PDF til print Find kalender

Innovationsledelse

Titel
Innovationsledelse
Oversat titel

Innovation Management

Semester
E2025
Kandidatuddannelse i
Virksomhedsledelse
Type af aktivitet

Kursus

Obligatorisk eller valgfri

Obligatorisk

Undervisningssprog
Dansk
Studieordning

Læs mere om uddannelsen og find din studieordning på ruc.dk

TILMELDING OG STUDIEADMINISTRATIV DATA
Tilmelding

Tilmelding sker via STADS-Selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside

Når du tilmelder dig kurset, skal du være opmærksom på, om der er sammenfald i tidspunktet for kursusafholdelse og eksamen med andre kurser, du har valgt. Uddannelsesplanlægningen tager udgangspunkt i, at det er muligt at gennemføre et anbefalet studieforløb uden overlap. Men omkring valgfrie elementer og studieplaner som går ud over de anbefalede studieforløb, kan der forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger.

Deltagerantal
ECTS
10
Aktivitetsansvarlig
Flemming Sørensen (flemmiso@ruc.dk)
Studieleder
Maria Duclos Lindstrøm (marial@ruc.dk)
Undervisere
Studieadministration
ISE Tilmelding & Eksamen (ise-eksamen@ruc.dk)
Aktivitetsnummer
U60023
FAGLIGT INDHOLD
Overordnet formål

Kurset præsenterer de studerende for nyere viden om innovationsprocesser og deres kompleksitet. Der gives indsigt i, hvordan innovation foregår internt i virksomheder, blandt medarbejdere, mellem virksomheder og organisationer i netværk, i interaktion med andre aktører, herunder brugere, og i en bredere kompleks samfundsmæssig kontekst. Det diskuteres endvidere, hvordan virksomhedens innovation fører til værdiskabelse i samspillet mellem virksomheden og dens omgivelser. Der sættes ligeledes fokus på, hvilken rolle ledelse spiller for at fremme og organisere innovation og innovationsprocesser i virksomheder. Kurset introducerer ledelses- og medarbejderorienterede redskaber, der kan fremme innovation og understøtte innovationsprocesser. Kurset diskuterer desuden relationerne mellem innovaion og bæredygtighed. Kurset er tilrettelagt som et procesorienteret forløb, hvorigennem den tilegnede viden løbende omsættes i en praktisk innovationsproces gennemført af de studerende.

Uddybende beskrivelse

Kurset præsenterer, diskuterer og anvender moderne teorier om innovation og innovationsprocesser. Der vil være fokus på interne processer samt processer mellem virksomheder og organisationer, interaktioner med brugere og andre aktører og på betydningen af den bredere samfundsmæssige kontekst. Der vil ligeledes blive lagt vægt på, hvordan ledelse kan understøtte og lede innovationsprocesser.

Kursusgangene vil bestå af forelæsninger med oplæg og diskussioner om teori og af gruppearbejde, hvor teorierne vil blive anvendt i en innovationsproces. De studerende skal I gruppearbejdet planlægge og gennemføre en innovationsproces fra idégenerering til innovationspitch. Innovationsideen vil blive pitchet foran et feedback-panel under den sidste forelæsning på kurset.

Undervisningen planlægges således som et sammenhængende procesorienteret forløb, hvor en innovationsproces planlægges og gennemføres af de studerende. På kursusgangene vil de studerende for eksempel udvikle og anvende forskellige typer idégenererings- og brugerinddragelsesmetoder, de vil udvikle forretningsmodeller, skitsere innovationsnetværk, forberede en innovationspitch med mere.

I grupperne udarbejdes endvidere en opgave, som dækker alle de forskellige dele af de studerendes innovationsproces. På baggrund af kursets litteratur, forelæsningerne og gruppearbejdet skal de studerende i opgaven analysere og reflektere over den konkrete innovationsproces og dens individuelle/karakteristiske elementer. Derfor er det vigtigt at deltage aktivt under forelæsningerne. Opgaven indgår som en del af eksamen.

Temaer der behandles i løbet af kurset inkluderer:

  • Kreativitet, herunder ”the fuzzy front end of innovation”, om hvordan innovationsideer opstår, hvordan der vælges blandt forskellige ideer og om hvordan den kreative organisation skabes.

