PDF til print Find kalender

Kvantitative metoder i psykologi og pædagogik

Titel
Kvantitative metoder i psykologi og pædagogik
Oversat titel

Quantitative methods in psychology and pedagogy

Semester
F2025
Kandidatuddannelse i
Socialpsykologi og Læring
Aktivitetstype

Obligatorisk

Undervisningssprog
Dansk
Studieordning

Læs mere om uddannelsen og find din studieordning på ruc.dk

TILMELDING OG STUDIEADMINISTRATIV DATA
Tilmelding

Tilmelding sker via STADS-Selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside

Når du tilmelder dig kurset, skal du være opmærksom på, om der er sammenfald i tidspunktet for kursusafholdelse og eksamen med andre kurser, du har valgt. Uddannelsesplanlægningen tager udgangspunkt i, at det er muligt at gennemføre et anbefalet studieforløb uden overlap. Men omkring valgfrie elementer og studieplaner som går ud over de anbefalede studieforløb, kan der forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger.

Deltagerantal
ECTS
5
Aktivitetsansvarlig
Sabina Pultz (spultz@ruc.dk)
Studieleder
Sofie Pedersen (sofieped@ruc.dk)
Undervisere
Studieadministration
IMT Tilmelding & Eksamen (imt-eksamen@ruc.dk)
Aktivitetsnummer
U60241
FAGLIGT INDHOLD
Overordnet formål

Kursets formål er at gøre de studerende i stand til at forstå, anvende og forholde sig kritisk til kvantitative metoder indenfor uddannelsens forskningsområder. Kurset præsenterer den studerende for forskellige grundbegreber indenfor kvantitative metoder, og der arbejdes både praktisk og teoretisk med disse metoders muligheder og begrænsninger i forhold til at producere viden.

Uddybende beskrivelse

I kurset etableres et overblik over, hvad kvantitative metoder er og hvad de kan bidrage med, samt en forståelse af hvilken rolle, kvantitative metoder har spillet i psykologien og pædagogikken historisk set. Desuden introduceres til en vifte af kvantitative metoder, der anvendes i dag (eksperimenter, spørgeskemaundersøgelser, psykometriske tests). I kurset stiftes bekendtskab med forskellige kvantitative undersøgelsesdesign i psykologi og pædagogik; herunder både tværsnitsstudier og longitudinelle studier.

Kurset introducerer til de grundlæggende begreber og logikker i kvantitative metoder, herunder hvad er cases og variable – og hvilke typer findes der? Hvilke gyldighedskriterier gælder for den kvantitative metode? Hvordan indsamler man kvantitative data? Hvad er repræsentativitet, og hvordan sikrer man, at en stikprøve er repræsentativ?

Der gives en indføring i centrale beskrivende statistiske variationsmål såsom gennemsnit, median og standardafvigelse. Der vil blive givet en række eksempler på, hvad man bruger de forskellige statistiske mål til.

Kurset består desuden i praktiske øvelser, hvor de studerende lærer at lave og beskrive data og producere tabeller, figurer og grafer i et statistisk program. Som led i analysearbejdet introduceres til logikken bag en hypotese-test. Hvornår kan man konkludere, at der er en statistisk signifikant sammenhæng? Som led i det, er der gennemgang af opstilling af nulhypotese og alternativhypotese, p-værdi og signifikansniveauer.

Pensum

Der arbejdes med et fast pensum på ca. 300 sider, der består af grundbøger og andre tekster. Heraf nævnes dele nedenfor. Øvrigt pensum er tilgængeligt på Moodle før studiestart.

Tilrettelæggelse og indsats

Den forventede arbejdsbelastning er i alt ca. 135 timer / 5 ECTS

Timerne er omtrentligt fordelt på følgende måde:

Kursustilstedeværelse med forelæsninger fra underviser samt øvelseshold, hvor der arbejdes med øvelser i grupper: 20 timer

Generel forberedelse mellem kursusgange: 80 timer

Færdighedstilegnelse i statistikprogram: 10 timer

Eksamen: 24 timer

Evaluering: 1 time

Læringsaktiviteter

  • Oplæg og introduktion i plenum fra undervisere

  • Arbejde i grupper (konkrete opgaver samt tekstgennemgang)

  • Opsamling på gruppearbejde samt diskussion

  • Selvstændigt arbejde individuelt og i grupper med statistikprogram

Udbudsformat 
Undervisningsevaluering

Kurset evalueres løbende dialogisk. Hertil kommer en skriftlig evaluering som gennemføres mindst hver 6. semester.

Den skriftlige evaluering går til underviser(e), studieleder og studienævn med henblik på kvalitetsudvikling af uddannelsen. Se mere om evalueringerne på studienævnets side på intranettet.

Program
BEDØMMELSE
Læringsmål 

Efter gennemførelse af kurset kan den studerende

  • Forstå og selvstændigt anvende kvantitative metoder til analyse af komplekse problemstillinger i menneskers hverdagsliv i en samfundsmæssig kontekst

  • Diskutere kvantitative metoder og reflektere over deres rækkevidde og begrænsninger

  • Anvende og kombinere kvantitative metoder til at dokumentere og vurdere psykologiske og pædagogiske undersøgelser

  • Anvende relevant software til statistisk analyse

Prøveform
Individuel skriftlig hjemmeopgave

Hjemmeopgaven skal have et omfang på 9.600-14.400 tegn inkl. mellemrum.
Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag.

Hjemmeopgavens varighed er 3 dage inkl. evt. weekend og helligdage.



Bedømmelse: bestået/ikke-bestået
Omprøveform
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
Prøveform ved særlige tilfælde
Prøveform og bedømmelses-kriterier (udmøntet)

Kurset afsluttes med en individuel skriftlig hjemmeopgave. Opgaven er en individuel og selvstændig aflevering af en opgave, som trækker på den viden og de færdigheder, som er opbygget og opøvet gennem forelæsninger og gruppearbejde i klynger undervejs i kurset.

Bedømmelseskriterier:

I bedømmelsen vil der blive lagt vægt på, hvorvidt opgaven opfylder alle formelle krav, samt i hvor stor udstrækning den studerende demonstrerer viden, kompetencer og færdigheder i forhold til at:

  • Forstå og anvende kvantitative metoder med henblik på at forstå et problems omfang eller belyse sammenhænge mellem relevante variable i forhold til et pædagogisk eller psykologisk felt

  • Anvende relevant software til behandling af kvantitative data

  • Diskutere og reflektere over rækkevidde og begrænsninger ved kvantitative metoder i relation til det pædagogiske og psykologiske felt

  • Designe og vurdere en spørgeskemaundersøgelse inden for et pædagogisk eller psykologisk felt

  • Arbejde selvstændigt med kvantitative undersøgelser vedrørende udvalgte problemstillinger

Eksamenskode(r)
Eksamenskode(r) : U60241
Sidst ændret 03/11/2024

Undervisningsgange:

Vis kursusgange for Hold: 1 Find kalender (1) PDF til print (1)

Mandag 17-02-2025 10:15 - 17-02-2025 14:00 i uge 08
Kvantitative metoder i psykologi og pædagogik (SOL)
-

Mandag 24-02-2025 10:15 - 24-02-2025 14:00 i uge 09
Kvantitative metoder i psykologi og pædagogik (SOL)
-

Mandag 03-03-2025 10:15 - 03-03-2025 14:00 i uge 10
Kvantitative metoder i psykologi og pædagogik (SOL)
-

Mandag 10-03-2025 08:15 - 10-03-2025 12:00 i uge 11
Kvantitative metoder i psykologi og pædagogik (SOL)
-

Mandag 17-03-2025 08:15 - 17-03-2025 12:00 i uge 12
Kvantitative metoder i psykologi og pædagogik (SOL)
-

Tirsdag 18-03-2025 10:00 - Fredag 21-03-2025 10:00 i uge 12
Kvantitative metoder i psykologi og pædagogik - Skriftlig prøve (SOL)
-

Mandag 11-08-2025 10:00 - Torsdag 14-08-2025 10:00 i uge 33
Kvantitative metoder i psykologi og pædagogik - Skriftlig omprøve (SOL)
-