Semester |
F2019
|
Uddannelse |
Teksam - miljøplanlægning *
|
Aktivitetstype |
Kandidatkursus
|
Undervisningssprog |
Dansk
|
Tilmelding |
Tilmelding sker via stads selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside Når du tilmelder dig kurset, skal du være opmærksom på, om der er sammenfald i tidspunktet for kursusafholdelse og eksamen med andre kurser, du har valgt. Uddannelsesplanlægningen tager udgangspunkt i, at det er muligt at gennemføre et anbefalet studieforløb uden overlap. Men omkring valgfrie elementer og studieplaner som går ud over de anbefalede studieforløb, kan der forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. Registration is happing through stads selvbetjeningwithin the announced registration period, as you can see on the Studyadministration homepage. When registering for courses, please be aware of the potential conflicts between courses or exam dates on courses. The planning of course activities at Roskilde University is based on the recommended study programs which do not overlap. However, if you choose optional courses and/or study plans that goes beyond the recommended study programs, an overlap of lectures or exam dates may occur depending on which courses you choose. |
Læringsudbytte/bedømmelseskriterier |
Viden • Om teoretiske og metodemæssige grundlag for analyser af driv- kræfter og interesser bag bæredygtigheds strategier • Om barrierer og muligheder for etablering af udviklingsprojekter på udvalgte områder. • Om metoder til at etablere dialog og samarbejde mellem parter involveret i omstillingsprocesser. Færdigheder • Kan designe undersøgelser der sigter på indsamling, behandling, analyse og vurdering af vidensgrundlag for bidrag til omstillingsprocesser. • Kan vurdere og foreslå metoder til at opnå dialog og samarbejde med såvel stærke som svage parter i omstillingsprocesser. • Kan analysere, vurdere og foreslå strategier for bæredygtige om- stillingsprocesser. Kompetencer • Kan bidrage til bæredygtige omstillingsprocesser gennem videns- indsamling, analyser og udviklingsforslag. • Kan inddrage berørte parter i formulering af problemstillinger, prioritering af løsningsmuligheder og praktisk implementering. |
Overordnet indhold |
Kurset har til formål at give den studerende indsigt i muligheder og betingelser for bæredygtig omstilling. I fokus er eksemplarisk og problemorienteret arbejde med videns- og handlegrundlag for omstillingsindsats i produktions- og forbrugsstruktur, teknologiske systemer, regulering og governance, samt analyse og vurdering af effekter af og betingelser for bæredygtig omstilling, • Kurset skal introducere til videnskabeligt grundlag for analyse af omstillingsprocesser • Kurset skal give teoretisk og metodemæssigt grundlag for indsamling og analyse af empiriske data i tilknytning til omstillingsprocesser. • Kurset skal give indsigt i vilkår og muligheder for omstilling inden for udvalgte sektorer, herunder drivkræfter og interesser, strate-gier, aktører og handlemuligheder i sektoren • Kurset skal desuden bidrage til at understøtte etablering af kon- takt, samarbejde med og erfaringsdannelse omkring relationer til eksterne partnerskaber i projektforløbet. |
Uddybende beskrivelse |
Vi er to hold - Jer der læser fagintereret teksam hvor kurset er på 5 ECTS ( i står af efter dobbelt kursus gang 5) og Jer der læser kombi - i går planken ud i alle 10 dobbeltforelæsninger. Vi kalder jer udsøgt eksklusive gruppe sammen til en faglig fordybelse i udvalgt litteratur der bevæger sig teoretisk og analytisk igennem forskellige landksaber af bæredygtig omstilling. Vi skal nærstudere sammen i en lillekreds, så her er chancen for at komme i dybden med tekster og diskussioner. Vi skal også på en felttur sammen i områdefornyelse. |
Undervisnings- og arbejdsform |
Forelæsninger, gruppearbejde og øvelser Kurset veksler mellem oplæg, dialog og gruppearbejde samt en ekskursion. Der arbejdes løbende gennem hele kursusforløbet med en opgave der har til formål at reflektere over bæredygtige omstillingsmuligheder. |
Forventet arbejdsindsats (ECTS-deklaration) |
Kurset for de der læser det på 10 ECTS svarer det til 270 timers arbejdsindsats hvor en omtrentlig fordeling af timer er: Forberedelse af forelæsninger/kollegial sparring: 9 t/kursusgang - deltagelse i forelæsninger: 2 t/kursusslot = 4 timer - 1. udkast til opgaveskrivning: 23 timer - arbejde med kursusopgave 100 timer - forberedelse af fremlæggelser 5 timer, eksamensforberedelse og eksamen 10 timer- evalueringer 2 timer |
Pensum |
se de enkelte kursusgange, men ca. 70 sider pr gang da vi har at gøre med dobbeltlektioner |
Forudsætninger for at gå til eksamen |
Efter sidste kursusgang udarbejdes en gruppe synopsis. Denne fungerer som forarbejde til den endelige kursusrapport. Synopsen er en skriftlig gruppeopgave som skal dokumentere indsigt, forståelse og refleksion over væsentlige dele af kursets indhold. Synopsen skal tage udgangspunkt i en selvvalgt problemstilling i relation til bæredygtig omstilling og med reference til kursusindholdet diskutere teorigrundlag og metoder til at analysere omstillingsprocesser. Synopsen skal have et omfang på minimum 7.200 antal tegn og maksimalt 14.4000 antal tegn. Der afsættes 3 hverdage til udarbejdelse af synopsis og denne afleveres efter kursusrækkens afslutning. Godkendt synopsis er indstillingsgrundlag for deltagelse i ordinær prøve. Omprøve: Godkendes synopsen ikke skal der udarbejdes en ny synopsis. Denne skal tage udgangspunkt i en selvvalgt problemstilling (evt. en ny problemstilling) i relation til bæredygtig omstilling og med reference til kursusindholdet reflektere over teorigrundlag og metoder til at analysere omstillingsprocesser. Omfanget for synopsis er min. 7200 tegn og 14400 tegn. Der afsættes 3 hverdage til udarbejdelse af ny synopsis |
Prøveform |
Kursusarbejdet bedømmes ved en mundtlig prøve. Den mundtlige prøve tager udgangspunkt i et selvstændigt studie af et forskningsarbejde eller en praktisk planlægningsindsats, gerne udformet i samarbejde med en forskningsenhed eller en ekstern partner. Studiets emne skal godkendes af kursuslærerne, gennem synopsisarbejdet. Studiet udføres i grupper på 2-6 personer og indleveres som kursusrapport. Studiet kan bestå i enten: • Et forskningsnært studie f.eks. et review over videnskabelig litteratur i tilknytning til et afgrænset emne, en empirisk undersøgelse på et afgrænset område, en analyse af et givet datasæt. Eller: • Et praksisnært studie, som f.eks. en dataindsamling, miljøvurdering eller analyse af vilkår for planlægning i en konkret praksis i en organisation, lokalitet, myndighed, virksomhed.Studiet skal inkluderende en kort refleksion over de faglige overvejelser, der er gjort, hvor min 5 referencer fra kursets pensum inddrages Eksaminationen foregår som en samtale mellem de(n) studerende og eksaminator og medbedømmer. De(n) studerende eksamineres med udgangspunkt i kursusrapporten på en måde så individuel bedømmelse er mulig. Prøvens omfang er 20 minutter per studerende inkl. votering. Som udgangspunkt for eksaminationen fremlægger hver studerende et oplæg af maks. 5 minutters varighed om et selvvalgt afgrænset tema i relation til kursusrapporten. Projektet skal have et omfang på minimum 28.800 antal tegn inkl. mellemrum og må have et omfang på maksimalt 86.400 antal tegn inkl. mellemrum, afhængig af antal studerende i projektgruppen. Omfangskravene er inklusive forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusiv eventuelle bilag. Opgaver, der ikke overholder omfangskravene, afvises fra bedømmelse, og der er anvendt et eksamensforsøg. 2 studerende mindst 28.800 og højst 57.600 antal tegn 3-4 studerende: mindst 38.400 og højst 76.800 antal tegn 5 studerende og derover mindst 43.200 og højst 86.400 antal tegn Der foretages en individuel bedømmelse af den enkelte studerendes præstation. Bedømmelsen er en samlet bedømmelse af kursusrapporten og den mundtlige præstation. |
Omprøveform |
Hvis prøven ikke bestås eller opgaven afvises grunden overskridelse af omfangskravet vil omprøve være samme som ordinær prøve |
Prøvetype |
Gruppeprøve
|
Bedømmelse |
Bestået / ikke-bestået
|
Censur |
Intern (dvs. at underviser og en intern censor bedømmer)
|
Evaluering- og feedback former |
vi diskuterer undervejs |
Aktivitetsansvarlig | |
Underviser | |
STADS stamdata | |
Sidst ændret | 05/02/2019 |