Titel |
Interventionsdesign, samarbejdsfacilitering og projektledelse
|
Oversat titel |
Intervention design, facilitation of collaborations and project management |
Semester |
F2025
|
Kandidatuddannelse i |
Social Intervention
|
Aktivitetstype |
Obligatorisk |
Undervisningssprog |
Dansk
|
Studieordning |
Læs mere om uddannelsen og find din studieordning på ruc.dk |
TILMELDING OG STUDIEADMINISTRATIV DATA | |
Tilmelding |
Tilmelding sker via STADS-Selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside Når du tilmelder dig kurset, skal du være opmærksom på, om der er sammenfald i tidspunktet for kursusafholdelse og eksamen med andre kurser, du har valgt. Uddannelsesplanlægningen tager udgangspunkt i, at det er muligt at gennemføre et anbefalet studieforløb uden overlap. Men omkring valgfrie elementer og studieplaner som går ud over de anbefalede studieforløb, kan der forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. |
Deltagerantal |
|
ECTS |
10
|
Aktivitetsansvarlig | |
Studieleder |
Trine Østergaard Wulf-Andersen (wulf@ruc.dk)
|
Undervisere |
|
Studieadministration |
IMT Tilmelding & Eksamen (imt-eksamen@ruc.dk)
|
Aktivitetsnummer |
U60231
|
FAGLIGT INDHOLD | |
Overordnet formål |
Kursets formål er at sætte de studerende i stand til at forberede, designe, kvalificere, iværksætte og gennemføre sociale interventionsprojekter, herunder lede og facilitere komplekse samarbejder og udarbejde projektansøgninger. Kurset bringer gennem cases og besøg i/fra praksis de studerende i dialog med en række konkrete forandringsprojekter og interventionsdesigns. På kurset arbejdes med en gennemgående interventionsdesign-øvelse og en række case-opgaver. Kurset fokuserer på interventionsdesigns, der involverer forskellige aktørgrupper, samt teoretisk forståelse af deltageres forskellige perspektiver, interesser, relevans, samspil og samarbejdsprocesser i forskellige interventionskontekster. Som led i kurset arbejdes således med facilitering og ledelse af komplekse faglige og tværfaglige samarbejder samt med bruger/borgerinvolvering. Kurset berører desuden økonomiske, institutionelle og politiske betingelser, som rammesætter udvikling, planlægning og gennemførelse af interventionsprojekter i offentlige, private eller civilsamfundsmæssige kontekster. Kurset introducerer i den forbindelse til budgethåndtering, finansiering og fundraising i forbindelse med interventionsprojekter. |
Uddybende beskrivelse |
|
Pensum |
Pensum er på ca. 350 sider, herunder praksisrelaterede hjemmesider og lignende. Pensum vil blive meddelt på moodle. |
Tilrettelæggelse og indsats |
Kurset er med sine 10 ECTS berammet til en samlet arbejdsindsats på 270 timer omtrent fordelt som følger:
Hver kursusgang kræver forberedelse bestående af pensumlitteraturlæsning, praktisk og teoretisk forberedelse til øvelser og gæsteoplæg, præsentationer på kurset, udarbejdelse af interventionsdesign mm. Det specificeres i undervisningen og på moodle, hvad forberedelserne i forbindelse med de enkelte kursusgange konkret omfatter. Pensumlæsningen er ikke ligeligt fordelt på kursusgangene. Dele af forberedelsen til øvelsesarbejdet sker i grupper. Der forventes aktiv, regelmæssig og tilfredsstillende deltagelse i kurset, herunder i forberedelsesaktiviteter, øvelsesarbejde og præsentationer. Der må påregnes 45 timer til øvelsesgruppens udarbejdelse af ansøgningen forud for den mundtlige præsentation, samt 20 timer til udarbejdelse af det individuelle refleksionsoplæg ved sidste kursusgang. |
Udbudsformat |
|
Undervisningsevaluering |
Evaluering sker løbende mundtligt og ved sidste kursusgang, hvor kurset evalueres mundtligt i en dialog mellem studerende og underviserne. Denne dialog refereres af en studerende og en underviser, og referatet tilgår studielederen og i sammendrag også studienævn, fagudvalg og lærergruppe. Desuden evalueres kurset hver tredje år kvantitativt. |
Program |
Kursets program omfatter 10 kursusgange:
|
BEDØMMELSE | |
Læringsmål |
Efter at have gennemført dette studieelement vil den studerende kunne:
|
Prøveform |
Kurset bestås gennem aktiv, regelmæssig og tilfredsstillende deltagelse.
Ved aktiv deltagelse forstås: - at den studerende skal deltage i de med undervisningen forbundne aktiviteter (f. eks. workshops, seminarer, felt-ekskursioner, processtudiegrupper, arbejdskonferencer, supervisionsgrupper, feedback-sessioner). Ved regelmæssig deltagelse forstås: - Den studerende skal være til stede minimum 80 procent af undervisningsgangene. Ved tilfredsstillende deltagelse forstås: - at den studerende skal deltage i f.eks. mundtlige oplæg (individuelt eller i gruppe), peer reviews, miniprojekter, tests, præsentationer, tilrettelæggelse af kursusgang. Bedømmelse: bestået/ikke bestået |
Omprøveform |
Individuel skriftlig hjemmeopgave
Hjemmeopgaven skal have et omfang på 24.000-28.800 tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag. Hjemmeopgavens varighed er 5 dage inkl. evt. weekend og helligdage. Bedømmelse: bestået/ikke-bestået |
Prøveform ved særlige tilfælde |
|
Prøveform og bedømmelses-kriterier (udmøntet) |
Prøveformen er Aktiv, tilfredsstillende og regelmæssig deltagelse. Ved aktiv deltagelse forstås: Den studerende skal deltage i de med undervisningen forbundne aktiviteter. Foruden deltagelse i kursusgangene omfatter dette mundtlige oplæg ved kursusgange, udarbejdelse af et interventionsdesign og en skriftlig projektansøgning (gruppe) samt mundtligt fremlæggelse af denne. Ved tilfredsstillende deltagelse forstås:
Ved regelmæssig deltagelse forstås: Den studerende skal deltage med fremmøde i minimum 80% af undervisningen Bedømmelseskriterier I bedømmelsen lægges særlig vægt på de studerendes kompetencer til sammen og individuelt at:
|
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 23/02/2024 |