Titel |
Samfundsjura i kommuner og regioner
|
Oversat titel |
Law and public policy in subnational governance |
Semester |
E2025
|
Kandidatuddannelse i |
Politik og Forvaltning / Samfundsjura
|
Aktivitetstype |
|
Undervisningssprog |
Dansk
|
Studieordning |
Læs mere om uddannelsen og find din studieordning på ruc.dk |
TILMELDING OG STUDIEADMINISTRATIV DATA | |
Tilmelding |
Du skal tilmelde dig på stads i tilmeldingsperioden, som du kan se på intra Når du tilmelder dig studieaktiviteter, skal du være opmærksom på, om undervisning og eksamen i de forskellige studieaktiviteter er på samme tidspunkt. RUC planlægger studieaktiviteter sådan at der ikke er overlap, hvis du følger dit anbefalede studieforløb. I forhold til valgfrie elementer og studieplaner, som afviger fra det anbefalede studieforløb, kan der dog forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. |
Deltagerantal |
|
ECTS |
10
|
Aktivitetsansvarlig |
|
Studieleder |
Kerstin Carlson (carlson@ruc.dk)
|
Undervisere |
|
Studieadministration |
ISE Tilmelding & Eksamen (ise-eksamen@ruc.dk)
|
Aktivitetsnummer |
U60560
|
FAGLIGT INDHOLD | |
Overordnet formål |
Med dette kursus får den studerende et grundigt kendskab til de særlige juridiske og politiske forhold, der karakteriserer det kommunale og regionale landskab i Danmark. Kurset undersøger, hvordan grundlæggende politologiske og forvaltningsretlige problemstillinger udspiller sig i den kommunale og regionale verden ved at se på de særlige retlige rammer og spilleregler, på finansiering og opgavesammensætning, på samspil mellem offentligt og privat, såvel som på det politiske og folkelige grundlag for det lokale selvstyre i Danmark. I kurset ses på forholdet mellem politiske og administrative niveauer, såvel som på ledelse af velfærdsopgaver i fagprofessionelle institutioner. Kurset gør den studernede i stand til at forstå, indgå i og skabe samspil mellem retlige aspekter og andre roller og styringsinstrumenter, fx. borgerinddragelse, faglig ledelse mv. Den faktiske virkelighed i den kommunale og regionale organisation er udgangspunktet, ligesom statslige regulerings-, tilsyns- og kontrolinstanser inddrages. Der fokuseres på de store opgaveområder sundhed og omsorg, skoler og dagtilbud, social og beskæftigelsesområdet, samt teknik og miljø, og kurset søges afholdt i samarbejde med en eller flere eksterne parter evt. fra uddannelsens praktiksamarbejde. |
Uddybende beskrivelse |
Kurset undersøger, hvordan grundlæggende politologiske, økonomiske, juridiske og forvaltningsretlige problemstillinger udspiller sig inden for social- og beskæftigelsesområdet. Der lægges vægt på de strukturer, aktører og processer, som påvirker legaliteten i kommunernes sagsbehandling og afgørelser – og dermed borgernes retssikkerhed. De studerende opnår et overblik over social- og beskæftigelsesretten gennem arbejdet med udvalgte cases og lovgivning, som illustrerer de praktiske udfordringer i forvaltningens anvendelse af loven. Kurset belyser også samspillet mellem det politiske og administrative niveau samt ledelsen af velfærdsopgaver i fagprofessionelle institutioner. Et særligt fokusområde er Ankestyrelsens rolle i behandlingen af borgerklager og tilsynet med kommunernes praksis. Gennem dette perspektiv får de studerende indsigt i, hvordan retssikkerhed og forvaltningskontrol udøves i praksis. Kurset kvalificerer de studerende til at analysere og indgå i samspil mellem juridiske aspekter og andre styringsinstrumenter såsom borgerinddragelse, faglig ledelse og økonomisk styring. Målet er at ruste de studerende til at forstå og navigere i kompleksiteten af moderne offentlig forvaltning. |
Pensum |
Pensum oplyses kursets moodle-side senest 14 dage før kursusstart. |
Tilrettelæggelse og indsats |
Kursusforløb tager udgangspunkt i forelæsninger, men vil tillige omfatte andre undervisnings- og arbejdsformer som gruppearbejde, øvelser og ekskursioner, såvel som oplæg fra eksterne aktører fra den kommunale sektor. Kursusdeltagere forventes at lægge følgende arbejdsindsats: Holdundervisning: 24 Andet (f.eks. gruppearbejde, øvelser, ekskursioner): 46 Forberedelse: 180 Eksamen: 20 Timer i alt: 270 |
Udbudsformat |
|
Undervisningsevaluering |
Kursusansvarlig vil undervejs lave formative, mundtlige evalueringer for løbende at forventningsafstemme og evt. tilpasse kursusindhold. Aktiviteten evalueres regelmæssigt ud fra studienævnets evalueringsprocedure. Den aktivitetsansvarlige vil blive orienteret om en eventuel evaluering af aktiviteten ved semesterstart. Se link til studienævnets evalueringspraksis her: https://intra.ruc.dk/fileadmin/assets/ise/Undervisning/Evaluation_procedures_at_ISE.pdf. |
Program |
|
BEDØMMELSE | |
Læringsmål |
Efter endt kursus har/kan den studerende:
|
Prøveform |
Individuel portfolio
Portfolioen skal have et omfang på maksimalt 24.000 tegn inkl. mellemrum. Produkterne kan f.eks. være øvelsesbesvarelser, talepapirer til præsentation, skriftligt feedback, skriftlige refleksioner og skriftlige opgaver. Udfærdigelsen af produkterne kan være underlagt tidsbegrænsninger. Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag. Produkterne til portfolioen udarbejdes helt eller delvist under kursusforløbet. Portfolioen afleveres samlet. Der foretages en samlet bedømmelse af portfolioen. Bedømmelse: 7-trinsskala |
Omprøveform |
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
|
Prøveform ved særlige tilfælde |
|
Prøveform og bedømmelses-kriterier (udmøntet) |
Prøveform og bedømmelses-kriterier (udmøntet) • Demonstrere indsigt i kommunernes rolle i forvaltningen på social- og beskæftigelsesområdet, herunder de politiske, juridiske, og økonomiske rammer de agerer indenfor. • Demonstrere evne til at identificere de retlige rammer for forvaltningen, og de retlige problemer der opstår i praksis. • Demonstrere evne til at analysere udfordringer for legalitet i forvaltningen generelt, såvel som specifikt på social- og beskæftigelsesområdet. • Demonstrere evnen til selvstændigt at vurdere, hvordan forskellige styringsmåder kan få betydning for udmøntningen af lovgivningen i praksis og for borgernes retssikkerhed. • Formidle sin indsigt i en sproglig form, der er faglig præcis, velstruktureret og velargumenteret. |
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 09/07/2025 |