Titel |
Litteraturstudie inden for arbejdsliv
|
Oversat titel |
Working life literature review |
Semester |
E2024
|
Kandidatuddannelse i |
Arbejdsliv
|
Aktivitetstype |
Valgfrit Det er obligatorisk enten at tage litteraturstudie inden for arbejdsliv eller at gå i praktik på 3. semester. |
Undervisningssprog |
Dansk
|
Studieordning |
Læs mere om uddannelsen og find din studieordning på ruc.dk |
TILMELDING OG STUDIEADMINISTRATIV DATA | |
Tilmelding |
Tilmelding sker via STADS-Selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside Tilmelding til projekteksamen: Du skal huske at bekræfte din tilmelding til projektet, ved at tilmelde dig eksamen med din projektgruppe, når projektdannelsen er slut. Du skal tilmelde dig via stads Når du tilmelder dig kurset, skal du være opmærksom på, om der er sammenfald i tidspunktet for kursusafholdelse og eksamen med andre kurser, du har valgt. Uddannelsesplanlægningen tager udgangspunkt i, at det er muligt at gennemføre et anbefalet studieforløb uden overlap. Men omkring valgfrie elementer og studieplaner som går ud over de anbefalede studieforløb, kan der forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. |
Deltagerantal |
|
ECTS |
10
|
Aktivitetsansvarlig | |
Studieleder |
Niels Warring (warring@ruc.dk)
|
Undervisere |
|
Studieadministration |
IMT Tilmelding & Eksamen (imt-eksamen@ruc.dk)
|
Aktivitetsnummer |
U60678
|
FAGLIGT INDHOLD | |
Overordnet formål |
Formålet med forløbet er at den studerende bliver i stand til at søge, udvælge, vurdere, diskutere og syntetisere videnskabelig litteratur inden for en arbejdslivs-problemstilling på højt niveau og at give den studerende dybdegående eksemplarisk indsigt i arbejdslivsforskningens problemstillinger, metoder og formidling. Herunder forskningens samspil med praksis. Problemstillingen er selvvalgt inden for rammerne af aktuelle forskningsmæssige temaer med muligheden for aktivt at opsøge relevante forskningsmiljøer og at inddrage viden fra de øvrige studieelementer på semesteret. |
Uddybende beskrivelse |
Litteraturstudiet organiseres i klynger, der udgør en ramme for den studerendes arbejdsproces. En klynge er en gruppe af studerende (typisk 2-8), som dannes i slutningen af introduktionsperioden med afsæt i de studerendes selvvalgte forskningsbaserede problemstillinger inden for arbejdsliv. Et litteraturstudie er et forløb, hvor du som studerende arbejder på at afdække og udforske videnskabelig litteratur (overvejende peer reviewet litteratur), samt anden relevant litteratur (hvidbøger, forskningsbaseret litteratur), som bidrager til at belyse en selvvalgt problemformulering. Litteraturstudiet understøttes af en række workshops. I begyndelsen introduceres til systematisk litteratursøgning og håndtering af store mænger litteratur. Derefter følger en række workshop som typisk består af oplæg, dialog i plenum og arbejde i klynger. Oplæg kan både være fra underviser eller studerende. I klyngerne arbejder I med jeres problemstillinger med afsæt i litteraturstudiet. I workshops kan fx indgå arbejde med
I den sidste workshop præsenterer klyngen en poster med afsæt i jeres litteraturstudie og I får feedback fra peers og undervisere. Mellem workshoppene arbejder I i klynger med henblik på at udvikle jeres litteraturstudie. Det gør I ved fx at opsøge litteratur, diskutere tekster på baggrund af kritisk læsning, gå i dialog med relevante forskningsmiljøer etc. Vejledning i forhold til udarbejdelse af litteraturstudiet gives undervejs. Vejledningen sker i overvejende grad som del af de skemalagte workshops. På baggrund af arbejdet i klyngen udarbejder hver studerende en individuel hjemmeopgave. Litteraturstudiet har fokus på et delelement af det forskningsmæssige projekt, litteraturreviewet. Det betyder, at fokus er på arbejdet med litteraturen som baggrund for udvikling af begrebs- og forståelsesramme. |
Pensum |
Studieelementets litteratur består af to hoveddele:
Det samlede omfang af pensum varierer med hensyn til blandet andet type af litteratur og klyngernes størrelse. Men det skal forventes at være omkring 800-1000 sider og skal godkendes af underviser. |
Tilrettelæggelse og indsats |
Kurset er normeret til 10 ECTS-point. Den samlede studieindsats for hver studerende er dermed ca. 270 timer. Denne indsats kan forventes at fordele sig omtrentligt på denne måde:
|
Udbudsformat |
|
Undervisningsevaluering |
Der foretages forventningsafstemning og evaluering undervejs i kursusforløbet. Hertil kommer en mundtlig slutevaluering, som samles op skriftligt og sendes til studieleder. Minimum hvert 6. semester sker der desuden en surveybaseret evaluering af kurset. Studienævnet drøfter hvert semester evalueringer fra det forudgående semester med henblik på kvalitetsudvikling af uddannelsen. Se mere om evalueringerne på studienævnets side på intranettet. |
Program |
|
BEDØMMELSE | |
Læringsmål |
Efter at have gennemført litteraturstudie inden for arbejdsliv kan den studerende:
|
Prøveform |
Individuel skriftlig hjemmeopgave.
Hjemmeopgaven skal have et omfang på 16.800-21.600 tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag. Hjemmeopgavens varighed er 14 dage inkl. evt. weekend og helligdage. Opgaven skal dokumentere, at den studerende besidder en sikker beherskelse af det danske skriftsprog, herunder grammatik og sproglig korrekthed. Bedømmelse: bestået/ikke bestået |
Omprøveform |
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
|
Prøveform ved særlige tilfælde |
|
Prøveform og bedømmelses-kriterier (udmøntet) |
I bedømmelsen af den skriftlige hjemmeopgave vil der blive lagt særlig vægt på, i hvilket omfang den studerende
I vurderingen indgår hvorvidt den skriftlige opgave opfylder alle formelle kriterier samt i hvilket omfang den studerende besidder en sikker beherskelse af det danske skriftsprog, herunder grammatik og sproglig korrekthed samt overholder akademiske standarder for citatpraksis og referencebrug. |
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 06/05/2024 |