PDF til print Find kalender

Speciale

Titel
Speciale
Oversat titel

Master Thesis

Semester
F2025
Kandidatuddannelse i
Samfundsjura
Aktivitetstype

Obligatorisk

Undervisningssprog
Dansk
Studieordning
TILMELDING OG STUDIEADMINISTRATIV DATA
Tilmelding

Tilmelding sker via stads selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside

Deltagerantal
ECTS
30
Aktivitetsansvarlig
Kerstin Carlson (carlson@ruc.dk)
Studieleder
Kerstin Carlson (carlson@ruc.dk)
Undervisere
Studieadministration
ISE Tilmelding & Eksamen (ise-eksamen@ruc.dk)
Aktivitetsnummer
U60564
FAGLIGT INDHOLD
Overordnet formål

På fjerde semester udarbejder de studerende sit speciale i gruppe eller individuelt.

Specialets overordnede formål er at gøre de studerende i stand til selvstændigt og reflekterende at identificere og analysere en problemstilling inden for uddannelsens genstandsområde.

Specialet skal demonstrere, at de studerende mestrer videnskabelige teorier, metoder og har redskaber til at foretage samfundsjuridiske analyser på et højt forskningsbaseret niveau.

De studerende viser, at de kan ræsonnere og skrive klart og tydeligt, samtidigt med at de selvstændigt kan styre og tage ansvar for en længerevarende akademisk arbejdsopgave.

Uddybende beskrivelse

I specialet vælger den studerende/en gruppe af de studerende en problemstilling inden for Samfundsjura, som de arbejder med gennem hele specialesemesteret.

Undervejs deltager de specialestuderende i en fælles specialeworkshop, hvor de drøfter og får sparring på processer og dilemmaer af både specialeworkshopleder og medstuderende. De studerende kan desuden deltage i midtvejsevaluering, hvor de får feedback på deres forløbe og ideer til videreudvikling af specialet.

Pensum

Den studerende/gruppen vælger i dialog med vejleder den litteratur, som inddrages i projektet.

Tilrettelæggelse og indsats

ECTS For et 30 ECTS-speciale er den samlede forventede arbejdsindsats 810 studenterarbejdstimer, hvilket svarer til ca. 37 timer pr. uge i løbet af semesteret. Arbejdet kan forventes at være fordelt på følgende aktiviteter:

Projekt- og gruppedannelse: De studerende deltager i en projekt- og gruppedannelse med det overordnede formål at danne projektgrupper på baggrund af sammenfald i fagligt interessefelt. Undervejs i projekt- og gruppedannelsen kan de studerende møde følgende undervisningsformer: - Socialisering: Aktiviteter der fremmer de studerendes kendskab til deres medstuderendes personlige og faglige interesser og giver indsigt i deres tilgange til projektarbejdsformen - Idegenerering: Aktiviteter der faciliterer ideudvikling ud fra de studerendes interessefelter, og giver mulighed for at kollaborerer med medstuderende om fælles interessefelter.

Workshop om faglige tematikker for projektet: Aktiviteter der giver mulighed for at de studerende får en øget forståelse og praksis erfaring med at arbejde med en given faglig tematik i et projekts kontekst

Kvalificering af ideer: Aktiviteter i grupper der kvalificerer de studerendes ideer til reelle projektideer i samarbejde med vejlederne og projekt- og gruppedannelsesansvarlig

Vejlederpræsentationer: Oplæg der introducerer vejledernes faglige kompetencer.

Projektarbejde i grupper: Når de studerende har dannet grupper og lavet problemformulering, skal de studerende arbejde i projektgrupper. Her skal de studerende indgå i en kollaboration om projektrapporten, de studerende kan blandt andet samarbejde om følgende: Litteratursøgning, diskussion af læst litteratur, empiri indsamling, samskrivning, feedback til projektmedlemmer og forberedelse af vejledermøder.

Vejledning: De studerende har tilknyttet en projektvejleder og skal deltage i vejledning. Vejledningen er muligheden for at få feedback på projektarbejdets elementer og proces, samt fagligt feedback på indhold og metode. De studerende skal evne at lede vejledermøder ved at sende materiale til forberedelse og dagsorden, så gruppens formål med vejledningssessionen opnås.

