Titel |
Projekt: Arbejdets udvikling og betydning for mennesker og arbejdsfællesskaber i en organisatorisk kontekst
|
Oversat titel |
Project: Changes of work and implications for the working life of individuals and collectives in an organizational context |
Semester |
E2024
|
Kandidatuddannelse i |
Arbejdsliv
|
Aktivitetstype |
Obligatorisk |
Undervisningssprog |
Dansk
|
Studieordning |
Læs mere om uddannelsen og find din studieordning på ruc.dk |
TILMELDING OG STUDIEADMINISTRATIV DATA | |
Tilmelding |
Tilmelding sker via STADS-Selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside Tilmelding til projekteksamen: Du skal huske at bekræfte din tilmelding til projektet, ved at tilmelde dig eksamen med din projektgruppe, når projektdannelsen er slut. Du skal tilmelde dig via stads Når du tilmelder dig kurset, skal du være opmærksom på, om der er sammenfald i tidspunktet for kursusafholdelse og eksamen med andre kurser, du har valgt. Uddannelsesplanlægningen tager udgangspunkt i, at det er muligt at gennemføre et anbefalet studieforløb uden overlap. Men omkring valgfrie elementer og studieplaner som går ud over de anbefalede studieforløb, kan der forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. |
Deltagerantal |
|
ECTS |
15
|
Aktivitetsansvarlig | |
Studieleder |
Niels Warring (warring@ruc.dk)
|
Undervisere |
|
Studieadministration |
IMT Tilmelding & Eksamen (imt-eksamen@ruc.dk)
|
Aktivitetsnummer |
U60002
|
FAGLIGT INDHOLD | |
Overordnet formål |
Formålet med studieelementet er at give den studerende eksemplarisk indsigt i og erfaring med at anvende arbejdslivsforskningens teoretiske og metodiske tilgange til at studere og generere viden om relevante problemstillinger i arbejdslivet. De studerende skal samtidig være i stand til kritisk at forholde sig til betingelser og muligheder for forandring og forandringsprocesser i arbejdslivet. Herunder skal de være i stand til at forstå den bredere historiske kontekst for de specifikke udviklinger i arbejdet og arbejdslivserfaringer som er emnet for projektarbejdet. De studerende skal opnå færdigheder i produktion og bearbejdning af data, opnå konkrete erfaringer med de metodiske og epistemologiske spørgsmål, der knytter sig til et projektarbejde, samt udvikle opmærksomhed overfor forskernes egen indflydelse på produktion og analyse af data. |
Uddybende beskrivelse |
|
Pensum |
Projektgruppen søger, fremskaffer og behandler tematisk, teoretisk og metodisk litteratur der er relevant for projektets problemstilling. Dette sker i samråd med vejleder og eventuelt med assistance fra bibliotekar mv. |
Tilrettelæggelse og indsats |
Studieindsats Den samlede studieindsats for hver studerende er 405 timer, som omtrentligt er fordelt som følger:
Det forventes at hver studerende lægger cirka 20 timers arbejde i projektarbejdet per uge i gennemsnit. Læringsaktiviteter Projektarbejdet er understøttet af de følgende læringsaktiviteter:
Introduktionsforløb for kursus og projektarbejde De to første uger af semesteret er introduktionsuger til kurset 'Det arbejdende mennesker i en organisatorisk og social kontekst' samt til projektarbejdet. Gennem faglige oplæg introduceres de studerende for centrale problematikker og forståelser der udgør en del af det faglige indhold på kurset. Herigennem får de studerende input til deres opstart af projekt- og gruppedannelsen. Projekt- og gruppedannelse Projektarbejdet begynder med en projekt- og gruppedannelse, der opstartes i den sidste del af introduktionsforløbet. Projektarbejde i grupper Projektarbejdet foregår i grupper på 2-6 studerende. I projektarbejdet forventes, at hver studerende bidrager produktivt ved blandt andet at bidrage til facilitering af gruppemøder, løfte aftalte opgaver, give konstruktiv feedback på andre gruppemedlemmers arbejde, mv. Vejledning Efter afsluttet gruppedannelse tildeles gruppen en vejleder. Formålet med vejledning er at understøtte projektarbejdet gennem faglig sparring og kritik i form af konstruktiv feedback på projektgruppens arbejde. Projektvejledningen