Titel |
Vidensbasering, kvalitetsudvikling og dokumentation som udfordring og mulighed
|
Oversat titel |
Challenges and opportunities of knowledge-bases, quality development and documentation |
Semester |
E2024
|
Kandidatuddannelse i |
Social Intervention
|
Aktivitetstype |
Valgfrit |
Undervisningssprog |
Dansk
|
Studieordning |
Læs mere om uddannelsen og find din studieordning på ruc.dk |
TILMELDING OG STUDIEADMINISTRATIV DATA | |
Tilmelding |
Tilmelding sker via STADS-Selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside Når du tilmelder dig kurset, skal du være opmærksom på, om der er sammenfald i tidspunktet for kursusafholdelse og eksamen med andre kurser, du har valgt. Uddannelsesplanlægningen tager udgangspunkt i, at det er muligt at gennemføre et anbefalet studieforløb uden overlap. Men omkring valgfrie elementer og studieplaner som går ud over de anbefalede studieforløb, kan der forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. |
Deltagerantal |
|
ECTS |
10
|
Aktivitetsansvarlig | |
Studieleder |
Trine Østergaard Wulf-Andersen (wulf@ruc.dk)
|
Undervisere |
|
Studieadministration |
IMT Tilmelding & Eksamen (imt-eksamen@ruc.dk)
|
Aktivitetsnummer |
U60235
|
FAGLIGT INDHOLD | |
Overordnet formål |
På tværs af forskellige sektorer og professioner er der krav om vidensbasering, effektivisering, dokumentation, evaluering og kvalitetsudvikling. Det påvirker arbejdsliv såvel som det, der arbejdes med (produkter og ydelser), samt borgerne. Formålet med dette kursus er at sætte de studerende i stand til at forstå og reflektere kritisk over denne udvikling, samt at klæde dem på til at tage lederskab i forhold til at forme og drive sådanne tiltag. Der arbejdes undervejs konkret med evalueringsmetoders og andre kvalitetsstyringsværktøjers, planlægning, gennemførelse og mulige konsekvenser. På kurset diskuteres forståelser af virkning, effektivitet og outcome, som bestræbelser på at skabe velfærd og kvalitet i fagprofessionelt arbejde og ydelser. Gennem kurset opnår de studerende indsigt i betydningen af vidensbasering, akkreditering, dokumentation og evaluering som teknologier og veje til kvalitetssikring og -udvikling af social interventioner. Et særligt fokus er herunder på konsekvenser og betydningen af vidensteknologier for bruger/borgere, samt hvordan kvalitetssikringens påvirker centrale ydelser og processer i arbejdet. |
Uddybende beskrivelse |
Der arbejdes i kurset konkret med evalueringsmetoders og andre kvalitetsstyringsværktøjers, planlægning, gennemførelse og mulige konsekvenser. På kurset diskuteres forståelser af virkning, effektivitet og outcome, som bestræbelser på at skabe velfærd og kvalitet i fagprofessionelt arbejde og ydelser. Gennem kurset opnår de studerende indsigt i betydningen af vidensbasering, akkreditering, dokumentation og evaluering som teknologier og veje til kvalitetssikring og -udvikling af sociale interventioner. Et særligt fokus er herunder på konsekvenser og betydningen af vidensteknologier for brugere/borgere, samt hvordan kvalitetssikring påvirker centrale ydelser og processer i arbejdet. Kursets arbejdsform veksler mellem underviserstyrede kursusaktiviteter, herunder gæste- og studenteroplæg, praktiske øvelser og arbejde med portfolio-produkterne. Kurset afsluttes med posterpræsentationer og feedback på disse. |
Pensum |
Pensum er på ca. 650 sider, dertil kommer forslag til supplerende litteratur. De studerende arbejder individuelt og i grupper med at læse og arbejde med pensumlitteraturen. |
Tilrettelæggelse og indsats |
Kurset er med sine 10 ECTS berammet til en samlet arbejdsindsats på 270 timer omtrent fordelt som følger:
Hver kursusgang (på nær den sidste) kræver forberedelse i form af pensumlitteraturlæsning. Derudover vil der til nogle kursusgange også være forberedelse af oplæg eller øvelser. Der skal løbende arbejdes med portfolio-opgaver. En af disse omhandler udarbejdelse og præsentation af poster. Den sidste kursusgang er afsat til posterpræsentation og feedback på denne. Det specificeres i undervisningen og på moodle, hvad program og forberedelser ifm de enkelte kursusgange konkret omfatter. |
Udbudsformat |
|
Undervisningsevaluering |
Evaluering sker løbende mundtligt og ved sidste kursusgang, hvor kurset evalueres mundtligt i en dialog mellem studerende og underviserne. Denne dialog refereres af en studerende og en underviser, og referatet tilgår studielederen og i sammendrag også studienævn, fagudvalg og lærergruppe. Desuden evalueres kurset med mellemrum kvantitativt efter en af studienævnet fastsat kadence. |
Program |
Kurset har fokus på følgende temaer:
|
BEDØMMELSE | |
Læringsmål |
Efter at have gennemført dette studieelement vil den studerende kunne:
|
Prøveform |
Individuel portfolio
Portfolioen skal have et omfang på 12.000-16.800 tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive bilag. Produkterne til portfolioen udarbejdes helt eller delvist under kursusforløbet. Portfolioen afleveres samlet (uploades på eksamen.ruc.dk). Evt. løbende delaflevering til den kursusansvarlige med henblik på feedback erstatter ikke den samlede aflevering. Der foretages en samlet bedømmelse af portfolioen. Bedømmelse: bestået/ikke-bestået |
Omprøveform |
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
|
Prøveform ved særlige tilfælde |
|
Prøveform og bedømmelses-kriterier (udmøntet) |
Kurset udprøves gennem bedømmelse af portfolio, og portfolioen bedømmes samlet. Der arbejdes løbende på portfolioen gennem kurset, og den færdiggøres over 5 dage efter kursets afslutning. Den individuelle portfolio består af 5 elementer på i alt 12.000-16.800 tegn inkl. mellemrum, som er sammensat som følger:
Nærmere beskrivelse af portfolioprodukterne fremgår i forbindelse med undervisningen samt af moodle. Bedømmelseskriterier I bedømmelsen lægges særlig vægt på den studerendes kompetencer til at:
|
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 07/05/2024 |