Semester |
F2025
|
Uddannelse |
Arbejdsliv / Business Administration and Leadership / By og Plan / Bæredygtig Omstilling (TekSam) / Computer Science / Dansk / Digital Transformation / Filosofi og Videnskabsteori / Global and Development Studies / Historie / International Politics and Governance / Journalistik / Kommunikation / Kulturmødestudier / Media and Communication / Politik og Forvaltning / Social Entrepreneurship and Management / Social Intervention / Socialpsykologi og Læring / Socialvidenskab / Tværvidenskabelige Sundhedsstudier / Virksomhedsledelse / European Master in Global Studies
|
Indhold |
In English below UndervisningssprogFransk/dansk/engelsk AktivitetstypeEkstracurriculært forløb TypeIkke-obligatorisk ECTS0 Tilmelding og optagelseTilmelding foretages her Tilmeldingsfrist: 18. februar 2025 For at blive optaget på Sprogprofilen, skal den studerende opfylde visse kriterier, som er beskrevet under punktet ”Forudsætninger for deltagelse”. Studerende, der er blevet optaget på Sprogprofilen, skal tilmelde sig på ny i de semestre, de ønsker at deltage i Sprogprofilens undervisning (i alt 2 semestre i løbet af kandidatuddannelsen). Studerende, der ønsker at tilmelde sig et semester på Sprogprofilen i forbindelse med godkendelse af et udvekslingssemester, et praktikophold eller et sprogprofilsrelevant projektarbejde som del af deres Sprogprofil-forløb, skal henvende sig direkte til den undervisningsansvarlige eller skrive til sprogprofilen@ruc.dk. Forudsætninger for deltagelseDet anbefales, at den studerende har sprogkundskaber i profilsproget svarende til gymnasialt A- eller B-niveau eller sammenlignelige kompetencer, der er tilegnet på anden vis. Dette svarer cirka til niveau B1 i European Framework of Reference for Languages. Ved påbegyndelsen af Sprogprofilen foretager den fagansvarlige underviser en samlet vurdering af den studerendes mulighed for at gennemføre Sprogprofilen, herunder af den studerendes receptive og produktive kommunikative kompetencer i profilsproget. Denne vurdering har til formål at tydeliggøre over for den studerende og underviseren, hvor den enkelte studerendes udfordringer og læringsmål ligger i forhold til deltagelse og gennemførelse af sprogprofilforløbet. Der kan optages kandidatstuderende som går på 1., 2. eller 3. semester, for at imødekomme kravet om minimumsdeltagelse i 2 semestre. Kandidatstuderende på 4. semester kan optages, såfremt de kan dokumentere:
Overordnet indholdI sprogprofilforløbet tilbydes de studerende undervisning i at læse fremmedsproget litteratur, arbejde analytisk med forskellige fagtraditioner og formidle på fremmedsproget. Derigennem får de studerende viden, udvikler færdigheder og opnår kompetencer, således at de kan fungere som humanistiske eller socialvidenskabelige vidensarbejdere i en globaliseret, transnational og flersproglig kontekst, både på offentlige og private vidensarbejdspladser. Studerende med et sprogprofilbevis vil kunne bidrage på deres arbejdsplads med at indhente relevant faglig viden på profilsproget, vil kunne formidle denne viden samt reflektere over anvendelsen i en dansk og transnational kontekst og vil have redskaber til at udvikle deres interkulturelle kommunikative kompetencer løbende efter behov. Viden, færdigheder og kompetencer Sprogprofilsstuderende opnår gennem deres deltagelse i et sprogprofilforløb følgende viden, færdigheder og kompetencer i det valgte profilsprog:
Uddybende beskrivelseSemesterets indhold vil fremgå af profilsprogets Moodle-side. Læringsudbytte/bedømmelseskriterierLæringsmålene med Sprogprofilen er, at den studerende kan:
Undervisnings- og arbejdsformSprogprofilens undervisning er kendetegnet ved: Sprogundervisning med udgangspunkt i uddannelsernes indhold, metoder og faglighed På Sprogprofilen forbindes sprogundervisning med undervisning i indhold, der både er relevant i forhold til profilsproget, i forhold til temaer og problemstillinger inden for de humanistiske og socialvidenskabelige kandidatuddannelser, og i forhold til de studerendes projektarbejde og praktik. Undervisnings- og arbejdsformerne understøtter de studerendes videreudvikling af deres kommunikative kompetencer i akademiske og arbejdsrelaterede sammenhænge. Derfor arbejdes der især med kommunikative øvelser, par- og gruppearbejde, samt små præsentationer. Ekskursioner til sprogmiljøer, hvor profilsproget anvendes, eller interview og dialoger med personer, der taler profilsproget, kan ligeledes indgå i undervisningen. Ved det intensive seminar arbejder de studerende typisk i par eller mindre grupper, der fordyber sig i en case eller en problemstilling, der relaterer til semestertemaet. Gruppen forbereder et kommunikativt produkt, der præsenteres ved evalueringsseminaret. Et trygt læringsmiljø og translanguaging På Sprogprofilen er der fokus på at skabe et trygt læringsmiljø, hvor man som studerende har lyst til at afprøve sproget. Gennem en translanguaging strategi indbyder vi til at bruge profilsproget så meget som muligt og med støtte fra andre sprog, man også kan. Undervisningsmetoden inkluderer også, at de studerende udarbejder individuelle sproglæringsmål og –strategier hvert semester, som de følger op på løbende. Forventet arbejdsindsats (ECTS-deklaration)Sprogprofilen giver ikke ECTS point. Men vi tilbyder et karakterfrit rum hvor der er plads til at tænke højt og dyrke/forbedre sine sprogkompetencer på profilsproget. Dette bliver faciliteret via et semestertema, som giver mulighed for ikke blot at arbejde med profilsproget, men også få bedre kendskab til de kulturer, der forbindes med profilsproget. En god idé er at forberede sig til kursusgangene ved at læse op på Moodle omkring dagsorden samt udføre de hjemmeopgaver, der er knyttet til kursusgangen. Den forventede arbejdsindsats per semester er:
