PDF til print Find kalender

Menneskers livssituationer i relation til sygdom

Titel
Menneskers livssituationer i relation til sygdom
Oversat titel

Human life situations in relation to illness

Semester
F2025
Kandidatuddannelse i
Sygepleje
Aktivitetstype

Obligatorisk

2. semester på kandidatuddannelsen i sygepleje - sygeplejevidenskab 6. semester på erhvervskandidat i sygepleje - sygeplejevidenskab

Undervisningssprog
Dansk
Studieordning

Læs mere om uddannelsen og find din studieordning på ruc.dk

TILMELDING OG STUDIEADMINISTRATIV DATA
Tilmelding

Du skal tilmelde dig på stads i tilmeldingsperioden, som du kan se på intra

Når du tilmelder dig studieaktiviteter, skal du være opmærksom på, om undervisning og eksamen i de forskellige studieaktiviteter er på samme tidspunkt.

RUC planlægger studieaktiviteter sådan at der ikke er overlap, hvis du følger dit anbefalede studieforløb. I forhold til valgfrie elementer og studieplaner, som afviger fra det anbefalede studieforløb, kan der dog forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger.

Deltagerantal
ECTS
10
Aktivitetsansvarlig
Kim Jørgensen (kimjo@ruc.dk)
Studieleder
Bente Martinsen (bentema@ruc.dk)
Undervisere
Studieadministration
IMT Tilmelding & Eksamen (imt-eksamen@ruc.dk)
Aktivitetsnummer
U60658
FAGLIGT INDHOLD
Overordnet formål

Formål:

Kurset har som formål at skabe indsigt i problematikker, som knytter sig til menneskers livssituationer i relation til sygdom. Der fokuseres på oplevelsen af at være patient/borger i et samfund med et omskifteligt sundhedsvæsen samt på udvalgte sygeplejefaglige aspekter knyttet til interaktionen mellem patient/borger, pårørende og sygeplejerske.

Indhold:

Der undervises i patient- og borgerperspektiver, herunder inddragelse af pårørende, familie og sociale netværk, med fokus på teoretiske begrundelser for patient og borgerrettet sygepleje. Der inddrages teori og empiriske undersøgelser som bidrager til at skabe forståelse for relationer og interaktioner mellem borger, patient, pårørende og sundhedsprofessionelle, bl.a. magt og afmagt samt patient og borgers ressourcer i relation til sygdom.

Gennem kurset arbejdes der med en case-baseret sygeplejefaglig tilgang med udgangspunkt i menneskers livssituationer i relation til sygdom. Desuden diskuteres mulige implikationer for patient-og borgerrettet sygepleje.

Undervisningsformer:

  • Forelæsning
  • Holdundervisning
  • Workshop
Uddybende beskrivelse
Pensum
Tilrettelæggelse og indsats
Udbudsformat 
Undervisningsevaluering
Program
BEDØMMELSE
Læringsmål 

Efter at have gennemført kurset, har den studerende kompetence til inden for kursets emneområde at:

  • Kritisk diskutere og reflektere over betydningen af, at sygepleje involverer patientens/borgerens egen opfattelse af sin situation

  • Afgrænse og argumentere for en relevant problemstilling og problemformulering på baggrund af en reflekteret informationssøgning

  • Reflektere over og begrunde relevante teorier, materiale og metoder til analyse af den valgte problemformulering

  • Analysere problemformuleringen med vægt på relevante sygeplejefaglige aspekter knyttet til det at være patient/borger eller pårørende

  • Diskutere og perspektivere problemformuleringen med inddragelse af relevante kilder

  • Formidle undersøgelsen af problemformuleringen på en systematisk, transparent og velargumenteret måde.

Prøveform ved særlige tilfælde
Prøveform og bedømmelses-kriterier (udmøntet)

Fri hjemmeopgave, Bunden mundtlig prøve

Specifikt for prøveformen: Fri hjemmeopgave Tilladte hjælpemidler: Alle

Specifikt for prøveformen: Bunden mundtlig prøve

Eksaminationstid: 30 minutter

Tilladte hjælpemidler: Alle

Censurform: intern censur

Bedømmelsesform: 7-trinsskala

Bemærkninger: De studerende udarbejder en skriftlig synopsis i grupper på 2-5 studerende. Den skriftlige synopsis har et omfang på maksimalt 19.200 anslag (tegn inkl. mellemrum) svarende til 8 normalsider.

I forbindelse med udarbejdelsen af den skriflige synopsis tilbydes gruppevejledning to gange á 30 min pr. gruppe.

Den skriftlige synopsis danner grundlag for en individuel mundtlig eksamen fordelt mellem eksamination i synopsis og i det generelle pensum. Eksaminationen er af 30 minutters varighed inklusiv votering.

Bedømmelsen bygger på en samlet vurdering af synopsis og mundtlig præstation, dog med hovevægt på den mundtlige præstation.

Prøveform ved reeksamen: Individuel, bunden hjemmeopgave Omfang: 19.200 anslag (tegn inkl. mellemrum) svarende til 8 normalsider Varighed: 3 dage

Eksamenskode(r)
Eksamenskode(r) : U60658
Sidst ændret 23/02/2024

Undervisningsgange: