PDF til print Find kalender

Vidensbasering, kvalitetsudvikling og dokumentation som udfordring og mulighed

Titel
Vidensbasering, kvalitetsudvikling og dokumentation som udfordring og mulighed
Oversat titel

Challenges and opportunities of knowledge-bases, quality development and documentation

Semester
E2024
Kandidatuddannelse i
Social Intervention
Aktivitetstype

Valgfrit

Undervisningssprog
Dansk
Studieordning

Læs mere om uddannelsen og find din studieordning på ruc.dk

TILMELDING OG STUDIEADMINISTRATIV DATA
Tilmelding

Tilmelding sker via STADS-Selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside

Når du tilmelder dig kurset, skal du være opmærksom på, om der er sammenfald i tidspunktet for kursusafholdelse og eksamen med andre kurser, du har valgt. Uddannelsesplanlægningen tager udgangspunkt i, at det er muligt at gennemføre et anbefalet studieforløb uden overlap. Men omkring valgfrie elementer og studieplaner som går ud over de anbefalede studieforløb, kan der forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger.

Deltagerantal
ECTS
10
Aktivitetsansvarlig
Hanne Warming (hannew@ruc.dk)
Sarah Alminde (sararas@ruc.dk)
Studieleder
Trine Østergaard Wulf-Andersen (wulf@ruc.dk)
Undervisere
Studieadministration
IMT Tilmelding & Eksamen (imt-eksamen@ruc.dk)
Aktivitetsnummer
U60235
FAGLIGT INDHOLD
Overordnet formål

På tværs af forskellige sektorer og professioner er der krav om vidensbasering, effektivisering, dokumentation, evaluering og kvalitetsudvikling. Det påvirker arbejdsliv såvel som det, der arbejdes med (produkter og ydelser), samt borgerne. Formålet med dette kursus er at sætte de studerende i stand til at forstå og reflektere kritisk over denne udvikling, samt at klæde dem på til at tage lederskab i forhold til at forme og drive sådanne tiltag. Der arbejdes undervejs konkret med evalueringsmetoders og andre kvalitetsstyringsværktøjers, planlægning, gennemførelse og mulige konsekvenser. På kurset diskuteres forståelser af virkning, effektivitet og outcome, som bestræbelser på at skabe velfærd og kvalitet i fagprofessionelt arbejde og ydelser. Gennem kurset opnår de studerende indsigt i betydningen af vidensbasering, akkreditering, dokumentation og evaluering som teknologier og veje til kvalitetssikring og -udvikling af social interventioner. Et særligt fokus er herunder på konsekvenser og betydningen af vidensteknologier for bruger/borgere, samt hvordan kvalitetssikringens påvirker centrale ydelser og processer i arbejdet.

Uddybende beskrivelse

Der arbejdes i kurset konkret med evalueringsmetoders og andre kvalitetsstyringsværktøjers, planlægning, gennemførelse og mulige konsekvenser.

På kurset diskuteres forståelser af virkning, effektivitet og outcome, som bestræbelser på at skabe velfærd og kvalitet i fagprofessionelt arbejde og ydelser. Gennem kurset opnår de studerende indsigt i betydningen af vidensbasering, akkreditering, dokumentation og evaluering som teknologier og veje til kvalitetssikring og -udvikling af sociale interventioner. Et særligt fokus er herunder på konsekvenser og betydningen af vidensteknologier for brugere/borgere, samt hvordan kvalitetssikring påvirker centrale ydelser og processer i arbejdet.

Kursets arbejdsform veksler mellem underviserstyrede kursusaktiviteter, herunder gæste- og studenteroplæg, praktiske øvelser og arbejde med portfolio-produkterne. Kurset afsluttes med posterpræsentationer og feedback på disse.

Pensum

Pensum er på ca. 650 sider, dertil kommer forslag til supplerende litteratur. De studerende arbejder individuelt og i grupper med at læse og arbejde med pensumlitteraturen.

