Titel |
Obligatorisk kursus: Strategisk kommunikation
|
Oversat titel |
Strategic communication |
Semester |
E2024
|
Kandidatuddannelse i |
Kommunikation
|
Aktivitetstype |
Obligatorisk |
Undervisningssprog |
Dansk
|
Studieordning |
Læs mere om uddannelsen og find din studieordning på ruc.dk |
TILMELDING OG STUDIEADMINISTRATIV DATA | |
Tilmelding |
Tilmelding sker via stads selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside Når du tilmelder dig studieaktiviteter, skal du være opmærksom på, om der er sammenfald i tidspunkterne for studieaktiviteter og eksamen. Uddannelsesplanlægningen tager udgangspunkt i, at det er muligt at gennemføre et anbefalet studieforløb uden overlap. Men omkring valgfrie elementer og studieplaner som går ud over de anbefalede studieforløb, kan der forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. |
Deltagerantal |
|
ECTS |
10
|
Aktivitetsansvarlig |
Rasmus Rex Pedersen (rasmusr@ruc.dk)
|
Studieleder |
Pernille Almlund (almlund@ruc.dk)
|
Undervisere |
|
Studieadministration |
IKH Tilmelding & Eksamen (ikh-eksamen@ruc.dk)
|
Aktivitetsnummer |
U60296
|
FAGLIGT INDHOLD | |
Overordnet formål |
Kurset fokuserer på, hvordan organisationer arbejder strategisk med intern og ekstern kommunikation på tværs af digitale og ikke-digitale kommunikationsplatforme. Kursets sigte er gøre de studerende i stand til at identificere kommunikationens strategiske rolle i konkrete organisatoriske kontekster. Kurset præsenterer de studerende for eksempler fra forskellige organisationstyper og med forskellige forretningsmodeller og kommunikationsbudgetter (små og store, offentlige og private, kommercielle og almennyttige) og de studerende introduceres til og arbejder med teorier, modeller og begreber fra det tværfaglige felt, som strategisk kommunikation udgøres af. Det inkluderer, men er ikke begrænset til, spørgsmål om organisationskultur, branding og management. I løbet af kurset, vil den studerende opnå viden om, hvordan strategisk kommunikation – som akademisk disciplin og i professionel praksis – påvirkes af øget digitalisering, stigende forventning til inddragelse, nye audiovisuelle og immersive kommunikationsformer og tiltagende medialisering af den offentlig sfære. Formålet med kurset er at gøre de studerende i stand til at forstå, analysere og reflektere over organisationers kommunikative intentioner, muligheder og udfordringer. Kurset understøtter projektarbejdet på 1. semester og forbereder den studerende til at vælge mellem de forskellige faglige profiler på 2. semester. |
Uddybende beskrivelse |
Kurset fokuserer på, hvordan organisationer arbejder strategisk med intern og ekstern kommunikation på tværs af digitale og ikke-digitale kommunikationsplatforme. Kursets sigte er gøre de studerende i stand til at identificere kommunikationens strategiske rolle i konkrete organisatoriske kontekster. Kurset præsenterer de studerende for eksempler fra forskellige organisationstyper og med forskellige forretningsmodeller og kommunikationsbudgetter (små og store, offentlige og private, kommercielle og almennyttige) og de studerende introduceres til og arbejder med teorier, modeller og begreber fra det tværfaglige felt, som strategisk kommunikation udgøres af. Det inkluderer, men er ikke begrænset til, spørgsmål om organisationskultur, branding og management. I løbet af kurset, vil den studerende opnå viden om, hvordan strategisk kommunikation – som akademisk disciplin og i professionel praksis – påvirkes af øget digitalisering, stigende forventning til inddragelse, nye audiovisuelle og immersive kommunikationsformer og tiltagende medialisering af den offentlig sfære. Formålet med kurset er at gøre de studerende i stand til at forstå, analysere og reflektere over organisationers kommunikative intentioner, muligheder og udfordringer. Kurset understøtter projektarbejdet på 1. semester og forbereder den studerende til at vælge mellem de forskellige faglige profiler på 2. semester. |
Pensum |
Grundbog: Guldbrandsen & Just (2020): Strategizing Communication. Theory and Practice (2. udg.) Hertil kommer en række artikler og bogkapitler. |
Tilrettelæggelse og indsats |
Kurset afvikles intensivt over den første halvdel af semestret. Det understøtter projektarbejdet på 1. semester og forbereder den studerende til at vælge mellem de forskellige faglige profiler, som udbydes på 2. semester. Den samlede studieindsats for den studerende (ECTS-point omregnet i timer) = 270 timer Timerne fordeles imellem: - Kursusundervisning: 48 timer - Forberedelse: 108 timer - Eksamen: 80 timer - Andre aktiviteter: 34 timer (semesterstart, litteratursøgning, gæsteforelæsninger mv.) |
Udbudsformat |
Undervisningsaktiviteterne foregår som udgangspunkt på campus. Undervisningen kan være tilrettelagt således, at en eller flere aktiviteter foregår andre steder end på RUC. Dette kan også være online. |
Undervisningsevaluering |
Evalueringen følger studienævnets evalueringspraksis. |
Program |
|
BEDØMMELSE | |
Læringsmål |
Efter endt kursus kan den studerende:
|
Prøveform |
Individuel mundtlig prøve med forberedelsestid
Forberedelsestid inkl. udtrækning: 20 minutter. Eksaminationstid inkl. votering: 20 minutter. Tilladte hjælpemidler: alle (dog kun medbringe noter udarbejdet under forberedelsen med ind til selve den mundtlige prøve). Bedømmelse: 7-trinsskala Censur: intern medbedømmer |
Omprøveform |
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
|
Prøveform ved særlige tilfælde |
|
Prøveform og bedømmelses-kriterier (udmøntet) |
Prøver er en individuel mundtlig prøve. Den studerende trækker et spørgsmål inden for kursets pensum og har 20 minutters forberedelse inkl. hjælpemidler. Eksamen indledes med at den studerende præsenterer sit svar på spørgsmålet under inddragelse af relevant kursuslitteratur og med inddragelse af et eller flere relevante eksempler. Herefter foregår resten af eksaminationen som en samtale mellem den studerende, eksaminator og censor. Der kan under eksaminationen spørges ind til hele kursets pensum. I bedømmelsen lægges der vægt på, i hvor høj grad den studerende demonstrerer evne til at
|
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 02/05/2024 |