Titel |
By & plan i virkeligheden
|
Oversat titel |
Urban Planning in Reality |
Semester |
E2024
|
Kandidatuddannelse i |
By og Plan
|
Aktivitetstype |
Obligatorisk |
Undervisningssprog |
Dansk
|
Studieordning |
Læs mere om uddannelsen og find din studieordning på ruc.dk |
TILMELDING OG STUDIEADMINISTRATIV DATA | |
Tilmelding |
Tilmelding sker via STADS-Selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside Når du tilmelder dig kurset, skal du være opmærksom på, om der er sammenfald i tidspunktet for kursusafholdelse og eksamen med andre kurser, du har valgt. Uddannelsesplanlægningen tager udgangspunkt i, at det er muligt at gennemføre et anbefalet studieforløb uden overlap. Men omkring valgfrie elementer og studieplaner som går ud over de anbefalede studieforløb, kan der forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. |
Deltagerantal |
|
ECTS |
10
|
Aktivitetsansvarlig | |
Studieleder |
Kristian Nagel Delica (kdelica@ruc.dk)
|
Undervisere |
|
Studieadministration |
IMT Tilmelding & Eksamen (imt-eksamen@ruc.dk)
|
Aktivitetsnummer |
U60287
|
FAGLIGT INDHOLD | |
Overordnet formål |
Med afsæt i konkrete cases i udvalgte kommuner, lærer de studerende at analysere og reflektere over sammenhængene mellem planteori og eksempler på metoder til planlægning, planpraksis og planlæggerens rolle. Kurset bygger bro mellem forskellige aktuelle planspørgsmål i praksis og fokuserer på den tværdisciplinære faglighed, som den studerende er ved at udvikle. De studerende bliver fortrolige med, hvordan praktiske planlægningsprojekter kan styres. Kurset skærper den studerendes udvikling af sin faglige kandidatprofil og forbereder den studerendes specialearbejde via indkredsning af tematisk fokus og opbygning af faglige netværk. |
Uddybende beskrivelse |
Grundideen er at arbejde med virkelige planforløb og planinstitutionernes virke ud fra konkrete cases i forskellige bymæssige og kommunale kontekster som metropoler, forstæder eller mindre bysamfund. Kurset sigter på at kvalificere forståelsen af den planfaglige og politiske kontekst i en kommune eller omkring det enkelte planprojekt og en forståelse af hvilke rationaler og planlægningsmål (fx bæredygtighed, økonomisk udvikling eller velfærd), der er på spil i forskellige cases. Kurset har særligt fokus på at udvikle forståelse af hvilke konflikter og mulighedsrum, der udvikler sig undervejs i planprocessens forskellige faser, og hvordan disse udnyttes af de parter (herunder private aktører og civilsamfundet), der er involveret i planprocessen. |
Pensum |
Kursuslitteraturen består dels af teoretisk og metodisk forskningslitteratur, dels af praksisorienterede håndbøger og vejledninger samt plandokumenter fra de udvalgte cases og fra nationalpolitisk niveau. Relevante plandokumenter udvælges i samarbejde med de involverede planaktører. Pensum vil være tilgængelig på Moodle senest to uger før den enkelte undervisningsgang. Det vil fremgå af Moodle inden kursusstart, hvilken litteratur studerende forventes at skaffe. Kursuslitteratur kan eksempelvis være: Myers, D. & Banerjee, T. (2005). “Toward Greater Heights for Planning. Reconciling the Differences between Profession, Practice, and Academic Field“, Journal of the American Planning Association, 71 (2), 121-129. Sandercock, L. (1997), The Planner Tamed. Australian Planner, 34 (2), 90-95. Ernest R. Alexander (2016): There is no planning – only planning practices: Notes for Spatial Planning Theories, Flyvbjergs, B. 5 misforståelser om casestudiet, Glenn A. Bowen (2009): Document Analysis as Qualitative Research Method, Duedahl og Jacobsen (2010): Elementær dokumentanalyse Forester, John (1982) Planning in the Face of Power, Journal of the American Planning Association, 48:1, 67-8 Forester, John (1987) Planning In the Face of Conflict: Negotiation and Mediation Strategies in local Land Use Regulation, Journal of the American Planning Association, 53:3, 303-314, Flyvbjerg Rationalitet og magt II Vejledning til lokalplaner Vejl.hjk for lokalplaner til boligområder Lokalplanundersøgelse Byplanhåndbogen |
Tilrettelæggelse og indsats |
