Titel |
Metodetilgange: fra feltarbejde til forandringsprocesser
|
Oversat titel |
Approaches to method: from field work to processes of change |
Semester |
F2025
|
Kandidatuddannelse i |
By og Plan
|
Aktivitetstype |
Obligatorisk |
Undervisningssprog |
Dansk
|
Studieordning |
Læs mere om uddannelsen og find din studieordning på ruc.dk |
TILMELDING OG STUDIEADMINISTRATIV DATA | |
Tilmelding |
Tilmelding sker via STADS-Selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside Når du tilmelder dig kurset, skal du være opmærksom på, om der er sammenfald i tidspunktet for kursusafholdelse og eksamen med andre kurser, du har valgt. Uddannelsesplanlægningen tager udgangspunkt i, at det er muligt at gennemføre et anbefalet studieforløb uden overlap. Men omkring valgfrie elementer og studieplaner som går ud over de anbefalede studieforløb, kan der forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. |
Deltagerantal |
|
ECTS |
5
|
Aktivitetsansvarlig |
Katrine Hartmann-Petersen (katrineh@ruc.dk)
|
Studieleder |
Kristian Nagel Delica (kdelica@ruc.dk)
|
Undervisere |
|
Studieadministration |
IMT Tilmelding & Eksamen (imt-eksamen@ruc.dk)
|
Aktivitetsnummer |
U60036
|
FAGLIGT INDHOLD | |
Overordnet formål |
De studerende tilegner sig forskellige metoder til at producere data om forandringsprocesser. Samtidig lærer de studerende at facilitere inddragelse, idégenerering, dialog, og konflikthåndtering i by- og planprocesser. Kurset giver de studerende metodologisk indblik i hvordan analyser og forandringsprocesser kan kombineres. De studerende opnår en teoretisk og praktisk forståelse af baggrunden for, intentionerne i og anvendelsen af metoder til facilitering og udvikling af strategisk planlægning med fokus på at udvikle innovative løsninger i samspil med feltets aktører og berørte parter. |
Uddybende beskrivelse |
Kurset består af 6 kursusgange og 4 workshops. Undervisningen indeholder temaer omkring etnografiske metoder, participative metoder, facilitering, konflikthåndtering, analyse, metodologi og workshops, hvor metoder prøves af og diskuteres i relation til hinanden og til planfeltet. |
Pensum |
Pensum vil være tilgængelig på Moodle senest to uger før undervisningen afvikles |
Tilrettelæggelse og indsats |
Studieindsats 135 timer fordelt på: 6 Forelæsninger (dobbeltslots a 4 timer): 24 timer 4 Workshop øvelser: 16 timer Forberedelse: 55 timer. Eksamensforberedelse, herunder udarbejdelse af skriftlige produkt: 34,5 timer Eksamen: ½ time Deltagelse i fremlæggelsesseminar: 5 timer |
Udbudsformat |
|
Undervisningsevaluering |
Evaluering sker løbende mundtligt samt ved kursusafslutning, hvor kurset evalueres i en dialog mellem studerende og underviser, (evt. suppleret af skriftlig opsummering, der fremsendes til studieleder/ undervisningsansvarlig). Hertil kommer en skriftlig evaluering som gennemføres mindst hver 6. semester. Skriftlige evalueringer går til underviser(e), studieleder og studienævn med henblik på kvalitetsudvikling af uddannelsen. Se mere om evalueringerne på studienævnets side på intranettet |
Program |
|
BEDØMMELSE | |
Læringsmål |
|
Prøveform |
Mundtlig gruppeprøve på baggrund af skriftlig aflevering
Grupperne kan bestå af 2-6 studerende. Det skriftlige produkt skal for: - 2 studerende have et omfang på maksimalt 3.600 tegn inkl. mellemrum. - 3 studerende have et omfang på maksimalt 3.600 tegn inkl. mellemrum. - 4 studerende have et omfang på maksimalt 3.600 tegn inkl. mellemrum. - 5 studerende have et omfang på maksimalt 4.800 tegn inkl. mellemrum. - 6 studerende have et omfang på maksimalt 4.800 tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag. Eksaminationstiden inkl. votering fastsættes således: Ved 2 studerende 25 minutter. Ved 3 studerende 30 minutter. Ved 4 studerende 35 minutter. Ved 5 studerende 40 minutter. Ved 6 studerende 45 minutter. Der foretages en individuel bedømmelse af den enkelte studerendes præstation. Bedømmelsen er en samlet bedømmelse af de(t) skriftlige produkt(er) og den mundtlige prøve.. Tilladte hjælpemidler til prøven: alle Bedømmelse: bestået/ikke-bestået Censur: ekstern censor |
Omprøveform |
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
|
Prøveform ved særlige tilfælde |
|
Prøveform og bedømmelses-kriterier (udmøntet) |
Mundtlig gruppeprøve med udgangspunkt i skriftligt produkt. Det skriftlige produkt kan fx være et powerpoint oplæg, som skitserer og diskuterer et metodisk design udarbejdet i relation til en specifik case. Gruppeprøven foregår på et fremlæggelsesseminar, hvor alle kursusdeltagere deltager. Eksamen består af fremlæggelse og derefter dialog med eksaminator og ekstern censor. Det er fremlæggelsen, det skriftlige produkt og dialog med eksaminator og censor, der udgør bedømmelsesgrundlaget. I forlængelse af eksaminationen drøftes fremlæggelse og det skriftlige produkt i dialog med de øvrige studerende. Den individuelle bedømmelse gives til de studerende efter fremlæggelsesseminaret. Bedømmelseskriterier Der vil i bedømmelsen af den studerendes præstation blive lagt vægt på i hvor høj grad
|
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 24/09/2024 |