Titel |
Profilkursus: Digitale teknologier, medier og platforme
|
Oversat titel |
Digital technologies, media and platforms |
Semester |
F2025
|
Kandidatuddannelse i |
Kommunikation
|
Aktivitetstype |
Valgfrit Aktiviteten kan tages som et valgkursus, hvis den ikke indgår som et obligatorisk kursus i den studerendes valgte profil. |
Undervisningssprog |
Dansk
|
Studieordning |
Læs mere om uddannelsen og find din studieordning på ruc.dk |
TILMELDING OG STUDIEADMINISTRATIV DATA | |
Tilmelding |
Tilmelding sker via stads selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside Når du tilmelder dig studieaktiviteter, skal du være opmærksom på, om der er sammenfald i tidspunkterne for studieaktiviteter og eksamen. Uddannelsesplanlægningen tager udgangspunkt i, at det er muligt at gennemføre et anbefalet studieforløb uden overlap. Men omkring valgfrie elementer og studieplaner som går ud over de anbefalede studieforløb, kan der forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. |
Deltagerantal |
|
ECTS |
10
|
Aktivitetsansvarlig |
Troels Fibæk Bertel (tfbertel@ruc.dk)
|
Studieleder |
Pernille Almlund (almlund@ruc.dk)
|
Undervisere |
|
Studieadministration |
IKH Tilmelding & Eksamen (ikh-eksamen@ruc.dk)
|
Aktivitetsnummer |
U60299
|
FAGLIGT INDHOLD | |
Overordnet formål |
På dette kursus får den studerende dybtgående viden om og praktisk indsigt i, hvordan digitale kommunikationsteknologier, både selvstændigt og integreret, skaber mulighed for nye interaktionsformer mellem organisationer og deres interessenter. Den studerende oparbejder kompetencer til at anvende digitale teknologier som omdrejningspunktet i en organisations strategiske kommunikationsarbejde – fra sociale medieplatforme, apps og websites til søgemaskiner, maskinindlæring og kunstig intelligens – samt til at reflektere over de muligheder, udfordringer og risici, der er forbundet hermed. Den studerende lærer at forstå og analysere digitale teknologiers kommunikative og tekniske infrastruktur, herunder hvordan måden, de er designet på, fordrer særlige kommunikative handlinger. På den baggrund opøver kurset de studerende i, hvordan forskellige digitale kommunikationsteknologier kan anvendes til at kommunikere på tværs af medietyper, og hvordan de enkelte mediers styrker udnyttes og kombineres i et effektivt samspil. |
Uddybende beskrivelse |
På dette kursus får den studerende dybtgående viden om og praktisk indsigt i, hvordan digitale kommunikationsteknologier, både selvstændigt og integreret, skaber mulighed for nye interaktionsformer mellem organisationer og deres interessenter. Den studerende oparbejder kompetencer til at anvende digitale teknologier som omdrejningspunktet i en organisations strategiske kommunikationsarbejde – fra sociale medieplatforme, apps og websites til søgemaskiner, maskinindlæring og kunstig intelligens – samt til at reflektere over de muligheder, udfordringer og risici, der er forbundet hermed. Den studerende lærer at forstå og analysere digitale teknologiers kommunikative og tekniske infrastruktur, herunder hvordan måden, de er designet på, fordrer særlige kommunikative handlinger. På den baggrund opøver kurset de studerende i, hvordan forskellige digitale kommunikationsteknologier kan anvendes til at kommunikere på tværs af medietyper, og hvordan de enkelte mediers styrker udnyttes og kombineres i et effektivt samspil. |
Pensum |
Der arbejdes med en blanding af teoretisk og mere praktisk materiale, som annonceres på Moodle forud for semesterstart. |
Tilrettelæggelse og indsats |
Den samlede studieindsats for den studerende (ECTS-point omregnet i timer) = 270 timer Timerne fordeles imellem
|
Udbudsformat |
Undervisningsaktiviteterne foregår som udgangspunkt på campus. Undervisningen kan være tilrettelagt således at en eller flere aktiviteter (fx virksomhedsbesøg) foregår andre steder end på RUC |
Undervisningsevaluering |
Der evalueres på sidste undervisningsgang; desuden gennemføres midtvejsevaluering. |
Program |
Lektionsplanen offentliggøres på Moodle forud for kursusstart. |
BEDØMMELSE | |
Læringsmål |
Efter endt kursus kan den studerende:
|
Prøveform |
Individuel skriftlig hjemmeopgave
Hjemmeopgaven skal have et omfang på 28.800-36.000 tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag. Hjemmeopgavens varighed er 7 dage inkl. evt. weekend og helligdage. Opgaven skal dokumentere, at den studerende besidder en sikker beherskelse af det danske skriftsprog, herunder grammatik og sproglig korrekthed. Bedømmelse: 7-trinsskala |
Omprøveform |
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
|
Prøveform ved særlige tilfælde |
|
Prøveform og bedømmelses-kriterier (udmøntet) |
Prøven er en individuel, bunden, skriftlig opgave. Opgaveformuleringen udleveres i slutningen af kurset. Opgaven skal opfylde alle formelle krav og i bedømmelsen lægges der vægt på, i hvor høj grad den studerende kan
|
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 06/11/2024 |