Titel |
Projekt: Byplanlægning i praksis
|
Oversat titel |
Project: Urban Planning in Practice |
Semester |
E2024
|
Kandidatuddannelse i |
By og Plan
|
Aktivitetstype |
Valgfrit |
Undervisningssprog |
Dansk
|
Studieordning |
Læs mere om uddannelsen og find din studieordning på ruc.dk |
TILMELDING OG STUDIEADMINISTRATIV DATA | |
Tilmelding |
Tilmelding sker via STADS-Selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside Tilmelding til projekteksamen: Du skal huske at bekræfte din tilmelding til projektet, ved at tilmelde dig eksamen med din projektgruppe, når projektdannelsen er slut. Du skal tilmelde dig via stads Når du tilmelder dig kurset, skal du være opmærksom på, om der er sammenfald i tidspunktet for kursusafholdelse og eksamen med andre kurser, du har valgt. Uddannelsesplanlægningen tager udgangspunkt i, at det er muligt at gennemføre et anbefalet studieforløb uden overlap. Men omkring valgfrie elementer og studieplaner som går ud over de anbefalede studieforløb, kan der forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. |
Deltagerantal |
|
ECTS |
15
|
Aktivitetsansvarlig |
Kristian Nagel Delica (kdelica@ruc.dk)
|
Studieleder |
Kristian Nagel Delica (kdelica@ruc.dk)
|
Undervisere |
|
Studieadministration |
IMT Tilmelding & Eksamen (imt-eksamen@ruc.dk)
|
Aktivitetsnummer |
U60288
|
FAGLIGT INDHOLD | |
Overordnet formål |
I projektet i tredje semester udbygger og specialiserer de studerende deres viden og færdigheder relateret til strategisk planlægning og stedsanalyse, og bygger derved videre på indsigter fra første og andet semester. De studerende har mulighed for at fordybe sig i en selvvalgt problemstilling vedrørende planlægning i relation til f.eks. klimaprojekter, bolig, social integration, byudviklingsprocesser, landdistriktsudvikling, kulturmiljøer, byrum, mobilitet eller hverdagspraksis. Der udføres en undersøgelse, som indeholder en proces, hvor de studerende, såvidt det er muligt, deler viden med borgere, virksomheder, myndigheder eller andre samarbejdspartnere. |
Uddybende beskrivelse |
Projektarbejdet går i dybden med det konkrete indhold i et eksempel på planlægning, hvor de studerende er i direkte kontakt og dialog med involverede aktører, og hvor de studerende arbejder direkte med analyser og/eller planer som indgår i eksemplet. Projektarbejdet kan gøre dette på flere måder, f.eks.
Det er en mulighed at projektrapporten består af to dele, f.eks.
|
Pensum |
Projektets problemformulering er styrende for projektgruppens valg af relevant litteratur. Projektrapporten forventes at indeholde et review af den relevante litteratur inden for det specifikke faglige felt problemformuleringen adresserer. Det anbefales at inddrage litteratur og tilgange fra 3. semester kurset ”By & Plan i virkeligheden” |
Tilrettelæggelse og indsats |
Studieindsats 405 timer Overslag over fordelingen af timer på aktiviteter: Selvstændigt arbejde inkl. projektarbejde (365 timer), vejledning inkl. forberedelse (15 timer), intern evaluering inkl. forberedelse (15 timer), eksamen inkl. forberedelse (10 timer). Læringsaktiviteter Aktivitetens større/væsentlige læringsaktiviteter: Projekt- og gruppedannelse Projektarbejde i grupper som indeholder besøg og feltophold i kommuner, virksomheder eller andre steder, hvor der arbejdes med byplanlægning i praksis Vejledning Intern evaluering hvor der både gives og modtages forberedt peer feedback til/fra anden projektgruppe ud fra projektudkast. |
Udbudsformat |
|
Undervisningsevaluering |
Det anbefales, at projektgruppen løbende evaluerer læringsfællesskabet og samarbejdet. Hvis gruppen oplever problemer med samarbejdet kan den anmode vejlederen om hjælp. Det anbefales at projektvejledningen på det første vejledermøde indledes med en gennemgang af både de studerendes og vejlederens forventninger til og forudsætninger for projekt- og vejledningsforløbet. Vejleder efterspørger mundtlig feedback på vejledningen fra gruppen minimum to gange i projektforløbet, men gruppen kan give feedback på vejledningen gennem hele forløbet, hvis der er behov for en fornyet forventningsafstemning. Den skriftlige evaluering går til vejleder, studieleder og studienævn med henblik på kvalitetsudvikling af uddannelsen. Se mere om evalueringerne på studienævnets side på intranettet. |
Program |
|
BEDØMMELSE | |
Læringsmål |
|
Prøveform |
Projekteksamen i gruppe med individuel bedømmelse
Grupperne kan bestå af 2-6 studerende. Projektrapporten skal for: - 2 studerende have et omfang på 84.000-139.200 tegn inkl. mellemrum. - 3 studerende have et omfang på 108.000-172.800 tegn inkl. mellemrum. - 4 studerende have et omfang på 108.000-172.800 tegn inkl. mellemrum. - 5 studerende have et omfang på 141.600-206.400 tegn inkl. mellemrum. - 6 studerende have et omfang på 141.600-206.400 tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag. Projektrapporten skal forsynes med et resumé på dansk eller engelsk, der indgår i bedømmelsen. Eksaminationstiden inkl. votering fastsættes således: Ved 2 studerende 60 minutter. Ved 3 studerende 75 minutter. Ved 4 studerende 90 minutter. Ved 5 studerende 105 minutter. Ved 6 studerende 120 minutter. Stave- og formuleringsevnen i projektrapporten indgår i bedømmelsen. Tilladte hjælpemidler ved prøven: alle Bedømmelse: 7-trinsskala Censur: intern medbedømmer |
Omprøveform |
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
|
Prøveform ved særlige tilfælde |
|
Prøveform og bedømmelses-kriterier (udmøntet) |
Mundtlig gruppeprøve for deltagerne i projektarbejdet. Ved prøven tages der udgangspunkt i de studerendes projektrapport og eventuelt supplerende materiale. I prøven indgår individuelle oplæg inden for et selvvalgt emne, der er relevant for problematikken belyst i projektrapporten. De individuelle oplæg (max. 5 min) efterfølges af en samtale mellem de studerende og bedømmerne med udgangspunkt i projektet og oplæggene. Der kan under prøven stilles spørgsmål inden for projektmodulets faglige område. Bedømmelsen er en samlet bedømmelse af projektrapporten og den mundtlige præstation. Omfangskrav, indholdskrav samt eksaminationstid fremgår af studieordningen jf. Ovenfor. Bedømmelseskriterier Bedømmelsen af projekt og eksamen gælder det faglige niveau i den studerendes evne til at
|
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 28/03/2024 |