| Titel |
Ledelse
|
| Oversat titel |
Leadership |
| Semester |
E2025
|
| Kandidatuddannelse i |
Virksomhedsledelse
|
| Type af aktivitet |
Kursus |
| Obligatorisk eller valgfri |
Obligatorisk |
| Undervisningssprog |
Dansk
|
| Studieordning |
Læs mere om uddannelsen og find din studieordning på ruc.dk |
| TILMELDING OG STUDIEADMINISTRATIV DATA | |
| Tilmelding |
Tilmelding sker via STADS-Selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside Når du tilmelder dig kurset, skal du være opmærksom på, om der er sammenfald i tidspunktet for kursusafholdelse og eksamen med andre kurser, du har valgt. Uddannelsesplanlægningen tager udgangspunkt i, at det er muligt at gennemføre et anbefalet studieforløb uden overlap. Men omkring valgfrie elementer og studieplaner som går ud over de anbefalede studieforløb, kan der forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. |
| Deltagerantal |
|
| ECTS |
10
|
| Aktivitetsansvarlig |
Martin Lund Kristensen (malupe@ruc.dk)
|
| Studieleder |
Maria Duclos Lindstrøm (marial@ruc.dk)
|
| Undervisere |
|
| Studieadministration |
ISE Tilmelding & Eksamen (ise-eksamen@ruc.dk)
|
| Aktivitetsnummer |
U60022
|
| FAGLIGT INDHOLD | |
| Overordnet formål |
De studerende opnår viden og indsigt i teorier og perspektiver på ledelse, der søger at svare på aktuelle ledelsesproblemstillinger. Igennem brugen af ledelsesteoriens perspektiver lærer de studerende at identificere og analysere praktiske organisatoriske- og ledelsesmæssige problemstillinger. Derudover opnås viden om analytiske perspektiver på virksomheder og ledelsesprocesser i lyset af komplekse og foranderlige forretningsmæssige og organisatoriske forhold samt relationer til omverdenen. Gennem kritisk analysearbejde omsættes empirisk materiale i en relevant diskussion af ledelsesaktiviteten. Analysearbejdet skal demonstrere analytiske og refleksivt vurderende kompetencer ved at kunne begrunde valg af teorier og analysedesign for derigennem at forstå den valgte organisatoriske situations særpræg. |
| Uddybende beskrivelse |
Kurset præsenterer, diskuterer og anvender processuel og relationel ledelsesteori. Det følger den aktuelle udvikling inden for ledelse og sætter fokus på, hvordan man analyserer komplekse ledelsesrelaterede situationer gennem inddragelse af teori og metode. Igennem kurset vælger de studerende i grupper en case, de ønsker at arbejde med og præsentere til eksamen. Hvis ønsket, kan det være den samme case, som de studerende arbejder med i semesterprojektet. På kurset får du et kort overblik over traditionelle ledelsesteorier og -begreber. Kurset fokuserer dog på nyere ledelsesteorier. Se uddybende beskrivelse af kravene til teorivalg i eksamensopgaven nedenfor. Metoder: - Du vil lære metoder til at studere kompleksiteten i ledelsessituationer, og du vil anvende sådanne metoder i en case udvalgt af din gruppe. Du bliver også introduceret til metoder og analytiske perspektiver relateret til processuel og relationel ledelsesteori. Temaer der behandles i kurset inkluderer: Data, materialer: |
| Pensum |
Udvalgte tidsskriftartikler og bogkapitler, der vil fremgå af Moodle inden kursusstart. De studerende skal være opmærksomme på at ikke alle pensumtekster kan bruges i eksamensopgaven som teoriramme. Der vil derfor blive udarbejdet en opdateret positivliste over teorier, der kan indgå i eksamensopgavens teoriramme. |
| Tilrettelæggelse og indsats |
Forelæsninger: 34 timer, Forberedelse (læsning + små øvelser): 101 timer, Udarbejdelse af gruppesynopsis 115 timer pr studerende (inklusiv feedback), Eksamen (inklusiv forberedelse af lille oplæg): 20 timer. Ialt 270 timer = 10 ects. |
| Udbudsformat |
|
| Undervisningsevaluering |
Denne studieaktivitet er ikke en del af ISE’s evalueringsturnus i indeværende semester, så den bliver ikke evalueret af ISE’s administration (via spørgeskema). I kurset arbejdes der med tre feedbackformer, som understøtter RUC’s pædagogiske model med fokus på refleksiv, deltagerstyret og dialogbaseret læring: Dialogisk feedback I undervisningen inddrages studerende aktivt i faglige samtaler, hvor spørgsmål, cases og oplæg danner afsæt for dialog mellem underviser og studerende samt studerende imellem. Denne form for feedback understøtter fælles meningsskabelse og faglig refleksion. Peer feedback Studerende giver hinanden feedback i mindre grupper, fx på mundtlige oplæg, case-analyser eller skriftlige refleksioner. Formålet er at styrke faglig fordybelse, medansvar og udvikling af dømmekraft gennem gensidig respons. Skriftlig refleksionsfeedback I udvalgte undervisningsgange arbejder studerende med korte skriftlige refleksioner over centrale begreber, temaer eller deres egen læring. Underviser og/eller medstuderende giver feedback med fokus på at fremme metarefleksion og sammenhæng i læringsprocessen. Derudover er der planlagt både en skriveworkshop og en afsluttende feedbackmulighed knyttet til eksamensprojektet. Detaljerne for dette forløb præsenteres ved første kursusgang. |
| Program |
Kursusgang 1: Introduktion til kurset
Kursusgang 2: Ledelsesteoriens idehistoriske udvikling, epistemologi og ontologi |
| BEDØMMELSE | |
| Læringsmål |
|
| Forudsætningskrav |
|
| Prøveform |
Mundtlig gruppeprøve på baggrund af skriftlig aflevering.