PensumUndervisningsopgaver og –materialer vil fremgå af profilsprogets Moodle-side. Evaluerings- og feedbackformerStuderende opfordres til løbende at give feedback til underviserne i forhold til sværhedsgrad og sproglæringsmæssige ønsker. Kurset evalueres skriftligt og mundtligt i forbindelse med det afsluttende evalueringsseminar. Forudsætninger for at kunne deltage i eksamenEn studerende skal gennemføre to semestre på Sprogprofilen, før vedkommende indstilles til Sprogprofilens af- - sluttende prøve. Et semester kan gennemføres på fire måder: gennem deltagelse i Sprogprofilskurset; på baggrund af et sprogprofilsrelevant udvekslingshophold; på baggrund af et sprogprofilsrelevant projektarbejde; eller på baggrund af en sprogprofilsrelevant praktik. Deltagelse i Sprogprofils-kurset Et Sprogprofilssemester godkendes som gennemført, når en studerende:
På baggrund af et sprogprofilsrelevant udvekslingsophold Et udvekslingsophold godkendes som et gennemført sprogprofilssemester, når en studerende, der har været på udvekslingsophold på et universitet, hvor profilsproget anvendes,
På baggrund af et sprogprofilsrelevant projektarbejde Inddragelse af profilsproget i projektarbejdet godkendes som et gennemført sprogprofilssemester, når en studerende:
På baggrund af et sprogprofilsrelevant praktikophold Et praktikophold godkendes som et gennemført sprogprofilssemester, når en studerende som del af sin kandidatuddannelse har gennemført en praktik, i hvilken fransk indgik som del af arbejdet, og:
EksamenSprogprofilens afsluttende prøve En studerende indstilles til Sprogprofilens afsluttende prøve i forbindelse med evalueringsseminaret ved den studerendes andet semester på Sprogprofilen. Den afsluttende prøve tager udgangspunkt i det projekt, som den studerende har arbejdet med i sin kandidatuddannelse i samme semester. Den studerende skal:
Synopsen forventes at være 1-2 normalsider. Det mundtlige oplæg, inklusive diskussion og spørgsmål, forventes at vare 20 minutter. ReeksamenEn studerende, der ikke har deltaget i intensivseminaret og evalueringsseminaret, kan gennemføre en erstatningsopgave. Denne formuleres af den fagansvarlige underviser, der ligeledes står for bedømmelsen af den afleverede erstatningsopgave. Erstatningsopgaven skal være sendt til den fagansvarlige underviser senest ved det pågældende semesters afslutning. Bevis for deltagelseStuderende, der har gennemført sprogprofilforløbet, vil modtage et deltagelsesbevis fra sprogprofilens koordinator. For at kunne afslutte sprogprofilforløbet og få et sprogprofilbevis skal den studerende have opfyldt kravet om aktiv, regelmæssig og tilfredsstillende deltagelse i to semestre og have bestået Sprogprofilens afsluttende prøve. SubjectMaster degree programmes at the Department of Communication and Arts, the Department of People and Technology, and the Department of Social Sciences and Business Teaching languageFrench/English/Danish Activity typeExtra-curricular activity TypeNon-obligatory course ECTS0 RegistrationPlease click here for registration. Registration deadline: 18 February 2025 In order to be admitted to the Language Profile, the student must meet certain criteria, which are described under the section "Prerequisites for participation". For students who have already been accepted at the French Language Profile: Students have to register anew every semester, even if they have attended previous semesters at the Language Profile. Students who wish to register for a semester at the Language Profile Programme in connection with approval of an exchange semester or a language profile-relevant project work as part of their Language Profile course must contact the person in charge of teaching directly or write to sprogprofilen@ruc.dk. Requirements for level of language proficiencyLinguistic proficiency in French corresponding to level B1 in the European Framework of Reference for Languages (equals A- or B-level in the Danish secondary education system), or comparable competences acquired otherwise. In the beginning of their first semester at the Language Profile, students are subjected to an assessment of their receptive and productive communicative competences in French. The objective of the assessment is to map and clarify the individual student’s areas of improvement and elaborate individual language learning objectives. For new students who want to enroll in the French Language Profile: Due to the duration of the Language Profile program new students have to begin at the Language Profile in the first, second or third semester of their master degree program. Students in their fourth semester can be accepted if they can prove, that they have been in an internship or study exchange in an earlier semester that is relevant for the language profile context, as it can substitute one of the language profile semesters (see below for specific rules). General content descriptionIn the language profile course, students strengthen their ability to read foreign language literature, work analytically with different academic traditions and communicate in the foreign language. Through this, students gain knowledge, develop skills and acquire competencies to enable them to function as knowledge workers in a globalized, transnational and multilingual context, both in public and private knowledge workplaces. Students with a language profile certificate will be able to contribute to their workplace with relevant professional knowledge in the profile language, and they will be able to communicate this knowledge and reflect on its application in a Danish and transnational context, and will have the tools to develop their intercultural communicative competencies on an ongoing basis as needed. Knowledge, skills and competencies: Through their participation in a language profile program, language profile students acquire the following knowledge, skills and competencies in the chosen profile language:
