Titel |
Projekt B: Projekt med formidling
|
Oversat titel |
Project B: Project with knowledge transfer |
Semester |
F2025
|
Kandidatuddannelse i |
Virksomhedsledelse
|
Aktivitetstype |
Obligatorisk |
Undervisningssprog |
Dansk
|
Studieordning |
Læs mere om uddannelsen og find din studieordning på ruc.dk |
TILMELDING OG STUDIEADMINISTRATIV DATA | |
Tilmelding |
Tilmelding sker via STADS-Selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside Tilmelding til projekteksamen: Du skal huske at bekræfte din tilmelding til projektet, ved at tilmelde dig eksamen med din projektgruppe, når projektdannelsen er slut. Du skal tilmelde dig via stads Når du tilmelder dig kurset, skal du være opmærksom på, om der er sammenfald i tidspunktet for kursusafholdelse og eksamen med andre kurser, du har valgt. Uddannelsesplanlægningen tager udgangspunkt i, at det er muligt at gennemføre et anbefalet studieforløb uden overlap. Men omkring valgfrie elementer og studieplaner som går ud over de anbefalede studieforløb, kan der forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. |
Deltagerantal |
|
ECTS |
15
|
Aktivitetsansvarlig |
Mette Apollo Rasmussen (apollo@ruc.dk)
|
Studieleder |
Mette Apollo Rasmussen (apollo@ruc.dk)
|
Undervisere |
|
Studieadministration |
ISE Tilmelding & Eksamen (ise-eksamen@ruc.dk)
|
Aktivitetsnummer |
U60028
|
FAGLIGT INDHOLD | |
Overordnet formål |
De studerende udfærdiger en projektrapport på baggrund af et selvvalgt emne og en selvvalgt problemstilling. De søger og udvælger selv den relevante akademiske litteratur og finder eller danner eventuelt den relevante empiri, der er nødvendig for at besvare problemstillingen. Projektet skal behandle et emne, der ligger inden for et eller flere af de temaer, der behandles på uddannelsen og skal producere tydelig ledelsesrelevant viden. Projektet skal give de studerende dybtgående indsigt i et afgrænset emne, resultere i reflekterede overvejelser om det relevante teorifelt, projektets videnskabsteoretiske ståsted, metodiske og analytiske angrebsvinkel samt projektets implikationer i en ledelsesmæssig forstand. Rapporten skal inkludere et executive summary, PowerPoint-præsentation eller lignende kommunikation af resultaterne rettet mod en eller flere af projektets relevante stakeholders. |
Uddybende beskrivelse |
Projektet har fokus på følgende aktiviteter: Vælge, begrunde og reflektere over en relevant problemstilling for uddannelsen Overvejelser om det relevante problem- og teorifelt, projektets videnskabsteoretiske ståsted, metodiske, teoretiske og analytiske angrebsvinkel samt projektets implikationer for ledelse. Udvikle og reflektere over problemorienterede analyser af virksomhedsmæssige problemstillinger samt at omsætte den tilegnede viden til handlingsrelevante konklusioner. Oparbejde empiri Indgå i problembaseret projektarbejde indenfor problemstillinger relateret til uddannelsen i virksomhedsledelse Producere ledelsesrelevant viden / analyse og omsætte den tilegnede viden til handlingsrelevante konklusioner Reflektere over projektarbejdets forløb og proces Udvikle individuel studieforløbsbeskrivelse diskuteret i gruppen. Link til skema til udarbejdelse af studieforløbsbeskrivelse: https://intra.ruc.dk/index.php?id=50106 Særligt for dette projekt gælder, at der skal udarbejdes en formidling af analyseresultater i formater der koncist kan kommunikere resultaterne af projektarbejdet til relevante stakeholders. Vejledning i anvendelse af kvantitative metoder i projekter og specialerDer er hjælp at få, hvis du/din gruppe gerne vil belyse en problemstilling med kvantitative data og analyser, og jeres vejleder ikke har mulighed for at hjælpe jer med dette. Vi afholder en workshop, hvor en gruppe forskere fortæller om, hvordan man kan arbejde med kvantitative data i et projekt/speciale. Fokus for workshoppen er at give jer et overblik over offentligt tilgængelige data-sæt indenfor forskellige fagområder og de muligheder I har, hvis I gerne vil indsamle data selv. Vi forudsætter, at deltagerne har taget grundkursus i kvantitative metoder (BK8, Praktisk Statistik eller tilsvarende). Workshoppen afholdes onsdag d. 6. marts 2024 fra kl. 12:15-14:00 i lokale 25.2-005Efter workshoppen har I mulighed for at booke tid hos en erfaren studerende, som kan støtte jer i processen omkring download og klargøring af data, analyser og tolkning. Dette er også en mulighed selvom man ikke har deltaget i workshoppen. Skulle der være forhold, som I har brug for ekstra støtte til, så bliver I henvist til en relevant forsker. Skriv til Ivan Foberg (ifoberg@ruc.dk) og aftal en tid. |
Pensum |
De studerende oparbejder selv relevant teoretisk ramme. |
Tilrettelæggelse og indsats |