Grupperne kan bestå af 2-6 studerende. Det skriftlige produkt skal for: - 2 studerende have et omfang på maksimalt 24.000 tegn inkl. mellemrum. - 3 studerende have et omfang på maksimalt 24.000 tegn inkl. mellemrum. - 4 studerende have et omfang på maksimalt 24.000 tegn inkl. mellemrum. - 5 studerende have et omfang på maksimalt 24.000 tegn inkl. mellemrum. - 6 studerende have et omfang på maksimalt 24.000 tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag. Eksaminationstiden inkl. votering fastsættes således: Ved 2 studerende 30 minutter. Ved 3 studerende 35 minutter. Ved 4 studerende 40 minutter. Ved 5 studerende 45 minutter. Ved 6 studerende 50 minutter. Der foretages en individuel bedømmelse af den enkelte studerendes præstation. Bedømmelsen er en samlet bedømmelse af de(t) skriftlige produkt(er) og den mundtlige prøve. Tilladte hjælpemidler til prøven: alle Bedømmelse: 7-trinsskala Censur: ekstern censor |
| Omprøveform |
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
|
| Prøveform ved særlige tilfælde |
|
| Prøveform og bedømmelses-kriterier (udmøntet) |
Eksamensopgaven skal fokusere på en specifik case, der afspejler specifikke aspekter af ledelse i en organisatorisk situation. Situationen bør diskuteres ved at anvende relevante begreber fra kursuslitteraturen om processuel og relationel ledelsesteori. Ledelsesteorierne skal vælges fra kursuslitteraturen og kun teorier på positivlisten kan anvendes i teorirammen. Eksamensopgaven kan relateres til gruppens semesterprojekt. I eksamensopgaven skal de studerende:
1) Introducere det vidensmæssige problem ved at opbygge et teoretisk og praktisk argument, der viser relevansen af den valgte situation og formulere en problemformulering
2) Reflektere over valg af 1-2 nyere relevante ledelsesteorier i forhold til den selvvalgte problemformulering og diskutere teorierne i konteksten af den konkrete ledelsessituation. Der vil blive udarbejdet en positivliste, der tydeligt angiver, hvilke af kursets tekster, der kan indgå i denne teoriramme.
Reflektere over teoriernes styrker/svagheder i forhold til den valgte problemformulering.
3) Reflektere over valg af metodisk design vedrørende den selvvalgte problemformulering. Herunder tydeligt forholde sig til hvordan den valgte teoriramme får betydning for metodedesign. Bedømmelsen lægger vægt på, at de studerende demonstrerer viden, færdigheder og kompetencer, der er defineret i kursets læringsmål. Herunder: - At identificere og analysere praktiske organisatoriske og ledelsesmæssige problemstillinger ved hjælp af kursets koncepter, teorier og perspektiver. - At gennem kritisk analyse omsætte empiri til en relevant analyse og diskussion af ledelsesaktivitet. - At demonstrere analytiske og reflekterende evner ved at kunne begrunde valg af teorier og analysedesign for at forstå de særlige karakteristika ved den valgte organisatoriske situation. Ved denne eksamen er brugen af generative AI-hjælpemidler (GenAI) tilladt i overensstemmelse med universitetets retningslinjer for brug af GenAI. Følgende retningslinjer skal overholdes: • Ved brug af GenAI-hjælpemidler skal du inkludere en beskrivelse af formålet med brugen, hvilke GenAI-hjælpemidler der er anvendt, og hvordan de er blevet brugt. Deklarationen bedømmes på samme måde som øvrige metodeafsnit i relation til anvendelse af relevant litteratur, kursets generelle læringsmål og bedømmelseskriterier. • Tekst, der er kopieret fra GenAI-chats, skal citeres på samme måde som citater fra andre tekster. Citaterne og din evne til at fortolke, vurdere og kritisk forholde dig til dem indgår i den samlede bedømmelse af eksamen. Overvej gerne at inkludere prompten i en fodnote til citatet, hvis det er relevant i forhold til at demonstrere din beskrivelse og analyse af emnet. • Almindelig stavekontrol og øvrige sprogforslag, som det f.eks. kendes fra Word eller andre tekstbehandlingsprogrammer, er tilladt uden krav om angivelse. |
| Eksamenskode(r) | |
| Sidst ændret | 14/08/2025 |