarbejdere på den ene side og borgere, virksomheder og foreninger på den anden, er mest intensiv. Kommunestyret har historisk set været gennem været gennem store omvæltninger, og netop nu er de udsat for et betydeligt pres fra flere sider og ikke mindst fra staten der presser kommunerne på økonomien og stiller krav om høj effektivitet, og borgerne der har høje forventninger til den service de modtager. Opgaven med at håndtere disse pres lander på politikernes, administratorernes og medarbejdernes bord, og forskellige kommuner forsøger at håndtere presset på forskellig vis. Kurset tegner et billede af, de forskellige politiske og administrative strategier og virkemidler, der tages i brug med henblik på at håndtere presset. |
Undervisnings- og arbejdsform |
Kursusforløb tager udgangspunkt i forelæsninger, men vil tillige omfatte andre undervisnings- og arbejdsformer som gruppearbejde, øvelser, studenteroplæg, peer feedback og ekskursioner, såvel som andre aktiviteter. Under kursusforløbet udarbejdes en skriftlig opgave, som består af to spørgsmål. Den ene spørgsmål udleveres ved kursets start og deb studerende får mulighed for løbende at arbejde og få peerfeedback på denne del af opgaven. Den anden del af opgaven udleveres ved prøveperiodens start. |
Forventet arbejdsindsats (ECTS-deklaration) |
Holdundervisning 24 Andet (f.eks. studenteroplæg, øvelser, peer-review) 60 Forberedelse 180 Eksamen 20 Timer i alt 284 |
Pensum |
Blom-Hansen, Jens, Marius Ibsen, Thorkil Juul & Poul Erik Mouritzen (Red) (2012) Fra Sogn til Velfærdsproducent. Kommunestyret gennem fire årtier. Syddansk Universitetsforlag. J. Torfing & P. Triantafillou (Eds.), NPG på dansk. København: Akademisk Forlag. Jørgen Grønnegård Christensen, Peter Munk Christiansen og Marius Ibsen (2011) Politik og forvaltning. Hans Reitzels Forlag. John, Peter (2001), ’Local Governance in Western Europe’ London: Sage. Blom-Hansen, Jens, Marius Ibsen, Thorkil Juul & Poul Erik Mouritzen (2012) Fra Sogn til Velfærdsproducent. Kommunestyret gennem fire årtier. Syddansk Universitetsforlag, side 139-155. Svare, J.H. (2001), The myth of the dicotomy, PAR 61: 164-71 Sørensen, Eva og Torfing, Jacob (2013), ’Ledelse af frivillige’ Væksthus for ledelse http://www.lederweb.dk/ImageVault/Images/id_43223/scope_0/ImageVaultHandler.aspx Torfing, Jacob (red) (2013), Ledelse efter kommunalreformen København: Jurist og Økonomiforbundets Forlag. |
Prøveform |
Prøven består af to dele:
deltage i 48-timers prøven, og at den studerende trækkes for et eksamensforsøg. |
Omprøveform |
Omprøve: Den studerende skal aflevere første delopgave senest 2 uger efter kursets afslutning. Tidligere besvarelser kan ikke genanvendes, og nye spørgsmål kan forekomme. Den anden delopgave er en 48-timers skriftlig hjemmeopgave og foregår i reeksamensperioden. Omprøven følger herudover de samme omfangskrav som ved den ordinære eksamen. |
Prøvetype |
Individuel prøve
|
Bedømmelse |
7-trinsskala
|
Censur |
Ingen (dvs. at underviser bedømmer)
|
Evaluering- og feedback former |
Der anvendes Peergrade til at styrke peerfeedback i forløbet. |
Aktivitetsansvarlig |
Tina Øllgaard Bentzen (tinaob@ruc.dk)
|
Underviser |
Jacob Torfing (jtor@ruc.dk)
Eva Sørensen (eva@ruc.dk) Elizabeth Toft Kristjansen (etk@ruc.dk) Flemming Juul Christiansen (fjc@ruc.dk) |
Eksamensadministration |
ISE Studieadministration (ise-studieadministration@ruc.dk)
|
STADS stamdata | |
Sidst ændret | 14/01/2019 |