Tilrettelæggelse og indsats

Kurset er med sine 10 ECTS berammet til en samlet arbejdsindsats på 270 timer omtrent fordelt som følger:

  • 40 timers fremmøde til kursusundervisning (8 kursusgange á 4 timer og et længere seminar af 8 timer)

  • 130 timers forberedelse ifm pensumlitteratur

  • 30 timer til forberedelse af oplæg og øvelser mm

  • 70 timer til portfolio-opgaver

Hver kursusgang (på nær den sidste) kræver forberedelse i form af pensumlitteraturlæsning. Derudover vil der til nogle kursusgange også være forberedelse af oplæg eller øvelser. Der skal løbende arbejdes med portfolio-opgaver. En af disse omhandler udarbejdelse og præsentation af poster. Den sidste kursusgang er afsat til posterpræsentation og feedback på denne. Det specificeres i undervisningen og på moodle, hvad program og forberedelser ifm de enkelte kursusgange konkret omfatter.

Udbudsformat 
Undervisningsevaluering

Evaluering sker løbende mundtligt og ved sidste kursusgang, hvor kurset evalueres mundtligt i en dialog mellem studerende og underviserne. Denne dialog refereres af en studerende og en underviser, og referatet tilgår studielederen og i sammendrag også studienævn, fagudvalg og lærergruppe.

Desuden evalueres kurset med mellemrum kvantitativt efter en af studienævnet fastsat kadence.

Program

Kurset har fokus på følgende temaer:

  • Intro til det samlede kursus, herunder opbygning og grundlæggende begreber. + ”Den gode poster og poster-præsentation”

  • Videns- og kvalitetsudviklingsforståelser ift social intervention

  • Dokumentation og evaluering: Historisk udvikling, modeller og diskussioner, herunder om uintenderede effekter af at lave målinger og monitoreringer på virkning og effekt af sociale interventioner

  • Fondenes rolle og forståelse af viden, kvalitet, effekt og dokumentation

  • Subjekt-centrerede tilgange til dokumentation, evaluering og kvalitetsudvikling af sociale interventioner

  • Subjekt-centrerede tilgange til dokumentation, evaluering og kvalitetsudvikling af social intervention (forsat)

  • Gruppe-centrerede tilgange til dokumentation og kvalitetsudvikling af sociale interventioner

  • Gruppe-centrede tilgange til dokumentation og kvalitetsudvikling af sociale interventioner

  • Poster præsentation og feedback (længere seminar)

BEDØMMELSE
Læringsmål 

Efter at have gennemført dette studieelement vil den studerende kunne:

  • Demonstrere indsigt i forskellige paradigmer og forståelser af vidensbasering, effektivisering, kvalitetsudvikling og dokumentation samt evne til at omsætte dem til praksis, og til at genkende dem som de udspilles i praksis i forhold til sociale interventioner

  • Demonstrere viden om den historiske udvikling af kvalitetsudvikling, projektstyring, evaluering og effektvurdering som felt

  • Demonstrere viden om, og praktisk beherskelse af, forskellige metoder til at arbejde med forandringsprocesser med henblik på vidensbasering, effektivisering og kvalitetsudvikling

  • Demonstrere kendskab til forskellige evalueringsmodeller og beherskelse af metoder til dokumentation, samt evne til at diskutere og reflektere over disse

  • Demonstrere indsigt i og reflektere over, hvordan der i forskellige praksisfelter og i forhold til forskellige typer af sociale interventioner aktuelt arbejdes med vidensbasering, effektivisering, kvalitetsudvikling og dokumentation gennem oplæg fra forskellige praksisfelter

  • Planlægge og præsentere konkrete tiltag med henblik på vidensbasering, effektivisering og kvalitetssikring af sociale interventioner, samt evaluering og dokumentation heraf.

Prøveform
Individuel portfolio

Portfolioen skal have et omfang på 12.000-16.800 tegn inkl. mellemrum.

Omfangskravene er inklusive forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive bilag.

Produkterne til portfolioen udarbejdes helt eller delvist under kursusforløbet.

Portfolioen afleveres samlet (uploades på eksamen.ruc.dk). Evt. løbende delaflevering til den kursusansvarlige med henblik på feedback erstatter ikke den samlede aflevering.

Der foretages en samlet bedømmelse af portfolioen.

