PDF til print Find kalender

Sygeplejens teoriudvikling

Titel
Sygeplejens teoriudvikling
Oversat titel

Development of nursing theory

Semester
F2025
Kandidatuddannelse i
Sygepleje
Aktivitetstype

Obligatorisk

2. semester

Undervisningssprog
Dansk
Studieordning

Læs mere om uddannelsen og find din studieordning på ruc.dk

TILMELDING OG STUDIEADMINISTRATIV DATA
Tilmelding

Du skal tilmelde dig på stads i tilmeldingsperioden, som du kan se på intra

Når du tilmelder dig studieaktiviteter, skal du være opmærksom på, om undervisning og eksamen i de forskellige studieaktiviteter er på samme tidspunkt.

RUC planlægger studieaktiviteter sådan at der ikke er overlap, hvis du følger dit anbefalede studieforløb. I forhold til valgfrie elementer og studieplaner, som afviger fra det anbefalede studieforløb, kan der dog forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger.

Deltagerantal
ECTS
10
Aktivitetsansvarlig
Bente Martinsen (bentema@ruc.dk)
Studieleder
Bente Martinsen (bentema@ruc.dk)
Undervisere
Studieadministration
IMT Tilmelding & Eksamen (imt-eksamen@ruc.dk)
Aktivitetsnummer
U60661
FAGLIGT INDHOLD
Overordnet formål

Formål:

Formålet med kurset er, at den studerende opnår forståelse for teoriudvikling inden for sygepleje og for den sammenhæng og kontekst, som teoriudviklingen indgår i. Kurset retter sig derfor mod sygeplejefagets begrebs- og teoridannelser og de hermed forbundne ideer og værdier. Den studerende får således et solidt sygeplejefagligt og idéhistorisk fundament. Endvidere fokuseres på problematikker knyttet til teoripraksisforholdet. Der arbejdes i et samtids- og historisk perspektiv, med fokus på sygeplejens grundlagstænkning og teoriudvikling både nationalt og internationalt.

Indhold:

Kurset giver en overordnet indføring i sygeplejeteoriens historie, i udvalgte sygeplejeteorier og disses udvikling.

Desuden diskuteres teoriniveauer og teoriernes aktuelle status og kliniske anvendelsesmuligheder.

Kurset indeholder også en indføring i systematisk informationssøgning, der danner grundlag for en obligatorisk øvelse.

Undervisningsformer:

  • Forelæsning
  • Holdundervisning

Kommentar til undervisningsform:

Kurset består af forelæsninger, holdundervisning og diskussionsbaseret holdundervisning

Uddybende beskrivelse
Pensum
Tilrettelæggelse og indsats
Udbudsformat 
Undervisningsevaluering
Program
BEDØMMELSE
Læringsmål 

Efter at have gennemført kurset kan den studerende inden for kursets emneområde:

  • Demonstrere forståelse for teoriudvikling inden for sygepleje, for den kontekst teoriudviklingen indgår i og for teoriernes udsagnskraft.

  • Redegøre for udvalgte teksters opfattelse af forholdet mellem teori og praksis

  • Analysere, diskutere og kritisk vurdere udvalgte tekster som beskæftiger sig med centrale sygeplejefaglige teorier og begreber

  • Forholde sig kritisk diskuterende til udvalgte tekster med velbegrundet inddragelse af tekster fra kursets emneområde og øvrige relevante kilder

  • Planlægge og gennemføre systematiske og reflekterede informationssøgninger i relevante databaser

  • Strukturere skriftlige fremstillinger på en systematisk og overskuelig måde.

Prøveform ved særlige tilfælde
Prøveform og bedømmelses-kriterier (udmøntet)

Bunden hjemmeopgave

Eksaminationstid: 24 time(r)

Censurform: intern censur

Bedømmelsesform: 7-trinsskala

Bemærkninger: Indstillingsbetingelse For at blive indstillet til eksamen skal den studerende have godkendt en litteratursøgningsopgave

Omfang Den studerende udarbejder en individuel skriftlig hjemmeopgave på maksimal 12.000 anslag (tegn inkl. mellemrum) svarende til 5 normalsider

Prøveform ved reeksamen: Prøveformen ved 2. og 3. prøveforsøg svarer til kursets ordinære prøveform

Eksamenskode(r)
Eksamenskode(r) : U60661
Sidst ændret 23/02/2024

Undervisningsgange: