PDF til print Find kalender

Fagligt profilerende samfundsjuridisk projekt

Titel
Fagligt profilerende samfundsjuridisk projekt
Oversat titel

Profile-strengthening project within Law and Public Policy

Semester
F2025
Kandidatuddannelse i
Samfundsjura
Aktivitetstype

Valgfrit

Undervisningssprog
Dansk
Studieordning
TILMELDING OG STUDIEADMINISTRATIV DATA
Tilmelding

Du skal tilmelde dig på stads i tilmeldingsperioden, som du kan se på intra

Når du tilmelder dig studieaktiviteter, skal du være opmærksom på, om undervisning og eksamen i de forskellige studieaktiviteter er på samme tidspunkt. RUC planlægger studieaktiviteter sådan at der ikke er overlap, hvis du følger dit anbefalede studieforløb. I forhold til valgfrie elementer og studieplaner, som afviger fra det anbefalede studieforløb, kan der dog forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger.

Deltagerantal
ECTS
10
Aktivitetsansvarlig
Kerstin Carlson (carlson@ruc.dk)
Studieleder
Kerstin Carlson (carlson@ruc.dk)
Undervisere
Studieadministration
ISE Tilmelding & Eksamen (ise-eksamen@ruc.dk)
Aktivitetsnummer
U60559
FAGLIGT INDHOLD
Overordnet formål

Formålet med projektet er todelt: Dels at styrke de studerendes analytiske og metodologiske færdigheder inden for uddannelsens genstandsfelt ved selvstændigt at formulere, designe, gennemføre og formidle en valgt problemstilling, og dels at give de studerende mulighed for at profilere sig fagligt inden for et givent felt; det kunne fx være sundhed, miljø, digitalisering, menneskerettigheder og offentlig-privat samspil.

Projektet bygger videre på den studerendes grundlæggende analytiske og projektmæssige kompetencer.

Projektet har form som en portfolio-opgave med to eller flere produkter. Produkterne defineres sammen med vejleder og kan fx være juridiske notater, policy-briefs, policyanalyse, procesnotater, puljeansøgninger, talepapirer eller lignende.

Der er projektunderstøttende aktiviteter undervejs i forløbet.

Uddybende beskrivelse

I arbejdet med portfolioen udvikler de studerende deres kompetencer til at tilrettelægge og gennemføre længerevarende fagligt komplicerede analyser, og skærper deres færdigheder til argumentation og præsentation af akademisk viden. De træner ligeledes forpligtende samarbejde med medstuderende (kollegaer).

Alle dele af projektarbejdet understøttes gennem fælles aktiviteter og konkret vejledning.

Portfolioen skal indeholde følgende dele:

  • Forside

  • Indholdsfortegnelse

  • Beskrivelse af et juridisk-/policy-problem, gruppen vil skrive om, inklusive problemformulering

  • Skriftlige produkter udarbejdet af gruppen som svar på det juridiske-/policy-problem

  • Bibliografi/table of references

Pensum

Der er ikke fast pensum.

Tilrettelæggelse og indsats

Ca. 270 timer for hver studerende der fordeler sig som følger:

Workshop hvor der diskuteres juridisk metode, empiriske problemstillinger og projekt-/gruppedannelse: 14 timer, selvstændigt arbejde i projektgruppen med udvikling af analyser: ca. 210 timer, vejledning og forberedelse til vejledning: ca. 15 timer, forberedelse til eksamen og eksamen: ca. 30 timer.

Udbudsformat 
Undervisningsevaluering

Aktiviteten evalueres regelmæssigt ud fra studienævnets evalueringsprocedure. Den aktivitetsansvarlige vil blive orienteret om en eventuel evaluering af aktiviteten ved semesterstart se link til studienævnets evalueringspraksis her https://intra.ruc.dk/nc/for-ansatte/organisering/raad-naevn-og-udvalg/oversigt-over-studienaevn/studienaevn-for-samfundsstudier/arbejdet-med-kvalitet-i-uddannelserne

Program

Der udsendes via moodle et detaljeret program inden projektets start.

BEDØMMELSE
Læringsmål 

Efter endt projekt vil den studerende have:

  • Færdigheder og kompetence til at identificere en relevant samfundsjuridisk problemstilling og at designe og gennemføre en projektundersøgelse

  • Færdigheder til at forholde sig refleksivt og kritisk til valg af kilder, litteratur, teori og metoder

  • Færdigheder til at anvende valgt teori og metoder til at fremskaffe og fortolke relevant empiri

  • Færdigheder til at analysere og fortolke relevant empiri og at besvare den valgte problemstilling

  • Kompetencer til at formidle et større skriftligt arbejde på et korrekt dansk med en klar og overskuelig fremstilling, såvel som kompetence til at anvende og angive kilde- og litteraturhenvisning i overensstemmelse med god forskningsmæssig praksis.

Prøveform
Portfolio bestående af skriftlige produkter og andre typer produkter udarbejdet i gruppe og afsluttet med en mundtlig prøve

Grupperne kan bestå af 2-4 studerende. Produkterne kan f.eks. være øvelsesbesvarelser, talepapirer til præsentation, skriftligt feedback, skriftlige refleksioner og skriftlige opgaver. Udfærdigelsen af produkterne kan være underlagt tidsbegrænsninger.

Portfolioens specifikke indhold og form samt evt. vejledende omfangskrav for de forskellige skriftlige produkter fastsættes inden kursets begyndelse og offentliggøres på study.ruc.dk.

Den samlede portfolioe skal for:
- 2 studerende have et omfang på 96.000-120.000 tegn inkl. mellemrum.
- 3 studerende have et omfang på 120.000-144.000 tegn inkl. mellemrum.
- 4 studerende have et omfang på 144.000-168.000 tegn inkl. mellemrum.
Omfangskravene er inklusive forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive bilag.

Eksaminationstiden inkl. votering fastsættes således:
Ved 2 studerende 60 minutter.
Ved 3 studerende 75 minutter.
Ved 4 studerende 90 minutter.

Der foretages en individuel bedømmelse af den enkelte studerendes præstation.
Bedømmelsen er en samlet bedømmelse af de(t) skriftlige produkt(er) og den mundtlige prøve..

Stave- og formuleringsevnen i det skriftlige produkt indgår i bedømmelsen.

Tilladte hjælpemidler til prøven: alle

Bedømmelse: 7-trinsskala
Censur: intern medbedømmer
Omprøveform
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
Prøveform ved særlige tilfælde
Prøveform og bedømmelses-kriterier (udmøntet)

Krav til udformningen af portfolioopgaven vil blive offentliggjort på kursets moodleside.

Den studerendes arbejde bliver vurderet ud fra, i hvilken grad man har:

  • demonstreret evnen til selvstændigt at identificere en afgrænset, faglig og relevant problemstilling inden for det samfundsjuridiske fagområde med afsæt i forskningsbaseret viden,

  • udvist færdigheder i at vælge, anvende og mestre en eller flere videnskabelige metoder og empiri under arbejdet med problemstillingen,

  • kunnet diskutere og formidle faglige resultater og løsningsforslag såvel som ny forskningsbaseret viden på et højt videnskabeligt niveau i relation til samfundsjuridiske problemstillinger.

Eksamenskode(r)
Eksamenskode(r) : U60559
Sidst ændret 03/05/2024

Undervisningsgange: