Semester |
F2019
|
Uddannelse |
Teksam - miljøplanlægning *
|
Aktivitetstype |
Kandidatkursus
|
Undervisningssprog |
Dansk
|
Tilmelding |
Tilmelding sker via stads selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside Når du tilmelder dig kurset, skal du være opmærksom på, om der er sammenfald i tidspunktet for kursusafholdelse og eksamen med andre kurser, du har valgt. Uddannelsesplanlægningen tager udgangspunkt i, at det er muligt at gennemføre et anbefalet studieforløb uden overlap. Men omkring valgfrie elementer og studieplaner som går ud over de anbefalede studieforløb, kan der forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. Registration is happing through stads selvbetjeningwithin the announced registration period, as you can see on the Studyadministration homepage. When registering for courses, please be aware of the potential conflicts between courses or exam dates on courses. The planning of course activities at Roskilde University is based on the recommended study programs which do not overlap. However, if you choose optional courses and/or study plans that goes beyond the recommended study programs, an overlap of lectures or exam dates may occur depending on which courses you choose. |
Forudsætning for deltagelse |
Det forudsættes at den studerende kan læse videnskabelige og andre tekster på engelsk. |
Læringsudbytte/bedømmelseskriterier |
Viden
Færdigheder
Kompetencer
|
Overordnet indhold |
Kurset skal give de studerende en forståelse af reguleringskomplekser, deres organisering og udvikling, de politiske processer involveret i regulering og samspil mellem samfundsmæssige aktører og institutioner på lokalt, nationalt og internationalt niveau i relation til miljø, klima, energi og ressourceproblemer. Kurset introducerer til teori- og metodegrundlag for forståelse af governanceformer, policy processer og drivkræfter og interesser, aktører og handlemuligheder bag udvikling af regulering og politik. Kurset introducerer til organisationsstruktur og netværksrelationer i offentlige forvaltninger og institutioner, og deres samspil medprivate virksomheder og organisationer, NGO'er mv. i relation til udvalgte sektorer og områder. |
Undervisnings- og arbejdsform |
Forelæsninger med studenteroplæg, gruppearbejde og øvelser. Kursusgangene afholdes som dobbeltkursusgange torsdag formiddag. Hver kursusgang har en eller to tematikker. Kursusgangen indledes med en kort forelæsning, der fokuserer på kursusgangens relevans i en regulerings- og governancesammenhæng. Derefter følger en blanding af diskussioner, studenteroplæg og gruppearbejde. Se nærmere på moodle i forhold til de enkelte kursusgange. Studenteroplæggene, der typisk afholdes af grupper, er baseret på en selvvalgt tekst, der ikke er en del af pensum men som gøres tilgængelig på moodle eller med tydelig reference, så teksterne er tilgængelige for alle. |
Forventet arbejdsindsats (ECTS-deklaration) |
Læsning af pensum til 5 dobbeltkursusgange: 60 timer Deltagelse i 5 dobbeltkursusgqange: 20 timer Udvælgelse af tekster til 3 studenteroplæg: 10timer Forberedelse af præsentation af 3 studenteroplæg: 21 timer Eksamensopgave: 24 timer |
Pensum |
Tekster til de enkelte kursusgange gøres tilgængelige via moodle |
Prøveform |
Individuel skriftlig opgave, som kan dokumentere indsigt, forståelse og refleksion over væsentlige dele af kursets indhold Opgaven skal med udgangspunkt i en selvvalgt problemstilling, gerne i tilknytning til projektarbejdet, redegøre for relevante retsgrundlag og governanceformer med reference til kursusmaterialet og foreslå og diskutere design af analyser af regulering på området. Der afsættes 3 hverdage til udarbejdelse af den skriftlige opgave. Den skriftlige opgave Projektet skal have et omfang på minimum 21.600 antal tegn inkl. mellemrum og må have et omfang på maksimalt 28.800 antal tegn inkl. mellemrum, afhængig af antal studerende i projektgruppen. Omfangskravene er inklusive forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusiv eventuelle bilag. Opgaver, der ikke overholder omfangskravene, afvises fra bedømmelse, og der er anvendt et eksamensforsøg |
Prøvetype |
Individuel prøve
|
Bedømmelse |
7-trinsskala
|
Censur |
Ingen (dvs. at underviser bedømmer)
|
Evaluering- og feedback former |
Der gives feedback på eksamensopgaven med en karakter. Hvis opgaven er ikke-bestået gives tydelig begrundelse. Ellers kan den enkelte studerende udbede sig en uddybende faglig begrundelse vedrørende stærke og mindre stærke sider ved opgaven. Der gives feedback på studenteroplæggene i forbindelse med de enkelte kursusgange. |
Aktivitetsansvarlig | |
Underviser |
Ole Erik Hansen (oeh@ruc.dk)
|
Eksamensadministration |
IMT Studieadministration (imt-studieadministration@ruc.dk)
|
STADS stamdata | |
Sidst ændret | 14/01/2019 |