Titel |
Projekt: Analysestrategier og videnskabelse i sundhedsstudier
|
Oversat titel |
Analytical strategies and knowledge in critical health studies |
Semester |
E2024
|
Kandidatuddannelse i |
Tværvidenskabelige Sundhedsstudier
|
Aktivitetstype |
Valgfrit Obligatorisk at vælge ml. projektet om videnskabelse i sundhedsfeltet eller projektorienteret praktikforløb. |
Undervisningssprog |
Dansk
|
Studieordning |
Læs mere om uddannelsen og find din studieordning på ruc.dk |
TILMELDING OG STUDIEADMINISTRATIV DATA | |
Tilmelding |
Tilmelding sker via STADS-Selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside Når du tilmelder dig kurset, skal du være opmærksom på, om der er sammenfald i tidspunktet for kursusafholdelse og eksamen med andre kurser, du har valgt. Uddannelsesplanlægningen tager udgangspunkt i, at det er muligt at gennemføre et anbefalet studieforløb uden overlap. Men omkring valgfrie elementer og studieplaner som går ud over de anbefalede studieforløb, kan der forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. |
Deltagerantal |
|
ECTS |
10
|
Aktivitetsansvarlig |
Nicole Thualagant (nicole@ruc.dk)
|
Studieleder |
Nicole Thualagant (nicole@ruc.dk)
|
Undervisere |
|
Studieadministration |
IMT Tilmelding & Eksamen (imt-eksamen@ruc.dk)
|
Aktivitetsnummer |
U60262
|
FAGLIGT INDHOLD | |
Overordnet formål |
Formålet med projektarbejdet på 3. semester er at give de studerende færdigheder i at reflektere over empiriske, teoretiske og metodiske valg relateret til en selvstændig formuleret problemstilling. Projektarbejdet giver de studerende eksemplarisk indsigt og færdigheder i at redegøre samt reflektere over hvordan en identificeret problemstilling kan analyseres videnskabeligt med henblik på udviklingen af et undersøgelsesdesign, via valgte analysestrategier. De studerende skal kunne redegøre for og reflektere over videnskabelsen og redegøre for analysens bidrag i det sundhedsvidenskabelige felt |
Uddybende beskrivelse | |
Pensum |
Projektgruppen søger, fremskaffer og behandler tematisk, teoretisk og metodisk litteratur, der er relevant for projektets problemstilling. Dette sker i samråd med vejleder og eventuelt med assistance fra bibliotekar mv. |
Tilrettelæggelse og indsats |
Studieindsats Projektet er på 10 ECTS svarende til 270 timer, som fordeler sig således:
Læringsaktiviteter
Projekt- og gruppedannelse: Projekt- og gruppedannelse består af en række aktiviteter såsom læsning af tekster, oplæg og plenumdiskussioner, sparring med vejledere og diskussion i grupper. Formålet er, at de studerende identificerer og formulerer relevante og realiserbare problemstillinger. Projektarbejde i grupper: Projektarbejdet foregår i grupper på 2-4 studerende. I projektarbejdet forventes det, at hver studerende bidrager produktivt til læringsfællesskabet, blandt andet ved at bidrage til facilitering af gruppemøder, udføre aftalte opgaver, give konstruktiv feedback til andre gruppemedlemmers arbejde mv. Vejledning: Efter projekt- og gruppedannelsen tildeles gruppen en vejleder. Formålet med vejledningen er at understøtte projektarbejdet gennem faglig sparring og kritik i form af konstruktiv feedback på projektgruppens arbejde. Projektvejledningen foregår med udgangspunkt i de studerendes problemformulering og under hensyn til de studerendes frihed til at vælge teori og metode inden for rammerne af læringsmålene for projektet. Det forventes, at gruppen selv tager initiativ til at aftale møder med vejleder samt forud for mødet sender en dagsorden for mødet samt læsevejledning for skriftlige oplæg. Ved starten af vejledningsforløbet foretager gruppe og vejleder en forventningsafstemning omkring vejledningen. Intern evaluering: Projektforløbet understøttes af en intern evaluering. Her får projektgruppen gennem konstruktiv og kritisk diskussion med en opponentgruppe og en anden vejleder mulighed for at kvalificere projektets design, problemformulering og besvarelsen af denne. Til intern evaluering fremsender gruppen en projektbeskrivelse på 10-20 sider. Gruppen forbereder endvidere mundtlig feedback til opponentgruppen. |
Udbudsformat |
|
Undervisningsevaluering |
Det anbefales, at projektgruppen løbende evaluerer læringsfællesskabet og samarbejdet. Projekt- og vejledningsforløbet evalueres desuden løbende i dialog med projektgruppens vejleder. Hertil kommer en skriftlig evaluering af projektforløbet, som gennemføres mindst hvert 3. år. Den skriftlige evaluering går til vejleder, studieleder og studienævn med henblik på kvalitetsudvikling af uddannelsen. Se mere om evalueringerne på studienævnets side på intranettet. |
Program |
|
BEDØMMELSE | |
Læringsmål |
|
Prøveform |
Projekteksamen i gruppe med individuel bedømmelse
Grupperne kan bestå af 2-4 studerende. Projektrapporten skal for: - 2 studerende have et omfang på 24.000-43.200 tegn inkl. mellemrum. - 3 studerende have et omfang på 28.800-45.600 tegn inkl. mellemrum. - 4 studerende have et omfang på 33.600-48.000 tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag. Eksaminationstiden inkl. votering fastsættes således: Ved 2 studerende 60 minutter. Ved 3 studerende 75 minutter. Ved 4 studerende 90 minutter. Stave- og formuleringsevnen i projektrapporten indgår i bedømmelsen. Tilladte hjælpemidler ved prøven: alle Bedømmelse: bestået/ikke-bestået Censur: intern medbedømmer |
Omprøveform |
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
|
Prøveform ved særlige tilfælde |
|
Prøveform og bedømmelses-kriterier (udmøntet) |
Ved prøven tages der udgangspunkt i de studerendes projektrapport samt eventuelt supplerende materiale. I prøven indgår individuelle oplæg af højst 5 minutters varighed med relevans for de problemstillinger, der belyses i projektrapporten. Projektgruppen vælger selv emner for oplæggene og aftaler fordelingen af disse mellem gruppemedlemmerne. Efter de individuelle oplæg følger en dialog mellem de studerende og bedømmerne med udgangspunkt i projektet. Det foretages en individuel bedømmelse af hver studerende på baggrund af projektrapporten og den enkelte studerendes mundtlige præstation. Bedømmelseskriterier I bedømmelsen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende kan:
|
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 23/02/2024 |