Samlet studieindsats: 280 timer: Feltbesøg (cirka 3 à 4 timer): 12 timer Øvrige kursusgange (8 à 3,5 timer): 28 timer Forberedelse/læsning: 100 timer Forberedelse af fremlæggelse: 10 timer 4 portfolio-opgaver (à 32 timer): 128 timer Evaluering: 2 timer Læringsaktiviteter: Kursusgangene kan veksle mellem hjemmeundervisning på campus med oplæg og øvelser (fx vurdering af høringssvar og plandokumenter) og feltbesøg (dage, hvor der gives primær, praksisnært indblik i, hvordan planprocesser udvikler sig fra forberedelsesfasen til høringsfase og politisk beslutningsproces). Gennem øvelserne arbejdes der løbende og gruppevis med udarbejdning af kursets portfolioopgaver. På den afsluttende kursusgang fremlægges de foreløbige opgaver og analyser, og der gives feedback fra undervisere og medstuderende. |
Udbudsformat |
|
Undervisningsevaluering |
Evaluering sker løbende mundtligt samt ved kursusafslutning, hvor kurset evalueres i en dialog mellem studerende og underviser, (evt. suppleret af skriftlig opsummering, der fremsendes til studieleder/ undervisningsansvarlig). Hertil kommer en skriftlig evaluering som gennemføres mindst hver 6. semester. Skriftlige evalueringer går til underviser(e), studieleder og studienævn med henblik på kvalitetsudvikling af uddannelsen. Se mere om evalueringerne på studienævnets side på intranettet |
Program |
Program for kurset i overskrifter:
|
BEDØMMELSE | |
Læringsmål |
|
Prøveform |
Individuel portfolio
Portfolioen skal have et omfang på 31.200-48.000 tegn inkl. mellemrum. Produkterne kan f.eks. være øvelsesbesvarelser, talepapirer til præsentation, skriftligt feedback, skriftlige refleksioner og skriftlige opgaver. Udfærdigelsen af produkterne kan være underlagt tidsbegrænsninger. Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag. Produkterne til portfolioen udarbejdes helt eller delvist under kursusforløbet. Portfolioen afleveres samlet. Der foretages en samlet bedømmelse af portfolioen. Bedømmelse: 7-trinsskala Censur: intern medbedømmer |
Omprøveform |
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
|
Prøveform ved særlige tilfælde |
|
Prøveform og bedømmelses-kriterier (udmøntet) |
Der udarbejdes 4 skriftlige portfolioopgaver undervejs i kurset. De kan eksempelvis udarbejdes med følgende temaer: 1) Projektbiografi: Med inddragelse af kursuslitteraturen udarbejdes en ”projektbiografi”, der opridser nøgleproblemer, rød tråd, faglig sammenhæng og kompetencer, som den studerende har arbejdet med og tilegnet sig gennem sit uddannelsesforløb. Vejledende omfangskrav: 3600-4800 anslag inkl. mellemrum 2) Caserapport: Case-rapporten skal udgøre en case-baseret analyse af planforløbet i ét af de eksempler, som præsenteres på anden kursusgang. Vejledende omfangskrav: 19200 anslag inkl. mellemrum 3) Speciale-forecast: Der udarbejdes et "speciale-forecast" gennem refleksion over mulige emner og problemstillinger, der kunne være genstand for et speciale. Overvejelser om hvordan specialet kan planlægges bør indgå. Vejledende omfangskrav: Speciale forecast: 3600-4800 anslag inkl. mellemrum 4) Framing og læringsudbytte: Der udarbejdes en "kappe" til portfolioens delelementer. Kappen udgør en indledning og en afrunding, så portfolioen fremstår som et samlet produkt. Vejledende omfangskrav: 3600-4800 anslag inkl. mellemrum Bedømmelse: 7-trinsskala. Bedømmelseskriterier I bedømmelsen af den skriftlige portfolio vil der blive lagt vægt på hvorvidt portfolioopgaven opfylder alle formelle krav samt i hvor høj udstrækning den studerende demonstrerer: Evne til at diskutere og anvende videnskabelige og planfaglige teorier i analysen af konkrete planer og planprocesser og de interessekonflikter og magtrelationer, der indgår heri Evne til kritisk analyse og vurdering af plandokumenter og det vidensgrundlag og de rationaler, de bygger på Evne til at formidle og begrunde konkrete planforslag og løsningstiltag, og det vidensgrundlag og de politiske vurderinger, det bygger på Evne til at italesætte og reflektere over egen planfaglig profil med inddragelse af videnskabelige og planfaglige teorier og begreber |
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 08/05/2024 |