Titel |
Kvalitative interviews: Design, kodning og analyse (Videregående metodekursus - indsamling, behandling og analyse af data)
|
Oversat titel |
Advanced methodology course - collection, treatment and analysis of data |
Semester |
E2024
|
Kandidatuddannelse i |
Politik og Forvaltning / Socialvidenskab / Samfundsjura
|
Aktivitetstype |
Valgfrit |
Undervisningssprog |
Dansk
|
Studieordning |
Læs mere om uddannelsen og find din studieordning på ruc.dk |
TILMELDING OG STUDIEADMINISTRATIV DATA | |
Tilmelding |
Tilmelding sker via STADS-Selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside Når du tilmelder dig kurset, skal du være opmærksom på, om der er sammenfald i tidspunktet for kursusafholdelse og eksamen med andre kurser, du har valgt. Uddannelsesplanlægningen tager udgangspunkt i, at det er muligt at gennemføre et anbefalet studieforløb uden overlap. Men omkring valgfrie elementer og studieplaner som går ud over de anbefalede studieforløb, kan der forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. |
Deltagerantal |
|
ECTS |
5
|
Aktivitetsansvarlig |
Birgitte Poulsen (bkrp@ruc.dk)
|
Studieleder |
Carina Saxlund Bischoff (carinasb@ruc.dk)
|
Undervisere |
|
Studieadministration |
ISE Tilmelding & Eksamen (ise-eksamen@ruc.dk)
|
Aktivitetsnummer |
U60737
|
FAGLIGT INDHOLD | |
Overordnet formål |
Et videregående kursus i samfundsvidenskabelige metoder har til formål at dygtiggøre den studerende til kompetent at kunne vælge og anvende en given metode til indsamling, behandling og analyse af data til belysning af en faglig problemstilling. Kurset gør den studerende i stand til at argumentere for metodens anvendelighed og relevans i forhold til problemstillingen og sætte den studerende i stand til at mestre metodens teknikker på et professionelt niveau |
Uddybende beskrivelse |
Kurset giver den studerende en grundig indføring i det kvalitative forskningsinterview som teknik og metode til dataindsamling. Vægten er lagt på de forskellige faser i forbindelse med interviewundersøgelser, herunder design af interviewundersøgelser, gennemførelse af selve interviewene, og den efterfølgende behandling af interviewmaterialet. I forbindelse med behandling af interviewmaterialet fokuseres særligt på forskellige typer kodning, herunder brug af Nvivo, og hvordan man laver stringente og systematiske analyser på baggrund af interviewmateriale. Kurset gennemgår og giver et overblik over forskellige interviewtyper, men hovedvægten er lagt på semi-strukturerede interviews. Kurset fordrer aktiv deltagelse af de studerende, da undervisningen kombinerer forelæsninger med konkrete øvelser knyttet til de forskellige emner i kurset. Afslutningsvis behandles centrale etiske problemstillinger i forbindelse med interviewets forskellige faser. Om portfolio: Individuel portfolio-eksamen 2 skriftlige opgaver, der afleveres i løbet af kurset (dato fastsættes undervejs i kurset) og der gives en uge til at udarbejde hver af de to opgaver I får ikke individuelle kommentarer på jeres midtvejsopgaver (de to portfolioopgaver), men vi taler om dem i fællesskab Samlet aflevering i januar I må aflevere de to opgaver som en samlet opgave uden rettelser eller med tilretninger Samlet omfang i alt: minimum 12.000 og maksimum 31.200 antal tegn inkl. mellemrum Bedømmelse: 7-trinsskala |
Pensum |
Grundbogen på kurset er Rubin, Hert J. and Irene S. Rubin. 2012. Qualitative Interviewing. The Art of Hearing Data. London: SAGE Publications, Inc. Third Edition. Herudover vil pensum bestå af artikler og andre tekster, som bliver lagt på kursets moodleside. Litteraturen vil være dansk, såvel som engelsksproget, international litteratur. Kurset samlæses med fagmodulkurset på Politik og Forvaltning af samme navn. Kandidatstuderende vil have et større pensum end fagmodulstuderende, som forventes at blive anvendt i eksamensopgaverne. Underviserne vil komme nærmere ind på dette på kurset. |
Tilrettelæggelse og indsats |
Kurset er et 5 ECTS-kursus, hvilket svarer til en samlet arbejdsindsats på 135 timer. Timerne er fordelt som følger:
|
Udbudsformat |
|
Undervisningsevaluering |
På kursets første kursusgang etableres ”holdets profil” i samarbejde mellem undervisere og studerende. Heri fastlægges det hvilke forventninger undervisere og studerende har til kurset og hinanden. Undervejs gennemføres en midtvejsevaluering, ligesom der gennemføres en slutevaluering, der griber tilbage til forventningerne fra ”holdets profil”. Til visse kursusgange vil der være forskellige studenteroplæg med feedback fra undervisere og medstuderende. Endvidere udarbejdes portfolioen delvist på selve kurset, hvor der vil være mulighed for sparring fra medstuderende og underviser. Denne studieaktivitet er ikke en del af ISE’s evalueringsturnus i indeværende semester, så den bliver ikke evalueret af ISE’s administration (via spørgeskema). |
Program |
Det endelige program for kurset lægges på kursets moodleside. |
BEDØMMELSE | |
Læringsmål |
Efter endt kursus vil den studerende:
|
Prøveform |
Individuel portfolio
Portfolioen skal have et omfang på maksimalt 24.000 tegn inkl. mellemrum. Produkterne kan f.eks. være øvelsesbesvarelser, talepapirer til præsentation, skriftligt feedback, skriftlige refleksioner og skriftlige opgaver. Udfærdigelsen af produkterne kan være underlagt tidsbegrænsninger. Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag. Produkterne til portfolioen udarbejdes helt eller delvist under kursusforløbet. Portfolioen afleveres samlet (uploades på eksamen.ruc.dk). Evt. løbende delaflevering til den kursusansvarlige med henblik på feedback erstatter ikke den samlede aflevering. Der foretages en samlet bedømmelse af portfolioen. Bedømmelse: 7-trinsskala |
Omprøveform |
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
|
Prøveform ved særlige tilfælde |
|
Prøveform og bedømmelses-kriterier (udmøntet) |
|
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 12/09/2024 |