Titel |
Arbejdslivets rammer og betingelser
|
Oversat titel |
The societal context of working life |
Semester |
F2025
|
Kandidatuddannelse i |
Arbejdsliv
|
Aktivitetstype |
Obligatorisk |
Undervisningssprog |
Dansk
|
Studieordning |
Læs mere om uddannelsen og find din studieordning på ruc.dk |
TILMELDING OG STUDIEADMINISTRATIV DATA | |
Tilmelding |
Tilmelding sker via STADS-Selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside Når du tilmelder dig kurset, skal du være opmærksom på, om der er sammenfald i tidspunktet for kursusafholdelse og eksamen med andre kurser, du har valgt. Uddannelsesplanlægningen tager udgangspunkt i, at det er muligt at gennemføre et anbefalet studieforløb uden overlap. Men omkring valgfrie elementer og studieplaner som går ud over de anbefalede studieforløb, kan der forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. |
Deltagerantal |
|
ECTS |
15
|
Aktivitetsansvarlig |
Niels Warring (warring@ruc.dk)
|
Studieleder |
Niels Warring (warring@ruc.dk)
|
Undervisere |
|
Studieadministration |
IMT Tilmelding & Eksamen (imt-eksamen@ruc.dk)
|
Aktivitetsnummer |
U60003
|
FAGLIGT INDHOLD | |
Overordnet formål |
Kurset giver de studerende indsigt i de institutionelle rammer, det moderne arbejdsliv er indlejret i, på en sådan måde, at de kan undersøge, analysere, forstå og intervenere i relevante aspekter af arbejdslivet i forhold til de betingelser og muligheder, der er gældende både i og omkring arbejdet. Kurset har fokus på arbejdsmarkedets organisering, lærings- og uddannelsesforhold i tilknytning til arbejdslivet samt arbejdsmiljø og reguleringen heraf. I forhold til regulering lægges vægt på såvel love og regler som på andre former for styring som fx incitamenter, evalueringer og kampagner. I samspil med kursets overordnede tematikker udvikles de studerendes færdigheder i at læse, forstå og udnytte statistik og andre kvantitative data til at analysere og intervenere i konkrete arbejdslivsproblematikker. |
Uddybende beskrivelse |
Den første kursusblok Arbejdsmarked indeholder: Det danske arbejdsmarked • Arbejdsmarked og -liv • Den danske model • Mangfoldighed på arbejdsmarkedet Globalisering og prekarisering • Prekarisering – nationalt og internationalt • Internationalisering i et europæisk og globalt perspektiv Anden kursusblok Uddannelse og Læring indeholder: • Uddannelsers funktion - selektion og kvalificering, dannelse og demokrati • Vekseluddannelser og vidensformer • Uddannelsplanlægning og kompetenceudvikling • Professioners udvikling og betydning • Overgange og forbindelser mellem arbejdsliv og uddannelse • Erhvervsfag og fagidentitet Tredje kursusblok Arbejdsmiljø indeholder: Arbejdsmiljøforhold • Arbejdsmiljøet i dets samfundsmæssige kontekst • Psykisk arbejdsmiljø og stress • Tid og temporalitet • Balancen mellem arbejde og øvrige liv • Fysisk arbejdsmiljø Arbejdsmiljøregulering • Den nationale – og internationale – regulering af arbejdsmiljøet • Arbejdsmiljøarbejdet på virksomheden • Arbejdsmiljøforskning |
Pensum |
Information om pensum vil blive meddelt på moodle inden semesterstudiestart. |
Tilrettelæggelse og indsats |
Hver af kursets tre blokke afsluttes med en opgave/produkt, der indgår i den endelige portfolio. For to af blokkene vil afleveringen være fælles med ens gruppe, mens opgaven for den tredje bloks vedkommende vil være individuel. Hvilken blok, den individuelle del af portefolien er knyttet til, oplyses ved semestrets start. Gennem kurset samarbejder de studerende i grupper, som udgangspunkt i anknytning til deres projektarbejde. Kurset gennemføres som en kombination af underviseroplæg, studenteroplæg, plenumdiskussioner, gruppeøvelser, workshops og klyngeaktiviteter. For et 15 ECTS kursus er den samlede forventede arbejdsindsats 405 studenterarbejdstimer, hvilket svarer til ca. 18,5 timer pr. uge i løbet af semesteret. Arbejdet kan forventes at være fordelt på følgende aktiviteter:
|
Udbudsformat |
|
Undervisningsevaluering |
Kurset evalueres løbende dialogisk. Hertil kommer en skriftlig evaluering som gennemføres mindst hver 6. semester. Den skriftlige evaluering går til underviser(e), studieleder og studienævn medhenblik på kvalitetsudvikling af uddannelsen. Se mere om evalueringerne på studienævnets side på intranettet. |
Program |
|
BEDØMMELSE | |
Læringsmål |
Efter gennemførsel af kurset Arbejdslivets rammer og betingelser kan den studerende:
|
Prøveform |
Portfolio udarbejdet i gruppe.
Grupperne kan bestå af 2-6 studerende. Produkterne kan f.eks. være øvelsesbesvarelser, talepapirer til præsentation, skriftligt feedback, skriftlige refleksioner og skriftlige opgaver. Udfærdigelsen af produkterne kan være underlagt tidsbegrænsninger. Gruppeopgaver skal være individualiseret. Portfolioen skal for: - 2 studerende have et omfang på maksimalt 52.800 tegn inkl. mellemrum. - 3 studerende have et omfang på maksimalt 74.400 tegn inkl. mellemrum. - 4 studerende have et omfang på maksimalt 96.000 tegn inkl. mellemrum. - 5 studerende have et omfang på maksimalt 117.600 tegn inkl. mellemrum. - 6 studerende have et omfang på maksimalt 139.200 tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag. Produkterne til portfolioen udarbejdes helt eller delvist under kursusforløbet. Portfolioen afleveres samlet (uploades på eksamen.ruc.dk). Evt. løbende delaflevering til den kursusansvarlige med henblik på feedback erstatter ikke den samlede aflevering. Bedømmelse: bestået/ikke bestået |
Omprøveform |
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
|
Prøveform ved særlige tilfælde |
|
Prøveform og bedømmelses-kriterier (udmøntet) |
Portfolien skal indeholde elementer fra hver af de tre tematiske blokke. Elementet knyttet til én af blokkene udarbejdes individuelt og skal fylde 6-8 sider. Den resterende del af portfolien udformes i grupper, og kan omfatte referater, synopser, manuskripter, posters, småopgaver, essays eller kombinationer heraf. Bedømmelseskriterier Der foretages en samlet bedømmelse af portfolioen. I bedømmelsen af portfolioen lægges vægt på, hvorvidt portfolioen opfylder alle formelle krav, samt i hvilket omfang den studerende demonstrerer viden, kompetencer og færdigheder i forhold til at:
|
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 07/11/2024 |