Titel |
Designmetoder og teknologier
|
Oversat titel |
Design methods and technologies |
Semester |
E2024
|
Kandidatuddannelse i |
Digital Transformation
|
Aktivitetstype |
Obligatorisk |
Undervisningssprog |
Dansk
|
Studieordning |
Læs mere om uddannelsen og find din studieordning på ruc.dk |
TILMELDING OG STUDIEADMINISTRATIV DATA | |
Tilmelding |
Tilmelding sker via STADS-Selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside Når du tilmelder dig kurset, skal du være opmærksom på, om der er sammenfald i tidspunktet for kursusafholdelse og eksamen med andre kurser, du har valgt. Uddannelsesplanlægningen tager udgangspunkt i, at det er muligt at gennemføre et anbefalet studieforløb uden overlap. Men omkring valgfrie elementer og studieplaner som går ud over de anbefalede studieforløb, kan der forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. |
Deltagerantal |
|
ECTS |
20
|
Aktivitetsansvarlig |
Mads Hobye (hobye@ruc.dk)
|
Studieleder |
Nina Boulus-Rødje (ninabr@ruc.dk)
|
Undervisere |
|
Studieadministration |
IMT Tilmelding & Eksamen (imt-eksamen@ruc.dk)
|
Aktivitetsnummer |
U60695
|
FAGLIGT INDHOLD | |
Overordnet formål |
Formålet med kurset er at give de studerende dybdegående og videregående viden indenfor design og teknologi; såsom centrale dimensioner indenfor software engineering, prototyping, brugerdrevet design, og menneske-maskine interaktion (HCI). Konkret kombinerer kurset læring om og erfaring med anvendelse af forskellige designmetoder og teknologier, med særlig fokus på udvikling af high-fidelity prototyper. Deltagerne arbejder teambaseret med at løse mindre og/eller sammenhængende opgaver, og kombinere praktisk anvendelse af de forskellige designmetoder og teknologier. |
Uddybende beskrivelse |
Formålet med kurset er at give de studerende dybdegående og videregående viden indenfor design og teknologi; herunder både klassiske og agile systemudviklings-metoder, så som software engineering, prototyping, brugerdrevet design, og HCI. Derudover rummer kurset en teknisk dimension i form af at de studerende får kompetencer til at udvikle teknologiske systemer. Konkret kombinerer kurset læring om og anvendelse af designmetoder hvor deltagerne arbejder team-baseret med at løse mindre og/eller sammenhængende opgaver. Det er muligt at knytte kurset til Digitale transformationer og bæredygtighed (10 ECTS). |
Pensum |
Pensum tager udgangspunkt i fagbøger om designmetodikker, teknologi introduktion og teori og suppleres med videnskabelige artikler inden for hvert enkelt felt. Det forventes, at de studerende selv supplerer med relevant litteratur. |
Tilrettelæggelse og indsats |
Studieindsats
Læringsaktiviteter
Kurset består af op til flere designiterationer. Hver designiteration vil præsentere en metode, dens underliggende metodologi, teknikker til metoden samt en skabelon til dokumentation af anvendelsen af metoden. Derudover vil der præsenteres teori om teamprocesser, værktøjer og teknologier samt udvalgte overordnede designproblemer som hvert team skal vælge. Fælles for hver iteration er at de studerende vælger et designproblem og/eller teknologi og vælger en metode de vil arbejde med. Der kan vælges enten fokus på at udforske et designproblem med en teknologi eller på at udforske en teknologi og mulige designproblemer som denne teknologi ville kunne løse. Eksempler på rammeteknologier:
Eksempler på problemstillinger:
Der udarbejdes løbende dokumentation og refleksion over proces og produkt som en række delopgaver der skal godkendes løbende. Alle delopgaver skal være godkendte for at blive indstillet til mundtlig eksamen som vil tage udgangspunkt i en samlet aflevering i form af en portfolio med dokumentation og refleksion over designiterationerne. Indhold, temaer
Vejlederne vil være til stede under dele af designiterationen (fx ved opstarten, undervejs, og ved slutfasen). Hvert team planlægger, designer og udfører selv iterationen. Hver iteration vil involvere en udvælgelse af principper, fordeling af roller og ansvar, facilitering og dokumentation af teamaktiviteter og opgaver, samt refleksion og opsamling af læringspunkter. Hver iteration skal resultere i en fungerende prototype, defineret af designproblem og scope som teamet har valgt. |
Udbudsformat |
|
Undervisningsevaluering |
Skriftlig, formativ evaluering løbende suppleret med mundtlig feedback og uddybning af løbende forbedringer. |
Program |
|
BEDØMMELSE | |
Læringsmål |
Efter afsluttet forløb, forventes det at den studerende:
|
Prøveform |
Mundtlig gruppeprøve på baggrund af skriftlig aflevering
Grupperne kan bestå af 2-6 studerende. Det skriftlige produkt skal for: - 2 studerende have et omfang på maksimalt 48.000 tegn inkl. mellemrum. - 3 studerende have et omfang på maksimalt 48.000 tegn inkl. mellemrum. - 4 studerende have et omfang på maksimalt 48.000 tegn inkl. mellemrum. - 5 studerende have et omfang på maksimalt 48.000 tegn inkl. mellemrum. - 6 studerende have et omfang på maksimalt 48.000 tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive bilag. Eksaminationstiden inkl. votering fastsættes således: Ved 2 studerende 60 minutter. Ved 3 studerende 75 minutter. Ved 4 studerende 90 minutter. Ved 5 studerende 105 minutter. Ved 6 studerende 120 minutter. Der foretages en individuel bedømmelse af den enkelte studerendes præstation. Bedømmelsen er en samlet bedømmelse af de(t) skriftlige produkt(er) og den mundtlige prøve.. Tilladte hjælpemidler til prøven: alle Bedømmelse: 7-trinsskala Censur: intern medbedømmer |
Omprøveform |
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
|
Prøveform ved særlige tilfælde |
|
Prøveform og bedømmelses-kriterier (udmøntet) |
Den mundtlige prøve tager udgangspunkt i det skriftlige produkt og der sker en samlet bedømmelse af det skriftlige produkt og den mundtlige prøve.
Bedømmelseskriterier I bedømmelsen af prøven vil der blive lagt vægt på i hvor høj udstrækning den studerende kan:
|
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 12/03/2024 |