Titel |
Profilkursus: Oplevelse, iscenesættelse og kultur
|
Oversat titel |
Experience, staging and culture |
Semester |
F2025
|
Kandidatuddannelse i |
Kommunikation
|
Aktivitetstype |
Valgfrit Aktiviteten kan tages som et valgkursus, hvis den ikke indgår som et obligatorisk kursus i den studerendes valgte profil. |
Undervisningssprog |
Dansk
|
Studieordning |
Læs mere om uddannelsen og find din studieordning på ruc.dk |
TILMELDING OG STUDIEADMINISTRATIV DATA | |
Tilmelding |
Tilmelding sker via STADS-Selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside Når du tilmelder dig kurset, skal du være opmærksom på, om der er sammenfald i tidspunktet for kursusafholdelse og eksamen med andre kurser, du har valgt. Uddannelsesplanlægningen tager udgangspunkt i, at det er muligt at gennemføre et anbefalet studieforløb uden overlap. Men omkring valgfrie elementer og studieplaner som går ud over de anbefalede studieforløb, kan der forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. |
Deltagerantal |
|
ECTS |
10
|
Aktivitetsansvarlig |
Ulrik Schmidt (ulriksc@ruc.dk)
|
Studieleder |
Pernille Almlund (almlund@ruc.dk)
|
Undervisere |
|
Studieadministration |
IKH Tilmelding & Eksamen (ikh-eksamen@ruc.dk)
|
Aktivitetsnummer |
U60303
|
FAGLIGT INDHOLD | |
Overordnet formål |
På dette kursus får den studerende dybtgående viden om, hvordan arbejdet med de sansemæssige, interaktive, sociale og rumlige dimensioner af kommunikation skaber mulighed for nye relationer mellem organisationer og deres interessenter. Den studerende introduceres til kulturanalytiske og kommunikationsfaglige perspektiver på nutidens oplevelsesorienterede kultur samt kulturpolitiske, økonomiske og institutionelle forhold knyttet til oplevelseskommunikation. Kurset har særligt fokus på begivenheden som kommunikationsform og iscenesættelsen som oplevelseskommunikativt værktøj. Den studerende lærer på den baggrund at identificere, analysere og vurdere, hvordan iscenesatte begivenheder fungerer æstetisk og kommunikativt i forskellige skalaer og formater og på tværs af fysiske og digitale rum, samt hvordan de konkret indgår i private og offentlige organisationers kommunikation inden for kultur- og oplevelsesindustrien og i arbejdet med sociale og kulturelle udviklingsprocesser inden for eksempelvis byudvikling og politisk aktivisme. |
Uddybende beskrivelse |
PROFILEN I OPLEVELSESKOMMUNIKATION kombinerer teoretiske, analytiske og praktiske perspektiver på oplevelseskommunikation:
PROFILKURSET 'Oplevelse, iscenesættelse og kultur' fokuserer på de teoretiske og analytiske dimensioner. Vi vil særligt arbejde med teoretiske og analytiske perspektiver på oplevelseskommunikative problemstillinger inden for: AUDIOVISUELLE MEDIER fx - Audiovisuelle produktioner - Digitale installationer - Visuel branding og identitet - Lyd (podcasts, lydvandringer mm) BEGIVENHEDER OG RUM fx - Atmosfære - Immersiv kommunikation - Events - Festivaler - Workshops - Leg og spil DELTAGELSE OG ENGAGEMENT fx - Affektiv kommunikation - Inddragelse og samskabelse - Sociale relationer og fællesskaber - Aktivisme og debat |
Pensum |
|
Tilrettelæggelse og indsats |
Den samlede studieindsats for den studerende (ECTS-point omregnet i timer) = 270 timer Timerne fordeles imellem
|
Udbudsformat |
Undervisningsaktiviteterne foregår som udgangspunkt på campus. Nogle aktiviteter (fx virksomhedsbesøg og situeret undervisning) kan foregå andre steder end på RUC. |
Undervisningsevaluering |
Forløbet evalueres efter studienævnets evalueringspraksis https://intra.ruc.dk/nc/dk/for-ansatte/organisering/raad-naevn-og-udvalg/oversigt-over-studienaevn/studienaevnet-for-kommunikationsfagene/arbejdet-med-kvalitet-i-uddannelserne/studienaevnets-evalueringspraksis/ For dette kursus betyder det, at der vil være en afsluttende mundtlig og skriftlig evaluering på kurset. Der vil være mulighed for at få mundtlig feedback på eksamensopgaven. |
Program |
|
BEDØMMELSE | |
Læringsmål |
Efter endt kursus kan den studerende:
|
Prøveform |
Individuel skriftlig hjemmeopgave
Hjemmeopgaven skal have et omfang på 28.800-36.000 tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag. Hjemmeopgavens varighed er 7 dage inkl. evt. weekend og helligdage. Opgaven skal dokumentere, at den studerende besidder en sikker beherskelse af det danske skriftsprog, herunder grammatik og sproglig korrekthed. Bedømmelse: 7-trinsskala |
Omprøveform |
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
|
Prøveform ved særlige tilfælde |
|
Prøveform og bedømmelses-kriterier (udmøntet) |
Prøven er en individuel, bunden, skriftlig opgave. Opgaveformuleringen udleveres i slutningen af kurset. Opgaven skal opfylde alle formelle krav og i bedømmelsen lægges der vægt på, i hvor høj grad den studerende kan
|
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 06/03/2024 |