Titel |
Projekt: Samarbejde, deltagerinvolvering og design
|
Oversat titel |
Project: Collaboration, participant involvement and design |
Semester |
F2025
|
Kandidatuddannelse i |
Social Intervention
|
Aktivitetstype |
Valgfrit Det er obligatorisk at vælge mellem Projekt: samarbejde, deltagerinvolvering og design eller projektorienteret praktikforløb |
Undervisningssprog |
Dansk
|
Studieordning | |
TILMELDING OG STUDIEADMINISTRATIV DATA | |
Tilmelding |
Tilmelding sker via STADS-Selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside Tilmelding til projekteksamen: Du skal huske at bekræfte din tilmelding til projektet, ved at tilmelde dig eksamen med din projektgruppe, når projektdannelsen er slut. Du skal tilmelde dig via stads Når du tilmelder dig kurset, skal du være opmærksom på, om der er sammenfald i tidspunktet for kursusafholdelse og eksamen med andre kurser, du har valgt. Uddannelsesplanlægningen tager udgangspunkt i, at det er muligt at gennemføre et anbefalet studieforløb uden overlap. Men omkring valgfrie elementer og studieplaner som går ud over de anbefalede studieforløb, kan der forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. |
Deltagerantal |
|
ECTS |
15
|
Aktivitetsansvarlig |
Marta Padovan-Özdemir (mgordon@ruc.dk)
|
Studieleder |
Trine Østergaard Wulf-Andersen (wulf@ruc.dk)
|
Undervisere |
|
Studieadministration |
IMT Tilmelding & Eksamen (imt-eksamen@ruc.dk)
|
Aktivitetsnummer |
U60685 / U60685GB
|
FAGLIGT INDHOLD | |
Overordnet formål |
Formålet med projektarbejdet er, at de studerende ud fra en selvvalgt problemstilling teoretisk og praktisk undersøger design, bruger-/borgerinvolvering og samarbejde i et interventionsprojekt i en specifik kontekst. Formålet med projektet er desuden, at de studerende får erfaring med selv at designe en social intervention. |
Uddybende beskrivelse |
Formålet med projektarbejde i grupper er at give den studerende mulighed for at tilegne sig faglig viden og kompetencer ved at foretage en eksemplarisk problemorienteret undersøgelse inden for social intervention. Gruppen identificerer, vælger og formulerer selv projektarbejdets problemstilling. Det indledende arbejde med at indkredse problemstillingen sker i forbindelse med projektudviklingsseminarer, hvor de studerende i fællesskab og med sparring fra uddannelsens vejledere arbejder med at identificere problemer og interesseområder, kvalificere projektideer og påbegynde formuleringer af videnskabelige problemstillinger inden for social intervention – med særligt fokus på design, bruger/borgerinvolvering og samarbejde i et interventionsprojekt i en specifik kontekst. Dette arbejde ligger til grund for de studerendes projektvalg og projektgruppernes formation. Herefter organiserer projektgruppen selv det teoretiske og praktiske arbejde med den valgte problemstilling og belyse den med henblik på design, bruger/borgerinvolvering og samarbejde og med at udarbejde projektet. Gruppen søger og finder selv, med sparring fra vejleder, den litteratur og evt. andet materiale dette kræver. Formålet med projektet er desuden, at de studerende får erfaring med selv at designe en social intervention. De studerende formulerer et design for en social interventions overordnede proces og udfolder dens enkeltdele og deres indbyrdes sammenhæng med fokus på at igangsætte, facilitere og gennemføre interventionen. Den sociale intervention skal sigte mod at løse en given problemstilling for en given målgruppe. Interventionsdesignet skal omfatte en beskrivelse af interventionens formål, baggrund, problemstilling og sigte samt en nærmere udfoldelse af interventionens aktiviteter, deltagere og samarbejdsformer. Dette kan eksempelvis udarbejdes i form af en drejebog, et notat vedrørende forskellige deltageres roller og bidrag el. lign. Interventionsdesignet gøres til genstand for kritisk analyse, der omfatter teoretiske og metodiske refleksioner over, hvordan designet har relevans og implikationer for samarbejde, bruger/borgerinvolvering og/eller design i forbindelse med social intervention. Nærmere beskrivelser af forventninger og krav til projektet fremgår af moodle og i forbindelse med undervisningen. Projektarbejdet understøttes gennem klynger for hele holdet, som kvalificerer de studerendes arbejdsproces. Arbejdet understøttes desuden af vejleder, som sparrer med gruppen og giver feedback på gruppens arbejde i alle projektarbejdets faser. Ved den interne evaluering får projektgruppen, gennem gensidig konstruktiv og kritisk diskussion med en opponentgruppe og anden vejleder, mulighed for at kvalificere projektets problemformulering og interventionsdesign. Der bruges 45 min. per projektgruppe til denne diskussion. |
Pensum |
I projektudviklingsfasen samt i forbindelse med klynger for hele holdet læses der faglig litteratur til understøttelse af projektgruppernes arbejde. Fælles pensum for dette angives via Moodle. I løbet af projektarbejdet læser gruppen faglig litteratur, som bruges til udviklingen af problemformuleringen, til valg af teori og metode og til udvikling af interventionsdesignet og kvalificering af analyser. Den faglige litteratur, som identificeres og udvælges i dialog med vejleder, udgør aktivitetens pensum. |
Tilrettelæggelse og indsats |
Projektarbejdet på Social Intervention løber over hele semestret og foregår i grupper, som selv formulerer deres problemstilling og organiserer (sam)arbejdet vedrørende et problemorienteret, eksemplarisk projekt. Projektarbejdet omfatter foruden gruppens eget arbejde deltagelse i fælles projektudviklingsseminarer ved semestrets begyndelse, klynger og intern evaluering, som bidrager til at udvikle og kvalificere projektgruppernes arbejde. Projektarbejdet er med sine 15 ECTS berammet til en samlet arbejdsindsats på 420 timer, som gruppen i fællesskab organiserer, fordelt på gruppe- og vejledningsmøder, individuelt og kollektivt arbejde med læsning, skrivearbejde, feedback, evt. empiriindsamling mm. samt deltagelse i seminarer og klynger, intern evaluering og eksamen. Hver gruppe tildeles straks efter projekt- og gruppedannelsen en vejleder, som bistår gruppens arbejde med at planlægge og udvikle projektet samt udarbejde projektrapporten. |
Udbudsformat |
|
Undervisningsevaluering |
Vi lægger vægt på den løbende, gensidige, formative dialog mellem studerende og undervisere/vejledere og mellem studerende indbyrdes mhp. at styrke læreprocesserne og løbende afstemme forventninger og justere (sam)arbejdsformer. Gruppen foretager således løbende forventningsafstemninger og evalueringer af gruppens arbejde og samarbejde. I forbindelse med vejledning foretages ligeledes løbende forventningsafstemning og evaluering. Projekt- og gruppedannelsesforløb og midtvejsevaluering evalueres mundtligt efter deres afslutning. Det samlede projektforløb evalueres gensidigt i mundtlig dialog med vejleder samt via et skriftligt spørgeskema efter den samlede aktivitets afslutning mindst hver 6. semester i forlængelse af studienævnets beskrevne evalueringspraksis. Se evt. nærmere på studienævnets side på intranettet. |
Program |
Projektudvikling og gruppedannelse: Ved semesterets begyndelse. Beskrivelse af seminarernes indhold samt formål, forventninger og proces deles via Moodle. Klynger: Et til tre klyngemøder af et par timers varighed i løbet af semestret, som forestås af den semesteransvarlige i samarbejde med andre vejledere. Klyngerne fokuserer på praktisk facilitering i forbindelse med interventionsdesign. Intern evaluering: Afholdes omtrent en måned før projektaflevering. Beskrivelse af formål, forventninger og proces knyttet til intern evaluering deles via Moodle. |
BEDØMMELSE | |
Læringsmål |
Efter at have gennemført dette studieelement vil den studerende kunne:
|
Prøveform |
Projekteksamen i gruppe med individuel bedømmelse.
Grupperne kan bestå af 2-7 studerende. Projektrapporten skal for: - 2 studerende have et omfang på 96.000-103.200 tegn inkl. mellemrum. - 3 studerende have et omfang på 144.000-151.200 tegn inkl. mellemrum. - 4 studerende have et omfang på 177.600-184.800 tegn inkl. mellemrum. - 5 studerende have et omfang på 177.600-184.800 tegn inkl. mellemrum. - 6 studerende have et omfang på 177.600-184.800 tegn inkl. mellemrum. - 7 studerende have et omfang på 177.600-184.800 tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag. Eksaminationstiden inkl. votering fastsættes således: Ved 2 studerende 60 minutter. Ved 3 studerende 75 minutter. Ved 4 studerende 90 minutter. Ved 5 studerende 105 minutter. Ved 6 studerende 120 minutter. Ved 7 studerende 135 minutter. Stave- og formuleringsevnen i projektrapporten indgår i bedømmelsen. Tilladte hjælpemidler ved prøven: PowerPoint præsentation eller tilsvarende samt noter til oplæg/præsentation. Bedømmelse: 7-trinsskala Censur: intern medbedømmer |
Omprøveform |
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
|
Prøveform ved særlige tilfælde |
|
Prøveform og bedømmelses-kriterier (udmøntet) |
Ved prøven tages der udgangspunkt i de studerendes projektrapport. I prøven indgår individuelle oplæg inden for et selvvalgt emne, der er relevant for problematikken belyst i projektet. De individuelle oplæg efterfølges af en dialog mellem de studerende og bedømmerne med udgangspunkt i projektet. Der kan under prøven stilles spørgsmål inden for det faglige område, der relaterer til projektets faglige område. Der foretages en individuel bedømmelse på baggrund af projektet og den enkelte studerendes mundtlige præstation. Bedømmelsen sker i forhold til i hvilken udstrækning den studerende demonstrerer kompetencen til at:
Ved afslutning af projektforløbet afleveres en læringslog. Formålet med læringsloggen er, at de studerende løbende og systematisk reflekterer over den faglige profil, de er ved at opbygge. Spørgsmål, der kan understøtte refleksioner over, hvordan det samlede semester har bidraget til de studerendes faglige udvikling, fremgår af moodle. Læringsloggen skal være mellem 1-3 sider af 2400 anslag, og der afleveres én læringslog for hver studerende i gruppen i digital eksamen samtidigt med projektrapporten. |
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 04/11/2024 |