Titel |
Planlægning & GIS
|
Oversat titel |
Planning & GIS |
Semester |
E2024
|
Kandidatuddannelse i |
By og Plan
|
Aktivitetstype |
Obligatorisk |
Undervisningssprog |
Dansk
|
Studieordning |
Læs mere om uddannelsen og find din studieordning på ruc.dk |
TILMELDING OG STUDIEADMINISTRATIV DATA | |
Tilmelding |
Tilmelding sker via STADS-Selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside Når du tilmelder dig kurset, skal du være opmærksom på, om der er sammenfald i tidspunktet for kursusafholdelse og eksamen med andre kurser, du har valgt. Uddannelsesplanlægningen tager udgangspunkt i, at det er muligt at gennemføre et anbefalet studieforløb uden overlap. Men omkring valgfrie elementer og studieplaner som går ud over de anbefalede studieforløb, kan der forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. |
Deltagerantal |
|
ECTS |
10
|
Aktivitetsansvarlig |
Esbern Holmes (holmes@ruc.dk)
Maja de Neergaard (mlsdn@ruc.dk) Thomas Theis Nielsen (nielsentt@ruc.dk) |
Studieleder |
Kristian Nagel Delica (kdelica@ruc.dk)
|
Undervisere |
|
Studieadministration |
IMT Tilmelding & Eksamen (imt-eksamen@ruc.dk)
|
Aktivitetsnummer |
U60034
|
FAGLIGT INDHOLD | |
Overordnet formål |
De studerende får indblik i det danske plansystem og de økonomiske og politiske vilkår for planlægning. De studerende bliver fortrolige med plansystemets datagrundlag og hvordan der på denne baggrund kan gennemføres stedsanalyser med henblik på planlægningsmæssige problemstillinger og udfordringer. De studerende arbejder med stedsspecifikke eksempler på anvendelse af planloven. I den forbindelse får de studerende samtidigt et indgående eksemplarisk kendskab til datagrundlaget, dets struktur og hvordan data på den baggrund kan analyseres og visualiseres ved hjælp af digitale værktøjer, herunder (Geografiske Informations Systemer) GIS. |
Uddybende beskrivelse |
|
Pensum |
Kurset har et praksisrettet og anvendelsesorienteret fokus. Litteraturen vil bestå af historiske tekster, håndbøger, faglige artikler fra praksis samt internationale forskningsartikler. Dertil kommer introduktion til en mængde web-baserede instruktioner og databaser. Pensum vil være tilgængelig på Moodle senest to uger før den enkelte undervisningsgang. Det vil fremgå af Moodle inden kursusstart, hvilken litteratur studerende forventes at skaffe. Et eksempel på den historiske litteratur kan være: Gaardmand, Arne (1993) Dansk Byplanlægning 1938-1992. København: Arkitektens Forlag. Teksten læses i uddrag, og anvendes til at indføre de studerende i den danske planlægningstradition. Et eksempel på håndbogslitteraturen kan være: Post, Arne (2018) Byplanhåndbogen. København: Dansk Byplanlaboratorium. Teksten rummer mange definitioner og juridiske termer på det planfaglige område. Der vil ligeledes være en håndbog i GIS som introducerer til grundtermer og eksempler på anvendelse. De faglige artikler hentes i fagtidsskrifter som eksempelvis Byplannyt, Arkitekten, Ingeniøren og Byplanhistorisk Selskab. Et eksempel på den internationale forskningslitteratur kan være: Christian Fertner, Andreas Aagaard Christensen, Peter Stubkjær Andersen, Anton Stahl Olafsson, Søren Præstholm, Ole Hjorth Caspersen & Julien Grunfelder (2019) Emerging digital plan data – new research perspectives on planning practice and evaluation, Geografisk Tidsskrift-Danish Journal of Geography, 119:1, 6-16 |
Tilrettelæggelse og indsats |
Kurset baserer sig på flere forskellige aktiviteter, herunder forelæsninger, laboratoriearbejde (GIS) og evt. ekskursioner. Kursusaktiviteterne er fordelt som følger: Introducerende workshop til GIS 10 timer I forbindelse med kursusstart vil der blive afholdt en workshop der vil introducere til GIS, geodata og grundlæggende kortfremstilling. Selvstændig forberedelse 90 timer. Det må forventes at den selvstændige forberedelse retter sig primært mod læsning af kursuslitteratur og forberedelse af GIS-laboratorieundervisningen. Forelæsninger 40 timer. Forelæsningerne vil have til formål at introducere dels til det danske plansystem og dels til det datagrundlag og analysemetoder der bruges i planlægningen i Danmark. Derudover vil forelæsningerne koncentrere sig om at danne bro mellem litteraturen og de praktiske øvelser. Øvelser 40 timer. Øvelser vil primært være i forbindelse med GIS undervisningen. Selvstændigt arbejde 90 timer Det selvstændige arbejde vil primært være i forbindelse med opgaveløsning gennem kurset. Timesatserne er oversigtlige og kan i mindre grad justeres gennem kursusforløbet |
Udbudsformat |
|
Undervisningsevaluering |
Evaluering sker løbende mundtligt samt ved kursusafslutning, hvor kurset evalueres i en dialog mellem studerende og underviser, (evt. suppleret af skriftlig opsummering, der fremsendes til studieleder/ undervisningsansvarlig). Hertil kommer en skriftlig evaluering som gennemføres mindst hver 6. semester. Skriftlige evalueringer går til underviser(e), studieleder og studienævn med henblik på kvalitetsudvikling af uddannelsen. Se mere om evalueringerne på studienævnets side på intranettet |
Program |
Kurset er opbygget omkring et antal centrale pointer i dansk planlægning og dets datagrundlag. Disse er:
Det skitserede program er oversigtligt og kan justeres gennem kursusforløbet |
BEDØMMELSE | |
Læringsmål |
|
Prøveform |
Individuel portfolio
Portfolioen skal have et omfang på 19.200-28.800 tegn inkl. mellemrum. Produkterne kan f.eks. være øvelsesbesvarelser, talepapirer til præsentation, skriftligt feedback, skriftlige refleksioner og skriftlige opgaver. Udfærdigelsen af produkterne kan være underlagt tidsbegrænsninger. Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag. Produkterne til portfolioen udarbejdes helt eller delvist under kursusforløbet. Portfolioen afleveres samlet (uploades på eksamen.ruc.dk). Evt. løbende delaflevering til den kursusansvarlige med henblik på feedback erstatter ikke den samlede aflevering. Der foretages en samlet bedømmelse af portfolioen. Bedømmelse: 7-trinsskala |
Omprøveform |
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
|
Prøveform ved særlige tilfælde |
|
Prøveform og bedømmelses-kriterier (udmøntet) |
Bedømmelseskriterier I bedømmelsen af kurset vil der blive lagt vægt på i hvor høj udstrækning den studerende demonstrerer:
Portfolioafleveringerne vil primært bestå af et eller flere selvstændigt udarbejdede kort med dertilhørende designrationalte og planfaglig baggrund. Portfolioafleveringerne vil som udgangspunkt blive udarbejdet i forlængelse af undervisningen. |
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 08/05/2024 |