Titel |
Surveymetoder i praksis (Videregående metodekursus - indsamling, behandling og analyse af data)
|
Oversat titel |
Advanced methodology course - collection, treatment and analysis of data |
Semester |
E2024
|
Kandidatuddannelse i |
Politik og Forvaltning / Socialvidenskab / Samfundsjura
|
Aktivitetstype |
Valgfrit |
Undervisningssprog |
Dansk
|
Studieordning |
Læs mere om uddannelsen og find din studieordning på ruc.dk |
TILMELDING OG STUDIEADMINISTRATIV DATA | |
Tilmelding |
Tilmelding sker via STADS-Selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside Når du tilmelder dig kurset, skal du være opmærksom på, om der er sammenfald i tidspunktet for kursusafholdelse og eksamen med andre kurser, du har valgt. Uddannelsesplanlægningen tager udgangspunkt i, at det er muligt at gennemføre et anbefalet studieforløb uden overlap. Men omkring valgfrie elementer og studieplaner som går ud over de anbefalede studieforløb, kan der forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. |
Deltagerantal |
|
ECTS |
5
|
Aktivitetsansvarlig |
Kim Sass Mikkelsen (ksass@ruc.dk)
|
Studieleder |
Carina Saxlund Bischoff (carinasb@ruc.dk)
|
Undervisere |
|
Studieadministration |
ISE Tilmelding & Eksamen (ise-eksamen@ruc.dk)
|
Aktivitetsnummer |
U60736
|
FAGLIGT INDHOLD | |
Overordnet formål |
Et videregående kursus i samfundsvidenskabelige metoder har til formål at dygtiggøre den studerende til kompetent at kunne vælge og anvende en given metode til indsamling, behandling og analyse af data til belysning af en faglig problemstilling. Kurset gør den studerende i stand til at argumentere for metodens anvendelighed og relevans i forhold til problemstillingen og sætte den studerende i stand til at mestre metodens teknikker på et professionelt niveau |
Uddybende beskrivelse |
**Det forudsættes, at den studerende har gennemført Basiskursus 8: Kvantitativ Metode, idet faget bygger videre på viden fra dette kursus. ** Surveyen – eller spørgeskemaundersøgelsen – har været samfundsvidenskabernes arbejdshest i rigtig mange år. Adskillige felter inden for samfundsvidenskaberne – vælgeradfærd og holdningsdannelse, forskning i værdier, ledelsesforskning, socialpsykologi, blandt mange flere – afhænger i dag i stort omfang af anvendelsen af surveys. Også uden for universiteterne bliver surveys dagligt taget i anvendelse i tilvejebringelsen af evidens, i evalueringer, og i undersøgelser af bruger- eller kundegrupper. Arbejdspladsers arbejdsmiljø, holdninger til produkter eller politiske budskaber, og medarbejderengagement undersøges i dag alle rutinemæssigt med surveys af offentlige myndigheder, politiske aktører, og konsulenthuse. Alle er de interesserede i at måle forhold, der lader sig indfange med surveyen som redskab. Kurset giver en grundig indføring i arbejdet med surveys, fra de tidlige stadier i processen hvor stikprøver udvælges og spørgsmål konstrueres, til de senere stadier hvor skalaer bygges i kombination af flere spørgsmål og analyseres. Det dækker de konceptuelle problemstillinger, der rejser sig i arbejdet med surveys. Det dækker databehandlingsspørgsmål og statistiske spørgsmål, der rejser sig i arbejdet med surveydata. Og det afdækker potentialet i de store mængder surveydata, der er frit tilgængelig på nettet. Kurset består af ti moduler, der hver især blander forelæsning med fokus på koncepter og allerede gennemførte surveyundersøgelser samt studenterarbejde med konstruktion af egne surveyinstrumenter og analyser. Formålet er, at de studerende opnår: Viden:
Evner:
Kompetencer:
|
Pensum |
Kursets grundbog er Frederiksen, M., Gundelach, P. og Nielsen, R. S. (red.). 2017. SURVEY: Design, stikprøve, spørgeskema, analyse. København: Hans Reitzels Forlag. Vi læser godt halvdelen af bogen, så det er nødvendigt at købe den. Det restende pensum kan enten hentes på bibliotekets hjemmeside eller uploades på www.moodle.ruc.dk. Eksempler er:
Pensums samlede omfang er omkring 500 sider. |
Tilrettelæggelse og indsats |
Kurset er et 5 ECTS-kursus, hvilket svarer til en samlet arbejdsindsats på 135 timer. Timerne er fordelt som følger:
I alt: 135 timer. |
Udbudsformat |
|
Undervisningsevaluering |
Undervejs gennemføres en midtvejsevaluering, ligesom der gennemføres en slutevaluering. Til flere kursusgange vil der være opgaver stillet studerende - fx design af spørgsmål, vurdering af datakvalitet, analyse af eksisterende data - med feedback fra undervisere og medstuderende. Endvidere udarbejdes portfolioen delvist på selve kurset, hvor der vil være mulighed for sparring fra medstuderende og underviser. Aktiviteten evalueres regelmæssigt ud fra studienævnets evalueringsprocedure. |
Program |
Programmet er som følger (ændringer forud for semesterstart er mulige):
|
BEDØMMELSE | |
Læringsmål |
Efter endt kursus vil den studerende:
|
Prøveform |
Individuel portfolio
Portfolioen skal have et omfang på maksimalt 24.000 tegn inkl. mellemrum. Produkterne kan f.eks. være øvelsesbesvarelser, talepapirer til præsentation, skriftligt feedback, skriftlige refleksioner og skriftlige opgaver. Udfærdigelsen af produkterne kan være underlagt tidsbegrænsninger. Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag. Produkterne til portfolioen udarbejdes helt eller delvist under kursusforløbet. Portfolioen afleveres samlet (uploades på eksamen.ruc.dk). Evt. løbende delaflevering til den kursusansvarlige med henblik på feedback erstatter ikke den samlede aflevering. Der foretages en samlet bedømmelse af portfolioen. Bedømmelse: 7-trinsskala |
Omprøveform |
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
|
Prøveform ved særlige tilfælde |
|
Prøveform og bedømmelses-kriterier (udmøntet) |
Individuel portfolio Portfolioen skal have et omfang på maksimalt 24.000 tegn inkl. mellemrum. Produkterne kan f.eks. være øvelsesbesvarelser, talepapirer til præsentation, skriftligt feedback, skriftlige refleksioner og skriftlige opgaver. Udfærdigelsen af produkterne kan være underlagt tidsbegrænsninger. Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag. Produkterne til portfolioen udarbejdes helt eller delvist under kursusforløbet. Portfolioen afleveres samlet (uploades på eksamen.ruc.dk). Evt. løbende delaflevering til den kursusansvarlige med henblik på feedback erstatter ikke den samlede aflevering. Der foretages en samlet bedømmelse af portfolioen. Bedømmelse: 7-trinsskala |
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 11/09/2024 |