  • Karakteren og betydningen af forskellige former for innovationsprocesser, inkluderende stage gate modeller, åben innovation, bricolage m.m. og processernes forskellige faser.

  • Forretningsmodeller, forretningsmodel-udvikling og -innovation samt organisatoriske muligheder og barrierer herfor.

  • Introduktion til forskellige former for prototyper, service blueprints, scripting m.m., deres betydning og anvendelse i en bredere kontekst.

  • Forskellige former for brugerinvolveringsprocesser og metoder og deres fordele og ulemper.

  • Betydningen af, og muligheder for, integration af bæredygtighed og CSR i forbindelse med innovation.

  • Organiseringen af den innovative organisation, dens innovations-netværk og omgivelsernes betydning for innovation.

  • Betydningen af den gode pitch og karakteren af en sådan.

  • Muligheder og barrierer for funding og for at tilegne sig profit af innovationer.

Pensum

Udvalgte tidsskriftartikler og bogkapitler, der vil fremgå af Moodle.

Tilrettelæggelse og indsats

Undervisning, herunder oplæg, dialog, små øvelser og gruppearbejde (40 timer)

Undervisningsforberedelse bestående af læsning af litteratur og forberedelse til aktiviteter i forbindelse med innovationsprocessen (140 timer)

Aktiviteter i forbindelse med innovationsprocessen, herunder f.eks. brugerinddragelse og forberedelse af pitch (30 timer)

Eksamen, herunder færdiggørelse af portefølje og forberedelse til den mundtlige eksamen (60 timer)

I alt: 270 timer

Udbudsformat 
Undervisningsevaluering

Denne studieaktivitet er ikke en del af ISE’s evalueringsturnus i indeværende semester, så den bliver ikke evalueret af ISE’s administration (via spørgeskema).

De studerende kan løbende under kurset få feedback på deres innovation og innovationsproces og på deres anvendelse af kursets litteratur i forbindelse hermed.

Program

Kurset består af 10 kursusgange på hver 4 timer. Kursusgangene består af en kombination af præsentationer, øvelser og gruppearbejde.

Det tentative program for kurset er:

Kursusgang 1: Introduktion til innovationskonceptet, innovationsprocesser og ledelse af innovationsprocesser

Kursusgang 2: Kreativitet og idégenerering

Kursusgang 3: Innovationsprocesser og organisering af innovationsprocesser

Kursusgang 4: Forretningsmodel-innovation

Kursusgang 5: Prototyper, service blueprints, scripting m.m.

Kursusgang 6: Brugerinddragelse

Kursusgang 7: Perspektiver på CSR og innovation

Kursusgang 8: Den innovative organisation og dens omgivelser

Kursusgang 9: Muligheder og barrierer for funding og for at skabe profit af innovationer

Kursusgang 10: Pitch

BEDØMMELSE
Læringsmål 

  • Gennem kurset opnår de studerende viden om og indsigt i nyere teorier og empirisk akademisk viden om innovation og komplekse innovationsprocesser. De studerende opnår indsigt i, hvordan innovationsprocesser organiseres og ledes samt involverer forskellige interne og eksterne aktører, herunder medarbejdere, brugere og andre virksomheder. Herudover opnår de studerende viden om, hvordan innovation indgår i en bredere samfundsmæssig og systemisk kontekst. De studerende opnår færdigheder i at lede, organisere og arbejde med samt analysere og reflektere over innovationsprocesser. De studerende opnår hermed indsigter, der gør dem i stand til at kunne lede komplekse innovationsprocesser i og mellem virksomheder og organisationer.

Forudsætningskrav
Prøveform
Individuel mundtlig prøve med udgangspunkt i produkt udarbejdet af gruppen.

Grupperne kan bestå af 2 til 6 studerende.

Det skriftlige produkt skal have et omfang på maksimalt 24.000 tegn inkl. mellemrum.
Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag.

Eksaminationstid inkl. votering: 20 minutter.

Den enkelte studerende i gruppen må ikke overhøre prøven af andre studerende fra samme gruppe.

Bedømmelsen er en samlet bedømmelse af de(t) skriftlige produkt(er) og den mundtlige prøve.

