Titel |
Projekt: Vidensbasering, virkning og kvalitet
|
Oversat titel |
Knowledge-bases, effects and quality |
Semester |
E2024
|
Kandidatuddannelse i |
Social Intervention
|
Aktivitetstype |
Obligatorisk |
Undervisningssprog |
Dansk
|
Studieordning |
Læs mere om uddannelsen og find din studieordning på ruc.dk |
TILMELDING OG STUDIEADMINISTRATIV DATA | |
Tilmelding |
Tilmelding sker via STADS-Selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside Tilmelding til projekteksamen: Du skal huske at bekræfte din tilmelding til projektet, ved at tilmelde dig eksamen med din projektgruppe, når projektdannelsen er slut. Du skal tilmelde dig via stads Når du tilmelder dig kurset, skal du være opmærksom på, om der er sammenfald i tidspunktet for kursusafholdelse og eksamen med andre kurser, du har valgt. Uddannelsesplanlægningen tager udgangspunkt i, at det er muligt at gennemføre et anbefalet studieforløb uden overlap. Men omkring valgfrie elementer og studieplaner som går ud over de anbefalede studieforløb, kan der forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. |
Deltagerantal |
|
ECTS |
15
|
Aktivitetsansvarlig |
Lene Larsen (lenelars@ruc.dk)
|
Studieleder |
Trine Østergaard Wulf-Andersen (wulf@ruc.dk)
|
Undervisere |
|
Studieadministration |
IMT Tilmelding & Eksamen (imt-eksamen@ruc.dk)
|
Aktivitetsnummer |
U60236
|
FAGLIGT INDHOLD | |
Overordnet formål |
Formålet med projektarbejdet er at de studerende ud fra en selvvalgt problemstilling undersøger teoretisk og praktisk relevante aspekter af sociale forandringsprocesser, og hvorledes disse kan dokumenteres eller vurderes kvantitativt. |
Uddybende beskrivelse |
Formålet med projektarbejde i grupper er at give den studerende mulighed for at tilegne sig faglig viden og kompetencer ved at foretage en eksemplarisk problemorienteret undersøgelse inden for social intervention. Det indledende arbejde med at indkredse problemstillingen sker ifm projektudviklingsseminarer, hvor de studerende i fællesskab og med sparring fra uddannelsens vejledere arbejder med at identificere problemer og interesseområder, kvalificere projektideer og påbegynde formuleringer af videnskabelige problemstillinger inden for social intervention – med særligt fokus på vidensbasering, dokumentation, virkning og/eller kvalitet. Dette arbejde ligger til grund for de studerendes projektvalg og projektgruppernes formation. Herefter organiserer projektgruppen selv arbejdet med at undersøge den valgte problemstilling teoretisk og praktisk med henblik på at identificere relevante aspekter af sociale interventionsprocesser og diskutere, hvorledes disse kan dokumenteres eller vurderes kvantitativt. Gruppen søger og finder selv, med sparring fra vejleder, den litteratur og evt. andet materiale, herunder kvantitativ empiri og metode, som dette kræver. Arbejdet understøttes af vejleder, som sparrer med gruppen og giver feedback på gruppens arbejde i alle projektarbejdets faser. Desuden understøttes projektarbejdet af klynger, hvor forskellige tværgående temaer ifm projektarbejdet tages op. Ved den interne evaluering får projektgruppen, gennem gensidig konstruktiv og kritisk diskussion med en opponentgruppe og anden vejleder, mulighed for at kvalificere projektets samlede design, problemformulering og undersøgelse af denne. |
Pensum |
I projektudviklingsfasen samt ifm klynger for hele holdet læses der faglig litteratur til understøttelse af projektgruppernes arbejde. Fælles pensum for dette angives via Moodle. I løbet af projektarbejdet læser gruppen faglige tekster, som bruges til udviklingen af problemformuleringen, til valg af teori, metode og empiri til kvalificering af analyserne. Disse faglige tekster, som identificeres og udvælges i dialog med vejleder, udgør aktivitetens pensum. |
Tilrettelæggelse og indsats |
Projektarbejdet på Social Intervention løber over hele semestret og foregår i grupper, som selv formulerer deres problemstilling og organiserer (sam)arbejdet vedrørende et problemorienteret, eksemplarisk projekt. Projektarbejdet omfatter foruden gruppens eget arbejde deltagelse i fælles projektudviklingsseminarer ved semestrets begyndelse, projektintensiv uge og intern evaluering, som bidrager til at udvikle og kvalificere projektgruppernes arbejde. Der bruges 45 min. per projektgruppe til intern evaluering. Projektarbejdet er med sine 15 ECTS berammet til en samlet arbejdsindsats på 420 timer, som gruppen i fællesskab organiserer, fordelt på gruppe- og vejledningsmøder, individuelt og kollektivt arbejde med læsning, skrivearbejde, feedback, evt. empiriindsamling mm. samt deltagelse i seminarer og projektintensiv uge, intern evaluering og eksamen. Gennemsnitligt for hele perioden fra projektudvikling til eksamen svarer dette til en ugentlig indsats på ca. 20 timer for hver studerende. Indsatsen er dog ikke ligeligt fordelt i perioden og må således planlægges i gruppen og med vejleder. Hver gruppe tildeles straks efter projekt- og gruppedannelsen en vejleder, som bistår gruppens arbejde med at planlægge og udvikle projektet samt udarbejde projektrapporten. Projektgruppen kan afhængigt af sin størrelse forvente 4-6 vejledningsmøder af op til en times varighed, som planlægges i dialog med vejleder. |
Udbudsformat |
|
Undervisningsevaluering |
