Titel |
Projektorienteret praktikforløb
|
Oversat titel |
Project-oriented internship |
Semester |
E2024
|
Kandidatuddannelse i |
Arbejdsliv
|
Aktivitetstype |
Valgfrit Det er obligatorisk enten at gå i praktik eller at skrive litteraturstudie inden for arbejdsliv på 3. semester. |
Undervisningssprog |
Dansk
|
Studieordning |
Læs mere om uddannelsen og find din studieordning på ruc.dk |
TILMELDING OG STUDIEADMINISTRATIV DATA | |
Tilmelding |
Du kan læse mere om, hvordan du melder dig til projektorienteret praktikforløb på intra |
Deltagerantal |
|
ECTS |
20
|
Aktivitetsansvarlig | |
Studieleder |
Niels Warring (warring@ruc.dk)
|
Undervisere |
|
Studieadministration |
IMT Tilmelding & Eksamen (imt-eksamen@ruc.dk)
|
Aktivitetsnummer |
U60009
|
FAGLIGT INDHOLD | |
Overordnet formål |
Formålet med et projektorienteret praktikforløb er, at den studerende opnår praksiskendskab inden for fagligt relevante områder, som beriger og udfordrer den teoretiske og metodiske viden, færdigheder og kompetence opbygget af den studerende under uddannelsen. Projektorienteret praktik understøtter faglig specialisering, styrker de studerendes kompetencer i at indgå og engagere sig i forskellige typer af akademisk praksis, og til kritisk at reflektere over og videreudvikle denne praksis. |
Uddybende beskrivelse |
Som studerende er du selv ansvarlig for at skaffe et praktiksted og for den praktiske afvikling af praktikforløbet, herunder at sikre at arbejdsopgaver hos såvel praktikstedet samt forpligtigelser overfor universitetet gennemføres. Ved praktikperiodens start indgås med en praktikaftale mellem praktikstedet og praktikanten om hvordan praktikopholdet skal forløbe, hvilke arbejdsopgaver praktikanten skal varetage og hvordan praktikværten understøtter praktikantens arbejde. Praktikaftale udarbejdes i skabelon fra den centrale praktikordningen og relevansen af praktikken for uddannelsen godkendes af studienævnet. Praktikopholdet skal derfor forhåndsgodkendes af studienævnet; ansøgning foregår via RUCs centrale praktikordning. Det anbefales at tage kontakt til den praktiansvarlige på Arbejdsliv (Sidsel Lond Grosen: sgrosen@ruc.dk, 4674 3231) inden kontrakten færdiggøres og underskrives af praktikstedet. Praktikforløbets indhold bestemmes i meget vid udstrækning af den studerendes valg af praktiksted og efterfølgende valg af problemstilling for udarbejdelse af praktikrapport. Der er praktikunderstøttende seminaraktiviteter undervejs i praktikforløbet, som understøtter refleksioner over:
De praktikunderstøttende seminaraktiviteter samlæses mellem følgende fag: Arbejdsliv og Socialpsykologi og læring. |
Pensum |
Pensum udgøres dels af baggrundslitteratur til forløbets oplæg om samspil mellem praktik og uddannelse. Dette vil være tilgængeligt på den til forløbet tilknyttede moodleside forud for de enkelte oplæg. Pensum udgøres herudover af den studerendes selvvalgte videnskabelige litteratur til understøttelse faglig refleksion over praktikken og analyse af specifikke relevante praksisopgaver og for uddannelsen relevante problemstillinger som den studerende har gjort erfaringer med under praktikken. |
Tilrettelæggelse og indsats |
Studieindsats Med sine 20 ECTS-point er den samlede studieindsats for det projektorienterede projektforløb for hver studerende ca. 540 timer. Denne indsats kan forventes at fordele sig på denne måde:
Læringsaktiviteter De bærende læringsaktivitet for projektorienterede projektforløb vil være:
Til understøttelse af særligt udarbejdelsen af praktikrapport tilbydes en række understøttende aktiviteter:
Deltagelse i arbejdet på praktikstedet kan indbefatte opgaver af meget forskellig karaktér. En central del skal være fagligt relevante opgaver som kan berige og udfordre den teoretiske og metodiske viden, færdigheder og kompetence opbygget af den studerende under uddannelsen. Opgaverne vil dog typisk også indbefatter opgaver af mere praktisk karaktér, som også bidrager til at den studerende opnår praksiskendskab til arbejdet inden for et fagligt felt. Udarbejdelse af praktikrapporten skal i sin proces understøtte den studerendes refleksion over hvordan for uddannelsen relevante teorier, begreber og metoder, kan bruges til at forstå, analysere, vurdere og ændre relevant