Udbudsformat 
Undervisningsevaluering

Aktiviteten evalueres regelmæssigt ud fra studienævnets evalueringsprocedure. Den aktivitetsansvarlige vil blive orienteret om en eventuel evaluering af aktiviteten ved semesterstart se link til studienævnets evalueringspraksis her https://intra.ruc.dk/nc/for-ansatte/organisering/raad-naevn-og-udvalg/oversigt-over-studienaevn/studienaevn-for-samfundsstudier/arbejdet-med-kvalitet-i-uddannelserne

Program
BEDØMMELSE
Læringsmål 

Efter endt specialeskrivning har/kan den studerende:

  • Opnået forskningsbaseret viden inden for udvalgte fagområder og forståelse af og refleksion over egen specialeundersøgelses placering i det faglige felt

  • Opnået viden om den akademiske genre og den akademiske målgruppe, som specialet henvender sig til

  • Anvende og mestre videnskabelige teorier og metoder under arbejdet med en afgrænset, faglig og relevant problemstilling

  • Identificere og udvikle videnskabelige problemstillinger

  • Analysere, kategorisere, diskutere, argumentere, reflektere og vurdere på et videnskabeligt grundlag

  • Forholde sig kritisk til og vælge videnskabelige kilder, litteratur, teori og metoder

  • Skrive i overensstemmelse med akademiske tekstnormer og med henblik på en akademisk målgruppe

  • Selvstændigt igangsætte, styre og gennemføre en længerevarende akademisk undersøgelses- og skriveproces

  • Identificere og tage ansvar for egen faglig og skriftsproglig udvikling og specialisering.

Prøveform
Speciale med eller uden mundtligt forsvar

De(n) studerende kan vælge om specialet skal bedømmes alene på baggrund af specialeafhandlingen eller på baggrund af specialeafhandlingen og en mundtlig prøve, der tager udgangspunkt i specialeafhandlingen.


Specialeafhandlingen kan udarbejdes individuelt eller i en gruppe. Hvis man vælger at arbejde i gruppe, må gruppen bestå af 2-4 studerende.

Specialet skal for:
- 1 studerende have et omfang på 122.400-163.200 tegn inkl. mellemrum.
- 2 studerende have et omfang på 163.200-204.000 tegn inkl. mellemrum.
- 3 studerende have et omfang på 163.200-204.000 tegn inkl. mellemrum.
- 4 studerende have et omfang på 163.200-204.000 tegn inkl. mellemrum.

Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, resumé, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag.

Specialet skal forsynes med et resumé.
Specialer skrevet på dansk, norsk eller svensk skal forsynes med et resumé på engelsk. Specialer skrevet på et fremmedsprog (bortset fra svensk og norsk) kan forsynes med et resumé på dansk.
Resuméet indgår i den samlede bedømmelse.

Specialer skrevet af en gruppe, skal være individualiseret ved aflevering, for at en bedømmelse udelukkende på baggrund af specialeafhandlingen er mulig. Individualiseringen skal være reel og vise, hvilken studerende, der har hovedansvaret for de enkelte afsnit. Indledning, konklusion og resumé er omfattet af fællesansvar.

Den eventuelle mundtlige prøve er en individuel prøve for studerende, der har udarbejdet specialeafhandlingen alene eller har anmodet om individuel prøve. Øvrige mundtlige specialeprøver afholdes som gruppeprøver.
Ved den eventuelle mundtlige prøve tages der udgangspunkt i hele specialeafhandlingen.

Eksaminationstiden inkl. votering fastsættes således:
Ved 1 studerende 30 minutter.
Ved 2 studerende 60 minutter.
Ved 3 studerende 75 minutter.
Ved 4 studerende 90 minutter.

Der foretages en individuel bedømmelse af den enkelte studerendes præstation.
Bedømmelsen er en samlet bedømmelse af specialeafhandlingen og den eventuelle mundtlige præstation.
Stave- og formuleringsevnen i specialet indgår i bedømmelsen.

Tilladte hjælpemidler ved prøven: alle

Bedømmelse: 7-trinsskala
Censur: ekstern
Omprøveform
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
Prøveform ved særlige tilfælde
Prøveform og bedømmelses-kriterier (udmøntet)
  • Skriftligt og mundtligt demonstration af empirisk og teoretisk viden om samfundsforhold inden for specialeemnets genstandsfelt og argumentere for valg af en afgrænset, fagligt relevant, videnskabelig problemstilling
  • Identificere og kritisk argumentere for valg akademisk litteratur og metode til belysning af valgt problemstilling, herunder forståelse af den akademiske genre og målgruppe, specialet henvender sig til.
  • Selvstændigt kombinere og mestre akademiske indsigter (teorier, metoder, tilgange)
  • Selvstændigt omsætte teorier, metoder og tilgange til en akademisk undersøgelse og analyse i overensstemmelse med akademiske tekstnormer og med henblik på en akademisk målgruppe.
  • Derudover indgår: • Resumé på dansk eller engelsk • Stave- og formuleringsevne

Mundtlig fremlæggelse: Samme kriterier for projektet, samt, at den studerende kan: • Fremlægge og formidle • indgå i dialog og diskussion på baggrund af den skriftlige projektrapport

Der afgives en samlet bedømmelse på baggrund af ovenstående bedømmelseskriterier.

Eksamenskode(r)
Eksamenskode(r) : U60564
Sidst ændret 03/05/2024

Undervisningsgange: