Titel |
Vidensskabelse i sundhedsfeltet
|
Oversat titel |
Knowledge production in health science and practice |
Semester |
E2024
|
Kandidatuddannelse i |
Tværvidenskabelige Sundhedsstudier
|
Aktivitetstype |
Valgfrit Obligatorisk kursus for studerende, som ikke tager 20 ECTS praktik |
Undervisningssprog |
Dansk
|
Studieordning |
Læs mere om uddannelsen og find din studieordning på ruc.dk |
TILMELDING OG STUDIEADMINISTRATIV DATA | |
Tilmelding |
Tilmelding sker via STADS-Selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside Når du tilmelder dig kurset, skal du være opmærksom på, om der er sammenfald i tidspunktet for kursusafholdelse og eksamen med andre kurser, du har valgt. Uddannelsesplanlægningen tager udgangspunkt i, at det er muligt at gennemføre et anbefalet studieforløb uden overlap. Men omkring valgfrie elementer og studieplaner som går ud over de anbefalede studieforløb, kan der forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. |
Deltagerantal |
|
ECTS |
5
|
Aktivitetsansvarlig | |
Studieleder |
Nicole Thualagant (nicole@ruc.dk)
|
Undervisere |
|
Studieadministration |
IMT Tilmelding & Eksamen (imt-eksamen@ruc.dk)
|
Aktivitetsnummer |
U60261
|
FAGLIGT INDHOLD | |
Overordnet formål |
Kurset styrker deltagernes evne til kritisk refleksion i relation til de vidensformer og den vidensskabelse, de møder i sundhedsfeltet. Kurset giver de studerende færdigheder i at kunne forstå og anvende vidensformer og vidensskabelse i forhold til sundhedsmæssige problemstillinger og de forskellige kvalitetskriterier, der knytter sig til de respektive former for viden og vidensskabelse, samt konsekvenserne heraf for forskellige praksisformer. De studerende opnår indsigt i de forskellige vidensformer, der indgår i humanistisk og samfundsvidenskabelig sundhedsforskning. De studerende opnår kompetence i at analysere og kritisk reflektere over, hvordan disse vidensformer skabes, reproduceres og forhandles i sundhedsfeltet. De studerende opøver færdigheder i at forholde sig refleksivt til spørgsmålet om, hvad der afhængig af kontekst betragtes som legitim og sikker viden, herunder hvad der udgør kriterier for forskellige evidensbegreber og betydningen heraf inden for sundhedsfeltet. De studerende opnår færdigheder til at undersøge forholdet mellem institutionaliserede og professionaliserede vidensformer og vidensskabelse og de vidensformer og den vidensskabelse, der gør sig gældende i hverdagslivet og i civilsamfundet. De studerende opnår gennem kurset kompetence i at behandle problemstillinger eksemplarisk i forhold til videnskabelse i et politiseret felt, hvor forskellige vidensformer og sundhedsforståelser er i spil blandt forskellige kollektive og individuelle aktører. |
Uddybende beskrivelse |
Kurset vil behandle en række temaer:
Kurset sigter mod fordybelse i forhold til de nævnte temaer og bygger videre på grundlagsviden om disse, som erhverves gennem kurserne på de foregående semestre. |
Pensum |
Information om pensum vil blive meddelt på moodle inden studiestart. |
Tilrettelæggelse og indsats |
Kurset er på 5 ECTS svarende til 135 timer, som fordeler sig således:
Læringsaktiviteter
|
Udbudsformat |
|
Undervisningsevaluering |
Evaluering af kurset sker løbende i dialog mellem studerende og underviser samt ved kursusafslutning (evt. suppleret af skriftlig opsummering, der fremsendes til studieleder). Hertil kommer en skriftlig evaluering af kursusforløbet, som gennemføres mindst hvert 3. år. Den skriftlige evaluering går til undervisningsansvarlig, studieleder og studienævn med henblik på kvalitetsudvikling af uddannelsen. Se mere om evalueringerne på studienævnets side på intranettet. |
Program |
|
BEDØMMELSE | |
Læringsmål |
|
Prøveform |
Kurset bestås gennem aktiv og tilfredsstillende deltagelse.
Ved aktiv deltagelse forstås: - at den studerende skal deltage i de med undervisningen forbundne aktiviteter (f. eks. workshops, seminarer, felt-ekskursioner, processtudiegrupper, arbejdskonferencer, supervisionsgrupper, feedback-sessioner). Ved tilfredsstillende deltagelse forstås: - at den studerende skal deltage i f.eks. mundtlige oplæg (individuelt eller i gruppe), peer reviews, miniprojekter, tests, præsentationer, tilrettelæggelse af kursusgang. Bedømmelse: bestået/ikke bestået |
Omprøveform |
Individuel skriftlig hjemmeopgave
Hjemmeopgaven skal have et omfang på 19.200-28.800 tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag. Hjemmeopgavens varighed er 5 dage inkl. evt. weekend og helligdage. Bedømmelse: bestået/ikke-bestået |
Prøveform ved særlige tilfælde |
|
Prøveform og bedømmelses-kriterier (udmøntet) |
Kravet om aktiv deltagelse indebærer, at den studerende igennem kurset skal bidrage til arbejdet med mindre gruppeopgaver, f.eks. i form af udarbejdelse af refleksionspapirer m.v. samt forberedelse af fremlæggelser. Den studerende skal endvidere bidrage til de med forelæsningerne forbundne øvelser og deltage i udarbejdelse af kursusopgaven og forberedelsen af fremlæggelsen af denne. Kravet om tilfredsstillende deltagelse indebærer, at den studerende mindst én gang i løbet af kurset skal bidrage til fremlæggelse af refleksionspapir el.lign. Den studerende skal desuden bidrage til den afsluttende fremlæggelse og diskussion af kursusopgaven, samt til at give feedback til en eller flere af de øvrige grupper. Kursusopgaven udarbejdes i grupper på 3-6 personer, og skal have et omfang på minimalt 19.200 tegn og maksimalt 36.000 tegn. Bedømmelsen beror på en samlet vurdering af den studerendes deltagelse i de skriftlige og mundlige elementer og der lægges vægt på, i hvilken grad den studerende demonstrerer:
|
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 23/02/2024 |