Tilladte hjælpemidler til prøven: alle

Bedømmelse: 7-trinsskala
Censur: intern medbedømmer
Omprøveform
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
Prøveform ved særlige tilfælde

Generativ Artificial Intelligence (GAI) kan benyttes som et redskab i de studerendes innovationsproces på samme vis som andre redskaber, for eksempel i forbindelse med idegenerering og prototyping. Når kunstig intelligens benyttes i innovationsprocessen skal det fremgå klart af opgaveteksten. Benytter man kunstig intelligens uden at henvise til dette betragtes det som plagiat på linje med andre former for plagiat.

RUCs Retningslinjer for brug af generativ kunstig intelligens i skriftlige afleveringer til eksaminer

Prøveform og bedømmelses-kriterier (udmøntet)

Demonstrere viden og indsigt om de præsenterede teorier og den præsenterede empiriske viden omhandlende innovation og innovationsprocesser.

Forklare og reflektere over, hvordan innovationsprocesser organiseres og ledes, og hvordan de inddrager forskellige interne og eksterne aktører, herunder medarbejdere, brugere og andre virksomheder.

Forklare og reflektere over, hvordan innovation er en del af en bredere samfundsmæssig og systemisk kontekst.

Teoretisere, analysere og reflektere over en innovationsproces udført af de studerende selv under kurset, dens struktur og individuelle aktiviteter.

Ved denne eksamen er brugen af generative AI-hjælpemidler (GenAI) tilladt i overensstemmelse med universitetets retningslinjer for brug af GenAI. Følgende retningslinjer skal overholdes: • Ved brug af GenAI-hjælpemidler skal du inkludere en beskrivelse af formålet med brugen, hvilke GenAI-hjælpemidler der er anvendt, og hvordan de er blevet brugt. Deklarationen bedømmes på samme måde som øvrige metodeafsnit i relation til anvendelse af relevant litteratur, kursets generelle læringsmål og bedømmelseskriterier. • Tekst, der er kopieret fra GenAI-chats, skal citeres på samme måde som citater fra andre tekster. Citaterne og din evne til at fortolke, vurdere og kritisk forholde dig til dem indgår i den samlede bedømmelse af eksamen. Overvej gerne at inkludere prompten i en fodnote til citatet, hvis det er relevant i forhold til at demonstrere din beskrivelse og analyse af emnet. • Almindelig stavekontrol og øvrige sprogforslag, som det f.eks. kendes fra Word eller andre tekstbehandlingsprogrammer, er tilladt uden krav om angivelse.

Eksamenskode(r)
Eksamenskode(r) : U60023
Sidst ændret 09/07/2025

Undervisningsgange:

Vis kursusgange for Hold: 1 Find kalender (1) PDF til print (1)

Tirsdag 09-09-2025 08:15 - 09-09-2025 12:00 i uge 37
Innovationsledelse
-

Tirsdag 23-09-2025 08:15 - 23-09-2025 12:00 i uge 39
Innovationsledelse
-

Tirsdag 30-09-2025 08:15 - 30-09-2025 12:00 i uge 40
Innovationsledelse
-

Tirsdag 07-10-2025 08:15 - 07-10-2025 12:00 i uge 41
Innovationsledelse
-

Tirsdag 21-10-2025 08:15 - 21-10-2025 12:00 i uge 43
Innovationsledelse
-

Tirsdag 28-10-2025 08:15 - 28-10-2025 12:00 i uge 44
Innovationsledelse
-

Tirsdag 04-11-2025 08:15 - 04-11-2025 12:00 i uge 45
Innovationsledelse
-

Tirsdag 11-11-2025 08:15 - 11-11-2025 12:00 i uge 46
Innovationsledelse
-

Tirsdag 25-11-2025 08:15 - 25-11-2025 12:00 i uge 48
Innovationsledelse
-

Tirsdag 02-12-2025 08:15 - 02-12-2025 12:00 i uge 49
Innovationsledelse
-

Fredag 12-12-2025 09:00 - 12-12-2025 10:00 i uge 50
Innovationsledelse
Aflevering, prøve - deadline kl. 10.00

Mandag 05-01-2026 08:15 - Fredag 16-01-2026 18:00 i uge 02 og uge 03
Innovationsledelse
Mundtlig prøve

Mandag 09-02-2026 09:00 - 09-02-2026 10:00 i uge 07
Innovationsledelse
Aflevering, omprøve - deadline kl. 10.00

Mandag 16-02-2026 08:15 - Fredag 20-02-2026 18:00 i uge 08
Innovationsledelse
Mundtlig omprøve