Detailed description of contentDetailed content description will be available in the course’s Moodle room. Learning objectivesThe learning objectives of the Language Profile are that the student can:
Teaching and working methodsThe language profile's teaching is characterized by: Language teaching based upon the content, methods and approaches of the master programs In this course, language teaching is linked to teaching content that is both relevant to the profile language, and to themes and issues within the humanities and social science master degree programmes, as well as to the students' project work. The teaching and working methods support the students' further development of their communicative competencies in academic and work-related contexts. Therefore, the focus is on communicative exercises, pair and group work and small presentations. Field trips to language environments where the profile language is used or interviews and dialogues with speakers of the profile language may also be included in the teaching. In the intensive seminar, students typically work in pairs or small groups that immerse themselves in a case or an issue related to the semester theme. The group prepares a communicative product that is presented at the evaluation seminar. A safe learning environment and translanguaging The Language Profile focuses on creating a safe learning environment where students want to try out the language. Through a translanguaging strategy, we encourage students to use the profile language as much as possible and with the support of other languages they know. The teaching method also includes students developing individual language learning goals and strategies each semester, which they follow up on regularly. Expected work efforts (ECTS-declaration)The language profile programme does not give ECTS points. However, we offer a grade-free space where there is room for thinking out loud and improving your language skills in the profile language. This is facilitated through a semester theme, which provides the opportunity to not only work with the profile language, but also get to know cultural aspects associated with the profile language. A good idea is to prepare for the course sessions by reading up on Moodle about the agenda and doing the recommended preparation linked to the course session. The expected workload per semester is:
Forms of evaluation and feedbackStudents are invited to give oral feedback on both content and form during the course. At the end of the course, students fill out an online evaluation survey about the course, and contribute with proposals on content and form for next semester’s language profile course. Requirements for being admitted to the Language Profile final examA student must complete two semesters of the Language Profile Programme before they are eligible for the Language Profile final exam. A semester can be completed in four different ways:
Participation in the Language Profile course A Language Profile semester is approved as completed when a student:
International exchange at a relevant university An exchange stay is approved as a completed Language Profile semester when a student who has been on an exchange stay at a university where the Profile language is used,
Internship at a relevant workplace An internship is approved as a completed Language Profile semester when a student has completed an internship as part of their Master's degree program in which French was part of the work, and
Including the profile language into project work Inclusion of the profile language in your project work is recognized as a completed language profile semester, under the following conditions:
Form of examinationThe final exam of the Language Profile A student, that has passed two semesters at the Language Profile Programme, is entitled to present themselves to the final exam. The final exam is generally carried out in connection with the evaluation seminar in the student's second semester of the Language Profile. The final exam is based on the project that the student has worked on in the same semester. The student must:
The synopsis is expected to be 1-2 standard pages. The oral presentation, including discussion and questions, is expected to last 20 minutes. Form of re-examinationA student who has not participated in the intensive seminar and the evaluation seminar may complete a substitute assignment. This is formulated by the teacher responsible for the subject, who is also responsible for the assessment of the submitted substitute assignment. The replacement assignment must be submitted to the lecturer responsible for the subject no later than the end of the semester in question, i.e. no later than 31.1. for fall semesters or 30.6. for spring semesters. CertificateStudents who have completed the Language Profile course will receive a certificate of participation from the Language Profile coordinator. In order to complete the Language Profile course and receive a Language Profile certificate, the student must have fulfilled the requirement of active, regular and satisfactory participation for two semesters and have passed the Language Profile final exam. |
Aktivitetsansvarlig |
Joshua Sabih (sabih@ruc.dk)
|
Kontaktinformation |
Sprogprofilen (sprogprofilen@ruc.dk)
|
Sidst ændret | 21/01/2025 |