Titel |
Profilprojekt: Oplevelseskommunikation: Strategi og praksis
|
Oversat titel |
Experience communication: Strategy and practice |
Semester |
F2025
|
Kandidatuddannelse i |
Kommunikation
|
Aktivitetstype |
Obligatorisk Studieaktivitet for profilen: Oplevelseskommunikation |
Undervisningssprog |
Dansk
|
Studieordning |
Læs mere om uddannelsen og find din studieordning på ruc.dk |
TILMELDING OG STUDIEADMINISTRATIV DATA | |
Tilmelding |
Tilmelding sker via STADS-Selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside Tilmelding til projekteksamen: Du skal huske at bekræfte din tilmelding til projektet, ved at tilmelde dig eksamen med din projektgruppe, når projektdannelsen er slut. Du skal tilmelde dig via stads Når du tilmelder dig kurset, skal du være opmærksom på, om der er sammenfald i tidspunktet for kursusafholdelse og eksamen med andre kurser, du har valgt. Uddannelsesplanlægningen tager udgangspunkt i, at det er muligt at gennemføre et anbefalet studieforløb uden overlap. Men omkring valgfrie elementer og studieplaner som går ud over de anbefalede studieforløb, kan der forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. |
Deltagerantal |
|
ECTS |
20
|
Aktivitetsansvarlig |
Ulrik Schmidt (ulriksc@ruc.dk)
|
Studieleder |
Pernille Almlund (almlund@ruc.dk)
|
Undervisere |
|
Studieadministration |
IKH Tilmelding & Eksamen (ikh-eksamen@ruc.dk)
|
Aktivitetsnummer |
U60304
|
FAGLIGT INDHOLD | |
Overordnet formål |
Projektarbejdet er et problemorienteret, eksemplarisk, deltagerstyret og gruppebaseret forløb, hvor den studerede udvikler og dokumenterer viden, færdigheder og kompetencer til at arbejde med en afgrænset, selvvalgt, faglig problemstilling med fokus på, hvordan oplevelsesbaseret kommunikation anvendes strategisk inden for kultur- og oplevelsesindustrien og i arbejdet med sociale og kulturelle udviklingsprocesser. Projektarbejdet lærer den studerende at forstå, planlægge, udføre og kritisk reflektere over den oplevelsesbaserede kommunikations rolle, betydning og værdi i en specifik kulturel og samfundsmæssig kontekst. Der lægges vægt på, at den studerende oparbejder evne til at udvikle, præsentere og realisere oplevelsesbaserede kommunikationsstrategier, herunder især forståelse for og erfaring med audiovisuelle, rumlige og interaktive elementers rolle i udarbejdelsen af konkrete kommunikationstiltag. I projektet skal indgå et konkret oplevelsesbaseret kommunikationsprodukt udviklet af den studerende samt en teoretisk funderet redegørelse for de strategiske, metodiske og praktiske overvejelser i forbindelse med dets planlægning og udarbejdelse og dets kontekstuelle og værdiskabende elementer. Projektarbejdet understøttes af vejledning og andre undervisningsaktiviteter, der bl.a. introducerer til og træner den studerende i design- og kommunikationsfaglige metoder, som i projektet skal bruges til at indsamle viden om, analysere, udvikle og præsentere forskellige aspekter af oplevelsesbaseret kommunikation. Projektrapporten skal tage afsæt i relevant, akademisk litteratur med et omfang på minimum 1000 sider. |
Uddybende beskrivelse |
PROFILEN I OPLEVELSESKOMMUNIKATION kombinerer teoretiske, analytiske og praktiske perspektiver på oplevelseskommunikation:
HVAD ARBEJDER MAN MED PÅ PROFILEN I OPLEVELSESKOMMUNIKATION? Vi vil for eksempel arbejde med oplevelseskommunikative problemstillinger inden for: AUDIOVISUELLE MEDIER fx - Audiovisuelle produktioner - Digitale installationer - Visuel branding og identitet - Lyd (podcasts, lydvandringer mm) BEGIVENHEDER OG RUM fx - Atmosfære - Immersiv kommunikation - Events - Festivaler - Workshops - Leg og spil DELTAGELSE OG ENGAGEMENT fx - Affektiv kommunikation - Inddragelse og samskabelse - Sociale relationer og fællesskaber - Aktivisme og debat |
Pensum |
|
Tilrettelæggelse og indsats |
