Titel |
Det arbejdende menneske i en organisatorisk og social sammenhæng
|
Oversat titel |
Working life in an organizational and social context |
Semester |
E2024
|
Kandidatuddannelse i |
Arbejdsliv
|
Aktivitetstype |
Obligatorisk |
Undervisningssprog |
Dansk
|
Studieordning |
Læs mere om uddannelsen og find din studieordning på ruc.dk |
TILMELDING OG STUDIEADMINISTRATIV DATA | |
Tilmelding |
Tilmelding sker via STADS-Selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside Når du tilmelder dig kurset, skal du være opmærksom på, om der er sammenfald i tidspunktet for kursusafholdelse og eksamen med andre kurser, du har valgt. Uddannelsesplanlægningen tager udgangspunkt i, at det er muligt at gennemføre et anbefalet studieforløb uden overlap. Men omkring valgfrie elementer og studieplaner som går ud over de anbefalede studieforløb, kan der forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. |
Deltagerantal |
|
ECTS |
10
|
Aktivitetsansvarlig | |
Studieleder |
Niels Warring (warring@ruc.dk)
|
Undervisere |
|
Studieadministration |
IMT Tilmelding & Eksamen (imt-eksamen@ruc.dk)
|
Aktivitetsnummer |
U60680
|
FAGLIGT INDHOLD | |
Overordnet formål |
Kurset har fokus på arbejdet som en praktisk og social aktivitet, der oftest foregår i en organisatorisk sammenhæng, placeret i en særlig historisk, kulturel og institutionel kontekst. Kurset giver et overblik over forskellige forståelser af organisationers dynamik, moderne ledelse og ledelsestænkning med særligt henblik på deltagelse, magt og styring. Det giver en dybere indsigt i de forhold som former subjektiviteten i arbejdet, samt de ambivalenser og modsætninger, som forholdene kan give anledning til. Desuden sættes der fokus på arbejdsfællesskaber som udgangspunkt for læring, mening, identitet og organisering, samtidig med at der gives en forståelse af dynamikker omkring in- og eksklusion. |
Uddybende beskrivelse |
Kurset er organiseret i to blokke, hvor de studerende arbejder med grundtekster inden for arbejdslivsstudier inden for forskellige temaer Blok 1: Organisation og arbejde – mellem deltagelse, magt og styring De studerende præsenteres for forskellige teoretiske forståelser af: • Mennesket som ressource i arbejdet • Forholdet mellem ledelse og medarbejdere i organisationer • Deltagelse, magt og modstand som dynamik i organisationer • Identitet som omdrejningspunktet for styringsbestræbelser i organisationen • Nye organisations- og ledelsesformer, bevægelser mod demokrati eller entrepreneurskab og prækarisering Der arbejdes med eksempler fra servicearbejde, vidensarbejde, omsorgsarbejde og fremstillingsarbejde. Blok 2: Arbejdets subjektive dimensioner - Socialisation og arbejdsidentitet De studerende præsenteres for forskellige teoretiske forståelser og empiriske tematiseringer af: • Subjektivitet og agency i arbejdslivet • Arbejds-, fag- og professionsidentitet • Køn – socialisering og arbejdsdeling • Anerkendelse og Mening • Læring i arbejdslivet |
Pensum |
Information om pensum vil blive meddelt på moodle inden studiestart. |
Tilrettelæggelse og indsats |
Kurset består af to tematiske blokke: • Organisation og arbejde – mellem deltagelse, magt og styring • Arbejdets subjektive dimensioner - Socialisering og arbejdsidentitet Hver blok afsluttes med en opgave/produkt, der indgår i den endelige portfolio. Gennem kurset samarbejder de studerende i grupper, som udgangspunkt i anknytning til deres projektarbejde. Kurset gennemføres som en kombination af underviseroplæg, studenteroplæg, plenumdiskussioner, gruppeøvelser, workshops og klyngeaktiviteter. For et 10 ECTS kursus er den samlede forventede arbejdsindsats 270 studenterarbejdstimer. Arbejdet kan forventes at være fordelt på følgende aktiviteter: • Deltagelse i holdundervisning (ca. 30 timer) • Selvstændigt arbejde individuelt og i studiegrupper (ca. 170 timer). Gennemsnitlig forberedelse til hver kursusgang er 10-15 timer. • Deltagelse i workshops (ca. 30 timer) • Udarbejdelse af portfolio, herunder en opgave pr. blok (ca. 40 timer) • Evaluering (ca. 1 time) |
Udbudsformat |
|
Undervisningsevaluering |
Der foretages forventningsafstemning og evaluering undervejs i kursusforløbet. Hertil kommer en mundtlig slutevaluering, som samles op skriftligt og sendes til studieleder. Minimum hvert 6. semester sker der desuden en surveybaseret evaluering af kurset. Studienævnet drøfter hvert semester evalueringer fra det forudgående semester med henblik på kvalitetsudvikling af uddannelsen. Se mere om evalueringerne på studienævnets side på intranettet. |
Program |
|
BEDØMMELSE | |
Læringsmål |
Efter gennemførelse af Det arbejdende menneske i en organisatorisk og social sammenhæng kan den studerende:
|
Prøveform |
Individuel portfolio
Portfolioen skal have et omfang på 19.200-24.000 tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive bilag. Produkterne til portfolioen udarbejdes helt eller delvist under kursusforløbet. Portfolioen afleveres samlet (uploades på eksamen.ruc.dk). Evt. løbende delaflevering til den kursusansvarlige med henblik på feedback erstatter ikke den samlede aflevering. Der foretages en samlet bedømmelse af portfolioen. Bedømmelse: bestået/ikke-bestået |
Omprøveform |
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
|
Prøveform ved særlige tilfælde |
|
Prøveform og bedømmelses-kriterier (udmøntet) |
Den individuelle portfolio består af to delopgaver (en pr blok) der demonstrerer forståelse af pensumlitteratur og tema. Den første delopgave er gruppebaseret, og den anden udarbejdes selvstændigt, individuelt. De to delopgavers omfang skal hver være mindst 9.600 tegn, og i alt skal portfolioen tilsammen for de to delopgaver være mellem 19.200 og 24.000 tegn - se nærmere beskrivelse af omfang ovenfor. Bedømmelseskriterier Der foretages en samlet bedømmelse af portfolioen. I bedømmelsen af portfolioen lægges vægt på, hvorvidt portfolioen opfylder alle formelle krav, samt i hvilket omfang den studerende demonstrerer viden, kompetencer og færdigheder i forhold til at:
|
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 06/05/2024 |