Titel |
Videregående organisering og forandring
|
Oversat titel |
Advanced organisation and change |
Semester |
F2025
|
Kandidatuddannelse i |
Virksomhedsledelse
|
Aktivitetstype |
Obligatorisk |
Undervisningssprog |
Dansk
|
Studieordning |
Læs mere om uddannelsen og find din studieordning på ruc.dk |
TILMELDING OG STUDIEADMINISTRATIV DATA | |
Tilmelding |
Tilmelding sker via STADS-Selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside Når du tilmelder dig kurset, skal du være opmærksom på, om der er sammenfald i tidspunktet for kursusafholdelse og eksamen med andre kurser, du har valgt. Uddannelsesplanlægningen tager udgangspunkt i, at det er muligt at gennemføre et anbefalet studieforløb uden overlap. Men omkring valgfrie elementer og studieplaner som går ud over de anbefalede studieforløb, kan der forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. |
Deltagerantal |
|
ECTS |
10
|
Aktivitetsansvarlig | |
Studieleder |
Mette Apollo Rasmussen (apollo@ruc.dk)
|
Undervisere |
|
Studieadministration |
ISE Tilmelding & Eksamen (ise-eksamen@ruc.dk)
|
Aktivitetsnummer |
U60350
|
FAGLIGT INDHOLD | |
Overordnet formål |
Formålet er at bibringe de studerende avanceret forskningsbaseret viden om organisering i virksomheder og organisationer. Kurset introducerer og diskuterer teorier med relevans for ledere og medarbejderes organisering af deres virksomhed eller organisation. Kurset bibringer endvidere de studerende forskningsbaseret viden om intra- og interorganisatorisk forandring, håndtering af forandring, samt de eksterne forhold som har indflydelse på organisatorisk forandring, som f.eks. bæredygtig omstilling, og teknologisk omstilling. |
Uddybende beskrivelse |
Dette kursus er et avanceret kursus i organisation og forandring. Den første kursusgang giver en generel introduktion til, hvordan organisatorisk forandring kan opfattes og forstås, samt en introduktion til de to forskellige temaer i kurset: 1. Et organisatorisk oversættelsesteoretisk perspektiv på forandring og, 2. Et feltperspektiv på organisatorisk forandring informeret af Pierre Bourdieu. Det organisatoriske oversættelsesteoretiske perspektiv på forandring er udviklet i de senere år inden for organisationsstudier og understreger, at hvad innovative ledelsesidéer som LEAN, CSR og den "regenerative organisation" osv. bliver i praksis, afgøres af deres "becoming", det vil sige af den oversættelsesproces, disse idéer gennemgår i organisationen. Det understreges, at idéer flyttes af mennesker gennem oversættelseskæder, og at de ikke blot overføres, men snarere oversættes og politisk fohandles, mens de bevæger sig. Dette kontrasteres med et feltperspektiv på organisatorisk forandring, der giver en forståelse af, hvordan strukturel kontekst og betingelser for forandring bør ses som sammenvævede med situeret udførelse af forskellige organisatoriske forandringsinitiativer, og således forstås forandring i mødet mellem |
Pensum |
Scheuer, J.D. (2021): How Ideas Move - Theories and Models of Translation in Organizations, Routledge. S. Robinson, J. Ernst, O. J. Thomassen, & K. Larsen (Eds.), Pierre Bourdieu in studies of organization and management: Societal change and transforming fields. Routledge. Ovennævnte bøger are centrale bøger på kurset, hvorfra vi bruger udvalgte kapitler. I kan få gratis adgang til begge bøger igennem RUC bibliotekets eksterne bog databaser. Yderligere information vedrørende pensum vil blive offentliggjort på kursets Moodle site inden start på kurset. |
Tilrettelæggelse og indsats |
Studieindsats: Kursets 10 ECTS udgør 270 timer i arbejdsindsats, fordelt på følgende:
|
Udbudsformat |
|
Undervisningsevaluering |
Der gives feedback på øvelser løbende i forbindelse med kurset. Hvis kurset i dette semester er en del af studienævnets evalueringsturnus (det er ikke alle udbudte kurser, der evalueres – kun de af studienævnet udvalgte), evaluerer de studerende kurset midtvejs og ved kursets afslutning i henhold til studienævnets evalueringspraksis. |
Program |
Kurset er struktureret i studie moduler á 10x3 timer. Hvert af dem vil typisk bestå af 2 timers forelæsning og 1 times øvelser. Den indledende forelæsning vil give et overblik over kurset, præsentere kursets læringsmål og de evalueringskriterier, der anvendes i forbindelse med vurdering af eksamens-essays. |
BEDØMMELSE | |
Læringsmål |
|
Prøveform |
Individuel skriftlig hjemmeopgave.
Hjemmeopgaven skal have et omfang på maksimalt 14.400 tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag. Hjemmeopgavens varighed er 48 timer inkl. evt. helligdage. Bedømmelse: 7-trinsskala |
Omprøveform |
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
|
Prøveform ved særlige tilfælde |
|
Prøveform og bedømmelses-kriterier (udmøntet) |
Karakteren er udtryk for en vurdering af graden af den studerendes opnåelse af ovennævnte læringsmål, dvs. i hvor høj grad den studerende: Demonstrerer viden om og forståelse af de på kurset behandlede teorier og metoder til analyse af organisering og organisationsforandring. Kan anvende de på kurset introducerede teorier og metoder til at besvare eksamensspørgsmålet Forholde sig selvstændigt, kritisk og reflekteret til valg af teorier og metoder i besvarelsen af eksamensspørgsmålet. Kan begrunde valget af teorier og metoder i den forbindelse og Behersker akademisk skrivestil – dvs. udarbejder en besvarelse, der er velstruktureret og refererer ifølge gældende normer for akademiske tekster. |
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 19/12/2024 |