Projektarbejdet er tilrettelagt som gruppearbejde med vejledning, som suppleres af projektunderstøttende workshops. Workshoparbejdet og vejledningen tilrettelægges sådan, at det kan foregå samlet på RUC to dage om ugen, hvor der også vil være mulighed for at møde de andre 2. semesterstuderende fra de øvrige faglige profiler og hvor der vil være et antal gæsteforelæsninger og andre fælles faglige aktiviteter. Projektets samlede studieindsats for hver studerende (ECTS-point omregnet i timer, 20 ECTS x 27 timer) = 540 timer Timerne fordeles imellem - Projekt- og gruppedannelse: 20 timer - Workshopaktiviteter (forberedelse, tilstedeværelse og opsamling): 120 timer - Vejledningsmøder inkl. forberedelse og opsamling: 30 timer - Mundtlig eksamen inkl. forberedelse, herunder evt. mundtlig præsentation for eksterne aktører forud for eksamen: 20 timer - Projektarbejde i gruppen og selvstændigt arbejde (herunder litteratursøgning, empirisk arbejde, gruppemøder, læsning, udarbejdelse af arbejdsdokumenter og rapportskrivning): 360 timer - Andre aktiviteter (Semesterstart, gæsteforelæsninger mv. ) 20 timer |
Udbudsformat |
Undervisningsaktiviteterne foregår som udgangspunkt på campus. Nogle aktiviteter, herunder projektarbejdet i gruppen, kan efter fælles aftale mellem alle gruppemedlemmer og evt. vejleder gøre brug af andre mødesteder og virtuelle møder. |
Undervisningsevaluering |
Forløbet evalueres efter studienævnets vedtagne evalueringspraksis https://intra.ruc.dk/nc/dk/for-ansatte/organisering/raad-naevn-og-udvalg/oversigt-over-studienaevn/studienaevnet-for-kommunikationsfagene/arbejdet-med-kvalitet-i-uddannelserne/studienaevnets-evalueringspraksis/ For dette forløb betyder det, at der vil være løbende mundtlig evaluering i forbindelse med workshops og vejledning og at forløbet afsluttes med en skriftlig evaluering Feedback: Der gives løbende mundtlig såvel som skriftlig feedback i forbindelse med projektvejledningen. I direkte forlængelse af den mundtlig eksamen gives mundtlig feedback på gruppens såvel som den enkelte studerende præstation. |
Program |
|
BEDØMMELSE | |
Læringsmål |
Efter endt projektarbejde kan den studerende:
|
Prøveform |
Projekteksamen i gruppe med individuel bedømmelse
Grupperne kan bestå af 2-6 studerende. Projektrapporten skal for: - 2 studerende have et omfang på 84.000-108.000 tegn inkl. mellemrum. - 3 studerende have et omfang på 96.000-120.000 tegn inkl. mellemrum. - 4 studerende have et omfang på 108.000-139.200 tegn inkl. mellemrum. - 5 studerende have et omfang på 120.000-144.000 tegn inkl. mellemrum. - 6 studerende have et omfang på 132.000-156.000 tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag. Projektrapporten skal forsynes med et resumé på dansk eller engelsk og skal endvidere indeholde et konkret kommunikationsprodukt eller en dokumentation heraf, der indgår i bedømmelsen. Eksaminationstiden inkl. votering fastsættes således: Ved 2 studerende 60 minutter. Ved 3 studerende 75 minutter. Ved 4 studerende 90 minutter. Ved 5 studerende 105 minutter. Ved 6 studerende 120 minutter. Stave- og formuleringsevnen i projektrapporten indgår i bedømmelsen. Tilladte hjælpemidler ved prøven: alle Bedømmelse: 7-trinsskala Censur: intern medbedømmer |
Omprøveform |
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
|
Prøveform ved særlige tilfælde |
|
Prøveform og bedømmelses-kriterier (udmøntet) |
Den mundtlige gruppeprøve tager udgangspunkt i den skriftlige projektrapport og indledes med oplæg fra hver af de studerende på max. 5 minutter per studerende. Eksaminator kan stille korte, afklarende spørgsmål efter hvert oplæg. På baggrund af såvel oplæg som projektrapport foregår eksamen herefter som en samtale mellem alle de deltagende om projektrapportens område, anvendte litteratur og udarbejdede produkt. Projektrapporten skal opfylde alle formelle krav. I bedømmelsen af den skriftlige projektrapport vil der blive lagt vægt på i hvor høj udstrækning de(n) studerende kan
I bedømmelsen af den konkrete kommunikationsproduktion lægges der vægt på i hvor høj grad
I bedømmelsen af den mundtlige præstation vil der desuden blive lagt vægt på i hvor høj grad den de(n) studerende demonstrerer evnen til
Der foretages en samlet bedømmelse af prøvens skriftlige og mundtlige del. |
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 06/03/2024 |