Bedømmelse: bestået/ikke-bestået
Omprøveform
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
Prøveform ved særlige tilfælde
Prøveform og bedømmelses-kriterier (udmøntet)

Kurset udprøves gennem bedømmelse af portfolio, og portfolioen bedømmes samlet. Der arbejdes løbende på portfolioen gennem kurset, og den færdiggøres over 5 dage efter kursets afslutning.

Den individuelle portfolio består af 5 elementer på i alt 12.000-16.800 tegn inkl. mellemrum, som er sammensat som følger:

  • Individuel opgave med afsæt i kursusgang (1200 – 2400 tegn)
  • Refleksionstekst med afsæt i studenteroplæg og diskussion heraf (1200-2400 tegn)
  • Refleksionsopgave med afsæt i kursusgang (1200-2400 tegn)
  • Poster (1 side, som regnes som 2400 tegn)
  • Gennemskrevne noter til posterfremlæggelse, inklusiv refleksion over feedback (6000-7200 tegn)

Nærmere beskrivelse af portfolioprodukterne fremgår i forbindelse med undervisningen samt af moodle.

Bedømmelseskriterier

I bedømmelsen lægges særlig vægt på den studerendes kompetencer til at:

  • Identificere og diskutere forskellige paradigmer og forståelser af vidensbasering, effektivisering, kvalitetsudvikling og dokumentation af sociale interventioner

  • Udarbejde et begrundet design for evaluerende og kvalitetsudviklende interventioner

  • Reflektere over forskellige metoder til at arbejde med forandringsprocesser, samt udarbejde en detaljeret plan for gennemførelse af disse

  • Reflektere over kompleksiteten i sociale interventioner, og hvordan man kan håndtere denne i evaluering og kvalitetsudvikling

  • Formulere sig klart og akademisk præcist skriftligt (nogle produkter), såvel som kort og modtagerrettet (posteren og talepapir til posterpræsentation)

Eksamenskode(r)
Eksamenskode(r) : U60235
Sidst ændret 07/05/2024

Undervisningsgange:

Vis kursusgange for Hold: 1 Find kalender (1) PDF til print (1)

Mandag 07-10-2024 08:15 - 07-10-2024 12:00 i uge 41
Vidensbasering, kvalitetsudvikling og dokumentation som udfordring og mulighed (SI)

Torsdag 10-10-2024 13:15 - 10-10-2024 17:00 i uge 41
Vidensbasering, kvalitetsudvikling og dokumentation som udfordring og mulighed (SI)

Mandag 14-10-2024 12:15 - 14-10-2024 16:00 i uge 42
Vidensbasering, kvalitetsudvikling og dokumentation som udfordring og mulighed (SI)

Mandag 21-10-2024 08:15 - 21-10-2024 12:00 i uge 43
Vidensbasering, kvalitetsudvikling og dokumentation som udfordring og mulighed (SI)

Torsdag 24-10-2024 12:15 - 24-10-2024 16:00 i uge 43
Vidensbasering, kvalitetsudvikling og dokumentation som udfordring og mulighed (SI)

Mandag 28-10-2024 08:15 - 28-10-2024 12:00 i uge 44
Vidensbasering, kvalitetsudvikling og dokumentation som udfordring og mulighed (SI)

Torsdag 31-10-2024 08:15 - 31-10-2024 12:00 i uge 44
Vidensbasering, kvalitetsudvikling og dokumentation som udfordring og mulighed (SI)

Mandag 04-11-2024 08:15 - 04-11-2024 12:00 i uge 45
Vidensbasering, kvalitetsudvikling og dokumentation som udfordring og mulighed (SI)

Torsdag 07-11-2024 08:15 - 07-11-2024 18:00 i uge 45
Vidensbasering, kvalitetsudvikling og dokumentation som udfordring og mulighed - Posterpræsentation (SI)

Fredag 08-11-2024 10:00 - Onsdag 13-11-2024 10:00 i uge 45 og uge 46
Vidensbasering, kvalitetsudvikling og dokumentation som udfordring og mulighed - Aflevering af skriftlig prøve (SI)

Mandag 03-02-2025 10:00 - Fredag 07-02-2025 10:00 i uge 06
Vidensbasering, kvalitetsudvikling og dokumentation som udfordring og mulighed - Skriftlig omprøve (SI)