praksis i relation til erfaringer og problemstillinger i praktikken. Samtidig skal udarbejdelsen danne grundlag for at den studerende kan evaluere og reflektere over hvordan hidtidig opnået viden, færdigheder og kompetencer gennem uddannelsen kan omsættes i arbejdet med analyse af specifikke relevante praksisopgaver og for uddannelsen relevante problemstillinger som den studerende har gjort erfaringer med under praktikken. Den færdige praktikrapport skal demonstrere sådanne refleksioner. Underviseroplæg om samspil mellem praktik og uddannelse vil bidrage med perspektiver på, hvordan de studerende systematisk kan reflektere over de erfaringer de gør sig i praktikken og omsætte dem i praktikrapporten. Der kan forventes 3-4 oplæg i løbet af semesteret. Faglig klyngevejledning vil understøtte den studerende i refleksioner over samspillet mellem de erfaringer de gør sig i praktikken og den teoretiske og metodiske viden, færdigheder og kompetence den studerende har opbygget sin hidtidige uddannelse. Klyngevejledningen vil både bestå af erfaringsudveksling og sparring mellem de studerende og sparring fra en faglig vejleder tilknyttet den studerendes uddannelse. Der kan forventes 3-4 vejledningssessioner i løbet af semesteret. Disse vil typisk være placeret i forlængelse af oplæggene om samspil mellem praktik og uddannelse. Intern evaluering indgår som en del af klyngevejledningsforløbet og har til formål at give den studerende sparring på udkast til praktikrapporten fra medstuderende og vejleder. |
Udbudsformat |
|
Undervisningsevaluering |
Klyngevejledningens form og indhold evalueres løbende i mundtlig dialog mellem studerende og vejleder som del af den almindelige klyngevejledning. Minimum hvert 6. semester sker der desuden en surveybaseret evaluering af praktikforløbet. Studienævnet drøfter hvert semester evalueringer fra det forudgående semester med henblik på kvalitetsudvikling af uddannelsen. Se mere om evalueringerne på studienævnets side på intranettet. |
Program |
|
BEDØMMELSE | |
Læringsmål |
Den studerende kan efter gennemført praktik:
|
Prøveform |
Projektorienteret praktikforløb med mundtlig prøve
Hvis man vælger at arbejde i gruppe, må gruppen bestå af 2 studerende. Det skriftlige produkt skal for: - 1 studerende have et omfang på 24.000-48.000 tegn inkl. mellemrum. - 2 studerende have et omfang på 36.000-72.000 tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive bilag. Eksaminationstiden inkl. votering fastsættes således: Ved 1 studerende 30 minutter. Ved 2 studerende 45 minutter. Bedømmelsen er en samlet bedømmelse af det skriftlige produkt og den mundtlige præstation. Stave- og formuleringsevnen i det skriftlige produkt indgår i bedømmelsen. Tilladte hjælpemidler ved prøven: alle Bedømmelse: 7-trinsskala Censur: intern medbedømmer |
Omprøveform |
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
|
Prøveform ved særlige tilfælde |
|
Prøveform og bedømmelses-kriterier (udmøntet) |
Praktikrapport – formkrav Praktikrapporten skal som minimum indeholde:
Prøven Den mundtlige prøve tager udgangspunkt i praktikrapporten, men kan også inddrage diskussioner af litteratur og perspektiver som den studerende forudsættes at have kendskab til gennem uddannelsen og/eller praktikken. De studerende afprøves efter eget valg individuelt eller sammen med studerende de har været i praktik og udarbejdet praktikrapporten sammen med. Den mundtlige prøve har en varighed af 30 min. inkl. votering. Prøven indledes med at de(n) studerende holder et oplæg med en varighed af maks. 7 minutter. Den resterende del af prøven gennemføres som mundtlig dialog mellem de(n) studerende og medbedømmere. Tilladte hjælpemidler: Alle På baggrund af praktikrapporten og den mundtlige prøve fastsættes en samlet, individuel, karaktér efter 7-trinsskalaen. Bedømmelseskriterier I bedømmelsen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende demonstrerer at kunne: Skriftlig del:
Mundtlig del: Samme som de skriftlige bedømmelseskriterier, samt:
Der vil herudover blive lagt vægt på hvorvidt praktikrapporten opfylder alle formelle krav. Bedømmelsen er en samlet bedømmelse af det skriftlige produkt og den mundtlige præstation. |
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 02/09/2024 |