Titel |
Speciale
|
Oversat titel |
Master Thesis |
Semester |
F2025
|
Kandidatuddannelse i |
Socialvidenskab
|
Aktivitetstype |
Obligatorisk |
Undervisningssprog |
Dansk
|
Studieordning |
|
TILMELDING OG STUDIEADMINISTRATIV DATA | |
Tilmelding |
Tilmelding sker via stads selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside Når du tilmelder dig studieaktiviteter, skal du være opmærksom på, om der er sammenfald i tidspunkterne for studieaktiviteter og eksamen. Uddannelsesplanlægningen tager udgangspunkt i, at det er muligt at gennemføre et anbefalet studieforløb uden overlap. Men omkring valgfrie elementer og studieplaner som går ud over de anbefalede studieforløb, kan der forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. Tilmelding til projekter: Husk at bekræfte din tilmelding til projektet ved at tilmelde dig til eksamen med din projektgruppe, når gruppedannelsen er slut. Eksamenstilmelding sker via stads selvbetjening |
Deltagerantal |
|
ECTS |
30
|
Aktivitetsansvarlig | |
Studieleder |
Kenneth Reinicke (kennethr@ruc.dk)
|
Undervisere |
|
Studieadministration |
ISE Tilmelding & Eksamen (ise-eksamen@ruc.dk)
|
Aktivitetsnummer |
U60250
|
FAGLIGT INDHOLD | |
Overordnet formål |
Specialets overordnede formål er at gøre den studerende i stand til selvstændigt og reflekteret at identificere og analysere en problemstilling inden for Socialvidenskabs fagområde baseret på forskningsbaseret viden. |
Uddybende beskrivelse |
I specialet vælger den studerende/en gruppe af de studerende en problemstilling inden for Socialvidenskab, som de arbejder med gennem hele specialesemesteret. Forløbet starter op med et opstartsseminar, hvor den/de studerende har mulighed for at indkredse det felt og de problematikker, som de ønsker at arbejde med - enten individuelt eller sammen. De studerende tildeles derpå en specialevejleder, der følger specialeprocessen frem til aflevering af specialet. Undervejs deltager de specialestuderende i en fælles specialeworkshop, hvor de drøfter og får sparring på processer og dilemmaer af både specialeworkshopleder og medstuderende. De studerende kan desuden deltage i midtvejsevaluering, hvor de får feedback på deres forløbe og ideer til videreudvikling af specialet. 1.gang fokuserer på problemstilling og operationalisering. Igennem øvelser og fælles diskussion søger vi at konkretisere specialets problemstilling. Hvilke udfordringer kan vi identificere og hvordan kan de håndteres? 2.gang ser vi på specialets design. Hvad udgør den empiriske dimension, hvordan operationaliseres begreber og hvordan bestemmer vi analyseniveauer? 3.gang fokuserer på analysen og vi diskuterer fremstilling, argumentation og sammenhæng i analysen. Vejledning i anvendelse af kvantitative metoder i projekter og specialerDer er hjælp at få, hvis du/din gruppe gerne vil belyse en problemstilling med kvantitative data og analyser, og jeres vejleder ikke har mulighed for at hjælpe jer med dette. Vi afholder en workshop, hvor en gruppe forskere fortæller om, hvordan man kan arbejde med kvantitative data i et projekt/speciale. Fokus for workshoppen er at give jer et overblik over offentligt tilgængelige data-sæt indenfor forskellige fagområder og de muligheder I har, hvis I gerne vil indsamle data selv. Vi forudsætter, at deltagerne har taget grundkursus i kvantitative metoder (BK8, Praktisk Statistik eller tilsvarende). Workshoppen afholdes onsdag d. 26. februar 2025 fra kl. 12:15-14:00 i lokale 22.1-009Efter workshoppen har I mulighed for at booke tid hos en erfaren studerende, som kan støtte jer i processen omkring download og klargøring af data, analyser og tolkning. Dette er også en mulighed selvom man ikke har deltaget i workshoppen. Skulle der være forhold, som I har brug for ekstra støtte til, så bliver I henvist til en relevant forsker. For at aftale en tid, skriv til: Cassie Skjærbæk, cassies@ruc.dk |
Pensum |
Den studerende/gruppen vælger i dialog med vejleder den litteratur, som inddrages i projektet. |
Tilrettelæggelse og indsats |
For et 30 ECTS speciale er den samlede forventede arbejdsindsats 810 studenterarbejdstimer, hvilket svarer til ca. 37 timer pr. uge i løbet af semesteret. Arbejdet kan forventes at være fordelt på følgende aktiviteter Projekt- og gruppedannelse De studerende deltager i en projekt- og gruppedannelse med det overordnede formål at danne projektgrupper på baggrund af sammenfald i faglig interessefelt. Undervejs i projekt- og gruppedannelsen kan de studerende møde følgende undervisningsformer: Socialisering: Aktiviteter der fremmer de studerendes kendskab til deres medstuderendes personlige og faglige interesser og giver indsigt i deres tilgange til projektarbejdsformen. Idegenerering: Aktiviteter der faciliterer ideudvikling ud fra de studerendes interessefelter, og giver mulighed for at samarbejde med medstuderende om fælles interessefelter. Workshop om faglige tematikker for projektet: Aktiviteter der giver mulighed for at de studerende