foregår med udgangspunkt i de studerendes problemformulering og under hensyn til at de studerende har frihed til at vælge teori og metode indenfor rammerne af læringsmålene. Problemformuleringsseminar Projektforløbet understøttes af et problemformuleringsseminar, som finder sted et par uger efter gruppedannelsen. Formålet med seminaret er, at inspirere grupperne, pege på relevant fagligt input og relevante metoder til det videre arbejde med projektet. Intern evaluering Formålet med den interne evaluering er at styrke projekterne gennem feedback på projektet fra medstuderende og andre vejledere, samt at lære at modtage og give konstruktiv feedback. Derudover er intern evaluering eksamensforberedende i og med at studerende får lejlighed til at øve og få formativ feedback på deres mundtlige fremlæggelse og diskussion af projektet |
Udbudsformat |
|
Undervisningsevaluering |
Projektforløbet evalueres løbende i dialog med vejleder samt i forbindelse med problemformuleringsseminar, intern evaluering og eksamen. Projektgruppen kan desuden give feedback på vejledningen gennem hele forløbet, hvis der er behov for en fornyet forventningsafstemning. Mundtlig evaluering af projektforløbet indgår som del af semesterstart i forbindelse med projektdannelsen i næste semester. Hertil kommer en skriftlig evaluering som gennemføres mindst hver 6. semester. Den skriftlige evaluering går til vejleder, studieleder og studienævn med henblik på kvalitetsudvikling af uddannelsen. Se mere om evalueringspraksis på studienævnets side på intranettet. |
Program |
|
BEDØMMELSE | |
Læringsmål |
Efter at have gennemført projektet kan den studerende:
|
Prøveform |
Projekteksamen i gruppe med individuel bedømmelse
Grupperne kan bestå af 2-6 studerende. Projektrapporten skal for: - 2 studerende have et omfang på 48.000-91.200 tegn inkl. mellemrum. - 3 studerende have et omfang på 60.000-110.400 tegn inkl. mellemrum. - 4 studerende have et omfang på 72.000-139.200 tegn inkl. mellemrum. - 5 studerende have et omfang på 84.000-172.800 tegn inkl. mellemrum. - 6 studerende have et omfang på 96.000-192.000 tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive bilag. Projektrapporten skal forsynes med et resumé, der indgår i bedømmelsen. Projektrapporter skrevet på dansk, norsk eller svensk skal forsynes med et resumé på engelsk. Projektrapporter skrevet på et fremmedsprog (bortset svensk og norsk) kan forsynes med et resumé på dansk. Eksaminationstiden inkl. votering fastsættes således: Ved 2 studerende 60 minutter. Ved 3 studerende 75 minutter. Ved 4 studerende 90 minutter. Ved 5 studerende 105 minutter. Ved 6 studerende 120 minutter. Stave- og formuleringsevnen i projektrapporten indgår i bedømmelsen. Tilladte hjælpemidler ved prøven: alle Bedømmelse: 7-trinsskala Censur: intern medbedømmer |
Omprøveform |
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
|
Prøveform ved særlige tilfælde |
|
Prøveform og bedømmelses-kriterier (udmøntet) |
Bedømmelsen af projektet er er en samlet vurdering af det skriftlige produkt og den mundtlige præstation ved projekteksamen. Ved projekteksamen tages der udgangspunkt i de studerendes projektrapport. I prøven indgår individuelle oplæg inden for et selvvalgt emne, der er relevant for problematikken belyst i projektrapporten. Hvert individuelt oplæg har en varighed på op til 5 min. De individuelle oplæg efterfølges af en dialog mellem de studerende og bedømmerne med udgangspunkt i projektet. Der kan under projekteksamen stilles spørgsmål inden for det faglige område, der relaterer til projektrapportens faglige område. I bedømmelsen af projektet vil der blive lagt vægt på hvorvidt projektet opfylder alle formelle krav, samt en samlet vurdering af i hvor høj udstrækning den studerende demonstrerer: Skriftlig del:
Mundtlig del: Samme som de skriftlige bedømmelseskriterier, samt:
På baggrund af det skriftlige produkt og den mundtlige prøve fastsættes en samlet, individuel karakter. |
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 26/08/2024 |