Gennem anvendelse af videnskabelige teorier, metoder og tværfaglige kompetencer bidrager de studerende med selvstændige, kritiske analyser relevante problemstillinger på baggrund af viden fra cand. merc studiet i virksomhedsledelse. De studerende arbejder med virksomhedens problemstilling i et 15 ECTS-projekt svarende til ca. 405 timer pr. studerende og bidrager på baggrund heraf med solide analyser og relevante perspektiver på en problemstilling der optager virksomheden. Projekt- og gruppedannelse: De studerende deltager i en projekt- og gruppedannelse med det overordnede formål at danne projektgrupper på baggrund af sammenfald i faglig Interessefelt. Undervejs i projekt- og gruppedannelsen kan de studerende møde følgende undervisningsformer: Workshop der introducerer til arbejdet med problemstillinger relateret til uddannelsen i virksomhedsledelse i et problemorienteret perspektiv. Udarbejde gruppe studieforløbsbeskrivelse Gruppedannelse på baggrund af problemstillinger relateret til uddannelsen i virksomhedsledelse Præcisere problemstillingen og behovet for og metoder til, at opnå empirisk adgang / materiale Projektarbejde i grupper: Når de studerende har dannet grupper, skal de arbejde i projektgrupper. Her skal de studerende indgå i et samarbejde om projektrapporten, de studerende samarbejder om følgende: Litteratursøgning, diskussion af læst litteratur, empiri indsamling, analyse, samskrivning, feedback til projektmedlemmer og forberedelse af vejledermøder. Vejledning: De studerende har tilknyttet en projektvejleder og skal deltage i vejledning. Vejledningen er muligheden for at få feedback på projektarbejdets elementer og proces, samt fagligt feedback på indhold og metode. De studerende skal evne at lede vejledermøder ved at sende materiale til forberedelse og dagsorden, således at gruppens formål med vejledning sessionen opnås. Klyngeseminarer Klyngeseminar 1: Problemformuleringsseminar: Din gruppe skal forberede omkring 1 ½ side, der afklarer feltet for det problem, du undersøger, og angiver en klar problemformulering Du forventes også at søge efter videnskabelig litteratur om din problemformulering og udarbejde en foreløbig referenceliste. Dine foreløbige ideer til, hvordan du kan undersøge din problemformulering, bør også skitseres. Klyngevejlederen opstiller en plan for peer-feedback, som skal hjælpe med at fokusere dit projekt. Du forventes også at give peer-feedback til andre projektgrupper Klyngeseminar 2: Intern evaluering: Afholdes lige før den intensive afsluttende projektfase. Her forventes du at have udført det meste af arbejdet, - du mangler kun at skrive den endelige rapport. Derfor er du i stand til at skrive et udvidet abstrakt hvor du skitserer: Problemfelt Problemformulering Metode Din empiri Din teori Analyse/diskussion Forventet konklusion Sidebegrænsning: ca. 5-6 sider Igen giver og får du peer-feedback, hvilket skærper dit sidste arbejde. |
Udbudsformat |
|
Undervisningsevaluering |
Hvis projektet i dette semester er en del af studienævnets evalueringsturnus (det er ikke alle udbudte aktiviteter der evalueres – kun de af studienævnet udvalgte), evaluerer de studerende projektet undervejs og ved dets afslutning i henhold til studienævnets evalueringspraksis. |
Program |
Gruppe-/projektdannelse Projektarbejde og rapportskrivning Projektvejledning Klyngevejledning Formidling til stakeholders Udarbejde studieforløbsbeskrivelse Eksamen |
BEDØMMELSE | |
Læringsmål |
|
Prøveform |
Projekteksamen i gruppe med individuel bedømmelse.
Grupperne kan bestå af 2-6 studerende. Projektrapporten skal for: - 2 studerende have et omfang på 69.600-122.400 tegn inkl. mellemrum. - 3 studerende have et omfang på 69.600-122.400 tegn inkl. mellemrum. - 4 studerende have et omfang på 69.600-122.400 tegn inkl. mellemrum. - 5 studerende have et omfang på 69.600-163.200 tegn inkl. mellemrum. - 6 studerende have et omfang på 69.600-204.000 tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag. Projektrapporten skal forsynes med et resumé på dansk eller engelsk, der indgår i bedømmelsen samt en gruppebaseret studieforløbsbeskrivelse Eksaminationstiden inkl. votering fastsættes således: Ved 2 studerende 60 minutter. Ved 3 studerende 75 minutter. Ved 4 studerende 90 minutter. Ved 5 studerende 105 minutter. Ved 6 studerende 120 minutter. Stave- og formuleringsevnen i projektrapporten indgår i bedømmelsen. Tilladte hjælpemidler ved prøven: alle Bedømmelse: 7-trinsskala Censur: intern medbedømmer |
Omprøveform |
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
|
Prøveform ved særlige tilfælde |
|
Prøveform og bedømmelses-kriterier (udmøntet) |
Den studerende kan: Demonstrere indsigt i feltet Vælge, begrunde og reflektere over selvvalgt ledelsesmæssig problemstilling, metodisk og teoretisk angrebsvinkel, relevant litteratur og videnskabsteoretisk afsæt Oparbejde samt begrunde valg af empiri Analysere og argumentere for projektets implikationer for ledelse Dokumentere og fremlægge analyseresultater i formater der koncist kan kommunikere resultaterne af projektarbejdet til relevante stakeholders. Derudover indgår: Resumé på dansk eller engelsk Stave- og formuleringsevne Mundtlig fremlæggelse: Samme kriterier for projekt, samt Den studerende kan: Fremlægge og formidle indgå i dialog og diskussion på baggrund af den skriftlige projektrapport. Indgå i dialog og diskussion af formidlingen til relevante stakeholders, herunder formidlingens præmisser, styrker og svagheder. Gruppe studieforløbsbeskrivelse: Gruppe studieforløbsbeskrivelse. Her reflekterer gruppen over hvordan de har udviklet deres forståelse af den problemorienterede tilgang og hvordan projektarbejdet har skabt muligheder og hvorledes udfordringer er overkommet. Her inkluderes en refleksion over f.eks. anvendte metoder, empirisk arbejde, samarbejde med organisationer eller anvendelsen af teori. Afleveres med projektet. Studieforløbsbeskrivelsen bedømmes bestået/ikke bestået. Bedømmelsen er samlet. |
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 07/05/2024 |