PDF til print Find kalender

Helhedsvurdering af borgere med komplekse problemstillinger

Titel
Helhedsvurdering af borgere med komplekse problemstillinger
Oversat titel

Comprehensive assessments of citizens with complex healthcare problems

Semester
F2025
Kandidatuddannelse i
Sygepleje
Aktivitetstype

Obligatorisk

2. semester på kandidatuddannelsen i sygepleje - advanceret klinisk sygepleje 4. semester på erhvervskandidat i sygepleje - advanceret klinisk sygepleje

Undervisningssprog
Dansk
Studieordning

Læs mere om uddannelsen og find din studieordning på ruc.dk

TILMELDING OG STUDIEADMINISTRATIV DATA
Tilmelding

Du skal tilmelde dig på stads i tilmeldingsperioden, som du kan se på intra

Når du tilmelder dig studieaktiviteter, skal du være opmærksom på, om undervisning og eksamen i de forskellige studieaktiviteter er på samme tidspunkt.

RUC planlægger studieaktiviteter sådan at der ikke er overlap, hvis du følger dit anbefalede studieforløb. I forhold til valgfrie elementer og studieplaner, som afviger fra det anbefalede studieforløb, kan der dog forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger.

Deltagerantal
ECTS
20
Aktivitetsansvarlig
Bente Martinsen (bentema@ruc.dk)
Studieleder
Bente Martinsen (bentema@ruc.dk)
Undervisere
Studieadministration
IMT Tilmelding & Eksamen (imt-eksamen@ruc.dk)
Aktivitetsnummer
U60659
FAGLIGT INDHOLD
Overordnet formål

Formål:

Kurset har til formål at sætte de studerende i stand til at foretage en helhedsvurdering af borgere med komplekse problemer på et avanceret sygeplejefagligt niveau samt at foreslå teoretisk baserede interventioner. Helhedsvurderingen tager afsæt i borgerens perspektiv. Helhedsvurderingen baserer sig på en klinisk udredning samt en sygeplejefaglig diagnosticering og beslutningstagen, hvor der fokuseres på borgerens samlede situation.

De studerendes sygeplejefaglige kompetencer udvikles til et avanceret niveau inden for afgrænsede sygdomsgrupper på såvel individ- som populationsniveau.

Indhold:

Kurset tager afsæt i et borgerperspektiv og fokuserer på emner vedrørende livet med kompleks eller kronisk sygdom, herunder patientforløb, kommunikation, samarbejde, magtforhold, sociale forhold, ulighed i sundhed.

Desuden fokuseres der på patofysiologiske og polyfarmaceutiske problemstillinger. Endvidere fokuseres på inddragelse af støtteredskaber (fx International classification of functioning disability and health (ICF), Activities of daily living (ADL), screeningsredskaber og teknologiske redskaber til foretagelse af helhedsvurdering).

De studerende opnår træning i avanceret sygeplejefaglig klinisk udredning samt i at iværksætte og gennemføre teoretisk begrundede interventioner målrettet individer eller grupper af borgere.

De studerende gennemfører et antal kliniske studiedage i den kommunale sygepleje, ved almen praksis, simulationslaboratorium eller ved anden relevant aktør

Undervisningsformer:

  • Forelæsning
  • Holdundervisning
  • Praktisk

Kommentar til undervisningsform:

Undervisningen tilrettelægges som en kombination af forelæsninger samt teoretiske og kliniske øvelser.

Uddybende beskrivelse
Pensum
Tilrettelæggelse og indsats
Udbudsformat 
Undervisningsevaluering
Program
BEDØMMELSE
Læringsmål 

Efter at have gennemført kurset kan den studerende:

  • Foretage en teoretisk baseret helhedsvurdering af borgere med komplekse helbredsmæssige problemer med afsæt i en avanceret sygeplejefaglig klinisk udredning

  • Demonstrere evne til at foreslå og kritisk vurdere indsatser rettet mod borgere eller grupper af borgere med komplekse problemer

  • Demonstrere omfattende viden om patofysiologi, multi sygdom og polyfarmaceutiske problematikker i relation til afgrænsede sygdomsgrupper

  • Demonstrere evne til at udføre avancerede kliniske sygeplejefaglige færdigheder inden for afgrænsede områder.

Prøveform ved særlige tilfælde
Prøveform og bedømmelses-kriterier (udmøntet)

Praktisk

Censurform: intern censur

Bedømmelsesform: 7-trinsskala

Bemærkninger: OSCE Prøven afholdes som en OSCE (Objective Structured Clinical Examination) bestående af en række stationer, hvor eksaminanden stilles en teoretisk og/eller klinisk prøve ved hver station. Hver station har en ny bedømmer og case. Eksaminanden gennemfører alle stationer.

Eksamen afholdes evt. i Aarhus (se study.ruc.dk).

Prøveform ved reeksamen 1 times mundtlig eksamination (inkl. votering) uden forberedelse og uden hjælpemidler.

Eksamenskode(r)
Eksamenskode(r) : U60659
Sidst ændret 23/02/2024

Undervisningsgange: