Titel |
Kvantitative metoder og epidemiologi
|
Oversat titel |
Quantitative methods and Epidemiology |
Semester |
F2025
|
Kandidatuddannelse i |
Tværvidenskabelige Sundhedsstudier
|
Aktivitetstype |
Obligatorisk |
Undervisningssprog |
Dansk
|
Studieordning |
Læs mere om uddannelsen og find din studieordning på ruc.dk |
TILMELDING OG STUDIEADMINISTRATIV DATA | |
Tilmelding |
Tilmelding sker via STADS-Selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside Når du tilmelder dig kurset, skal du være opmærksom på, om der er sammenfald i tidspunktet for kursusafholdelse og eksamen med andre kurser, du har valgt. Uddannelsesplanlægningen tager udgangspunkt i, at det er muligt at gennemføre et anbefalet studieforløb uden overlap. Men omkring valgfrie elementer og studieplaner som går ud over de anbefalede studieforløb, kan der forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. |
Deltagerantal |
|
ECTS |
5
|
Aktivitetsansvarlig | |
Studieleder |
Nicole Thualagant (nicole@ruc.dk)
|
Undervisere |
|
Studieadministration |
IMT Tilmelding & Eksamen (imt-eksamen@ruc.dk)
|
Aktivitetsnummer |
U60259
|
FAGLIGT INDHOLD | |
Overordnet formål |
Formålet med kurset er at give de studerende indføring i anvendelsen af epidemiologisk metode, herunder statistisk kvantificering og analyse af data. Endvidere vil de studerende gennem kurset opnå kendskab til grundbegreber såsom incidens, prævalens, middellevetid, dødelighed, odds ratio, relativ risiko, bias, normal fordeling, randomisering, population osv. De studerende udvikler gennem kurset en kritisk forståelse for brugen af epidemiologien i relation til befolkningens sundhed, og til brugen af naturvidenskaben som eksakt videnskab i forhold til beskyttelse af befolkningens sundhed. Kurset er delt i to dele, der komplementerer hinanden. Første del behandler kvantitativ metode i bredere forstand, herunder anvendelsen af statistik. Anden del af kurset omfatter kvantitativ metode til belysning af epidemiologiske problemstillinger i et kritisk perspektiv, herunder hvordan kvantitativ metode anvendes til at vurdere data fra epidemiologiske undersøgelser. |
Uddybende beskrivelse |
Sammenfattende indeholder kurset følgende elementer:
|
Pensum |
Ved kurset benyttes grundbogen Svend Juul m.fl.: Epidemiologi og evidens, 3. udg. 2017, Munksgaard. Yderligere information om pensum vil blive meddelt på moodle inden studiestart. |
Tilrettelæggelse og indsats |
Kurset er på 5 ECTS svarende til 135 timer, som fordeler sig således:
Læringsaktiviteterne i løbet af kurset vil bestå af fremlæggelse af pensum ved forelæsninger og dialog herom samt øvelser og fremlæggelser fra øvelserne. Den enkelte kursusgang vil i forskelligt omfang inddrage disse aktiviteter. Ved nogle af kursusgangene vil gennemgang af kursusstoffet og dialog herom i plenum optage hovedparten af tiden. Ved andre kursusgange vil øvelser i anvendelse af statistiske og epidemiologiske beregninger udgøre hovedindholdet. Midtvejs i kursusforløbet afleveres en grupperegneopgave, som de studerende får feedback på. I den sidste del af kurset fremlægges cases, der belyser epidemiologiske problemstillinger og anvender kvantitative metoder til vurdering af data fra epidemiologiske problemstillinger. I tilknytning hertil og ud fra en af de fremlagte cases arbejder de studerende med beregning af odds ratioer mv. på epidemilogiske data. Øvelserne omkring casestudierne giver de studerende grundlag for at arbejde med den afsluttende kursusopgave. Her skal de studerende i grupper redegøre for anvendelsen af epidemiologiske tilgange til undersøgelse af et casestudie og fremlægge resultaterne til eksamen. |
Udbudsformat |
|
Undervisningsevaluering |
Evaluering af kurset sker løbende i dialog mellem studerende og underviser samt ved kursusafslutning (evt. suppleret af skriftlig opsummering, der fremsendes til studieleder). Hertil kommer en skriftlig evaluering af kursusforløbet, som gennemføres mindst hvert 3. år. Den skriftlige evaluering går til undervisningsansvarlig, studieleder og studienævn med henblik på kvalitetsudvikling af uddannelsen. Se mere om evalueringerne på studienævnets side på intranettet. |
Program |
|
BEDØMMELSE | |
Læringsmål |
|
Prøveform |
Mundtlig gruppeprøve på baggrund af skriftlig aflevering
Grupperne kan bestå af 4-8 studerende. Det skriftlige produkt skal for: - 4 studerende have et omfang på 9.600-19.200 tegn inkl. mellemrum. - 5 studerende have et omfang på 9.600-19.200 tegn inkl. mellemrum. - 6 studerende have et omfang på 12.000-21.600 tegn inkl. mellemrum. - 7 studerende have et omfang på 14.400-24.000 tegn inkl. mellemrum. - 8 studerende have et omfang på 14.400-24.000 tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag. Eksaminationstiden inkl. votering fastsættes således: Ved 4 studerende 45 minutter. Ved 5 studerende 60 minutter. Ved 6 studerende 75 minutter. Ved 7 studerende 90 minutter. Ved 8 studerende 105 minutter. Der foretages en individuel bedømmelse af den enkelte studerendes præstation. . Tilladte hjælpemidler til prøven: alle Bedømmelse: 7-trinsskala Censur: intern medbedømmer |
Omprøveform |
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
|
Prøveform ved særlige tilfælde |
|
Prøveform og bedømmelses-kriterier (udmøntet) |
Den skriftlige grupperapport omhandler en videnskabelig artikel, som udleveres af underviserne, og som består af en analyse af design og resultater sat i et bredere perspektiv. Eksamen består indledningsvist af en af et mundtligt oplæg fra hver studerende af 3-5 minutters varighed, efterfulgt af en gruppesamtale, hvor der kan stilles spørgsmål til hele opgavens indhold. I eksaminationen lægges der vægt på såvel analysen af de epidemiologiske problemstillinger som en kritisk vurdering af de undersøgelser, der behandles i kursusopgaven. Bedømmelsen er en samlet vurdering af det skriftlige produkt og den mundtlige præstation. Som bilag til rapporten skal gruppen vedlægge en rettet skriftlig besvarelse af regneopgaven, som grupperne arbejdede med i kurset. Denne regneopgave indgår ikke i den mundtlige eksamen. Ved bedømmelsen lægges vægt på i hvilken udstrækning den studerende kan:
|
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 18/11/2024 |