Vi lægger vægt på den løbende, gensidige, formative dialog mellem studerende og undervisere/vejledere og mellem studerende indbyrdes med henblik på at styrke læreprocesserne og løbende afstemme forventninger og justere (sam)arbejdsformer. Gruppen foretager således løbende forventningsafstemninger og evalueringer af gruppens arbejde og samarbejde. I forbindelse med vejledning foretages ligeledes løbende forventningsafstemning og evaluering. Der er en intern evaluering med peer- og vejlederfeedback. Dertil kommer enkeltvis og/eller gruppefeedback som afslutning på eksamen. Projekt- og gruppedannelsesforløb og intern evaluering evalueres mundtligt efter deres afslutning. Mindst hver 6. semester er der desuden en surveybaseret evaluering af projektforløbet. Studienævnet drøfter hvert semester evalueringer fra det forudgående semester med henblik på kvalitetsudvikling af uddannelsen. Se mere om evalueringerne på studienævnets side på intranettet. |
Program |
Projektudvikling og gruppedannelse: Semestrets første og anden uge. Beskrivelse af seminarernes indhold samt formål, forventninger og proces deles via Moodle. Den projektintensive uge er reserveret til projektgruppernes udelte opmærksomhed med henblik på at komme tidligt og godt i gang med projekterne. Ugen rammesættes af den semesteransvarlige og har fokus på anvendelse af teori til analyse social interventionsrelevante problemstillinger. Den projektintensive uge afsluttes med en mini-konference, hvor projektgrupperne præsenterer, reflekterer og giver feedback på deres valg og anvendelse af teoretiske perspektiver. Intern evaluering: Afholdes omtrent en måned før projektaflevering. Beskrivelse af formål, forventninger og proces knyttet til intern evaluering deles via Moodle. |
BEDØMMELSE | |
Læringsmål |
Efter at have gennemført dette studieelement vil den studerende kunne:
|
Prøveform |
Projekteksamen i gruppe med individuel bedømmelse
Grupperne kan bestå af 2-7 studerende. Projektrapporten skal for: - 2 studerende have et omfang på 96.000-103.200 tegn inkl. mellemrum. - 3 studerende have et omfang på 144.000-151.200 tegn inkl. mellemrum. - 4 studerende have et omfang på 177.600-184.800 tegn inkl. mellemrum. - 5 studerende have et omfang på 177.600-184.800 tegn inkl. mellemrum. - 6 studerende have et omfang på 177.600-184.800 tegn inkl. mellemrum. - 7 studerende have et omfang på 177.600-184.800 tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag. Eksaminationstiden inkl. votering fastsættes således: Ved 2 studerende 60 minutter. Ved 3 studerende 75 minutter. Ved 4 studerende 90 minutter. Ved 5 studerende 105 minutter. Ved 6 studerende 120 minutter. Ved 7 studerende 135 minutter. Stave- og formuleringsevnen i projektrapporten indgår i bedømmelsen. Tilladte hjælpemidler ved prøven: powerPoint præsentation eller tilsvarende samt noter til oplæg/præsentation. Bedømmelse: 7-trinsskala Censur: intern medbedømmer |
Omprøveform |
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
|
Prøveform ved særlige tilfælde |
|
Prøveform og bedømmelses-kriterier (udmøntet) |
Projekteksamen i gruppe med individuel bedømmelse. Den mundtlige prøve tager udgangspunkt i den skriftlige projektrapport. Der afleveres endvidere en individuel læringslog ved slutningen af projektforløbet. Formålet med læringsloggen er, at de studerende løbende og systematisk reflekterer over den faglige profil, de er ved at opbygge. Spørgsmål der kan understøtte refleksioner over, hvordan det samlede semester har bidraget til de studerendes faglige udvikling fremgår af moodle. Læringsloggen skal være mellem 1-3 sider af 2400 anslag, og der afleveres én individuel læringslog for hver studerende i digital eksamen samtidigt med projektrapporten. I den mundtlige eksamen indgår korte individuelle oplæg inden for et selvvalgt emne, der er relevant for problematikken belyst i projektrapporten. De individuelle oplæg efterfølges af en dialog mellem de studerende og bedømmerne med udgangspunkt i projektet. Der kan under prøven stilles spørgsmål inden for det faglige område, der relaterer til projektrapportens faglige område. Der foretages en individuel bedømmelse på baggrund af projektrapport i samlet vurdering med den enkelte studerendes mundtlige præstation. Bedømmelsen sker ift. hvorvidt opgaven opfylder alle formelle krav, samt i hvilken udstrækning den studerende demonstrerer kompetencen til at: • Identificere og diskutere videnskabelige problemstillinger i relation til virkninger af social intervention • Demonstrere viden om og reflektere over potentialer og begrænsninger i forbindelse med forskellige tilgange, herunder kvantitative, til dokumentation og evaluering af sociale interventioners praksis og virkninger • Argumentere for de valgte teorier, metoders og datas relevans og betydning for undersøgelsen af projektets problemstilling, herunder reflektere over valget af kvantitative data og metoder • Diskutere forskellige interessers/interessenters betydning for vidensbasering og vidensdeling samt hvilke faktorer der har betydning for virkningen af sociale interventioner • Reflektere over projektet i sin helhed, dvs. den faglige læring i forhold til projektets problemstilling, undersøgelsesdesign, teorier, metoder og udsigelseskraft samt kvalitetsforståelse • Skriftligt og mundtligt formulere sig akademisk præcist og nuanceret, herunder behandle begreber og referencer efter videnskabelige standarder |
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 06/05/2024 |