får en øget forståelse og praksiserfaring med at arbejde med en given faglig tematik i en projekt sammenhæng. Kvalificering af ideer: Aktiviteter i grupper der kvalificerer de studerendes ideer til reelle projektideer i samarbejde med vejlederne og projekt- og gruppedannelsesansvarlig. Vejlederpræsentationer: Oplæg der introducerer vejledernes faglige kompetencer. Projektarbejde i grupper: Når de studerende har dannet grupper og lavet problemformulering, skal de studerende arbejde i projektgrupper. Her skal de studerende indgå i et samarbejde om projektrapporten. De studerende kan blandt andet samarbejde om følgende: Litteratursøgning, diskussion af læst litteratur, empiri indsamling, samskrivning, feedback til projektmedlemmer og forberedelse af vejledermøder. Vejledning De studerende har tilknyttet en projektvejleder og skal deltage i vejledning. Vejledningen er muligheden for at få feedback på projektarbejdets elementer og proces samt fagligt feedback på indhold og metode. Specialeworkshop Workshop der giver mulighed for, at de studerende får en øget indsigt i og forståelse for krav og forventninger til specialearbejdet, samt opnår redskaber til at håndtere disse krav og forventninger. |
Udbudsformat |
|
Undervisningsevaluering |
Aktiviteten evalueres regelmæssigt ud fra studienævnets evalueringsprocedure. Den aktivitetsansvarlige vil blive orienteret om en eventuel evaluering af aktiviteten ved semesterstart se link til studienævnets evalueringspraksis her https://intra.ruc.dk/nc/for-ansatte/organisering/raad-naevn-og-udvalg/oversigt-over-studienaevn/studienaevn-for-samfundsstudier/arbejdet-med-kvalitet-i-uddannelserne |
Program |
Program: 1.gang fokuserer vi på problemstilling og operationalisering 2.gang er det design som er i fokus 3.gang diskuterer vi analyse (se uddybende beskrivelse) |
BEDØMMELSE | |
Læringsmål |
|
Prøveform |
Speciale med eller uden mundtligt forsvar.
De(n) studerende kan vælge om specialet skal bedømmes alene på baggrund af specialeafhandlingen eller på baggrund af specialeafhandlingen og en mundtlig prøve, der tager udgangspunkt i specialeafhandlingen. Specialeafhandlingen kan udarbejdes individuelt eller i en gruppe. Hvis man vælger at arbejde i gruppe, må gruppen bestå af 2-4 studerende. Specialet skal for: - 1 studerende have et omfang på 110.400-163.200 tegn inkl. mellemrum. - 2 studerende have et omfang på 163.200-204.000 tegn inkl. mellemrum. - 3 studerende have et omfang på 163.200-204.000 tegn inkl. mellemrum. - 4 studerende have et omfang på 163.200-204.000 tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, resumé, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag. Specialet skal forsynes med et resumé. Specialer skrevet på dansk, norsk eller svensk skal forsynes med et resumé på engelsk. Specialer skrevet på et fremmedsprog (bortset fra svensk og norsk) kan forsynes med et resumé på dansk. Resuméet indgår i den samlede bedømmelse. Specialer skrevet af en gruppe, skal være individualiseret ved aflevering, for at en bedømmelse udelukkende på baggrund af specialeafhandlingen er mulig. Individualiseringen skal være reel og vise, hvilken studerende, der har hovedansvaret for de enkelte afsnit. Indledning, konklusion og resumé er omfattet af fællesansvar. Den eventuelle mundtlige prøve er en individuel prøve for studerende, der har udarbejdet specialeafhandlingen alene eller har anmodet om individuel prøve. Øvrige mundtlige specialeprøver afholdes som gruppeprøver. Ved den eventuelle mundtlige prøve tages der udgangspunkt i hele specialeafhandlingen. Eksaminationstiden inkl. votering fastsættes således: Ved 1 studerende 30 minutter. Ved 2 studerende 60 minutter. Ved 3 studerende 75 minutter. Ved 4 studerende 90 minutter. Der foretages en individuel bedømmelse af den enkelte studerendes præstation. Bedømmelsen er en samlet bedømmelse af specialeafhandlingen og den eventuelle mundtlige præstation. Stave- og formuleringsevnen i specialet indgår i bedømmelsen. Tilladte hjælpemidler ved prøven: alle Bedømmelse: 7-trinsskala Censur: ekstern |
Omprøveform |
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
|
Prøveform ved særlige tilfælde |
|
Prøveform og bedømmelses-kriterier (udmøntet) |
Skriftligt og mundtligt demonstration af empirisk og teoretisk viden om samfundsforhold inden for specialeemnets genstandsfelt og argumentere for valg af en afgrænset, faglig relevant, videnskabelig problemstilling. Identificere og kritisk argumentere for valg af akademisk litteratur og metode til belysning af valgt problemstilling, herunder forståelse af den akademiske genre og målgruppe, som specialet henvender sig til. Selvstændigt kombinere og mestre akademiske indsigter (teorier, metoder, tilgange) Selvstændigt omsætte teorier, metoder og tilgange til en akademisk undersøgelse og analyse i overensstemmelse med akademiske tekstnormer og med henblik på en akademisk målgruppe. |
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 09/12/2024 |