Titel |
Valgkursus: Forsknings- og vidensfeltanalyse
|
Oversat titel |
Analysis of fields of research and knowledge |
Semester |
E2024
|
Kandidatuddannelse i |
Dansk / Filosofi og Videnskabsteori / Historie
|
Aktivitetstype |
Valgfrit |
Undervisningssprog |
Dansk
|
Studieordning |
Læs mere om uddannelsen og find din studieordning på ruc.dk |
TILMELDING OG STUDIEADMINISTRATIV DATA | |
Tilmelding |
Tilmelding sker via STADS-Selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside Når du tilmelder dig kurset, skal du være opmærksom på, om der er sammenfald i tidspunktet for kursusafholdelse og eksamen med andre kurser, du har valgt. Uddannelsesplanlægningen tager udgangspunkt i, at det er muligt at gennemføre et anbefalet studieforløb uden overlap. Men omkring valgfrie elementer og studieplaner som går ud over de anbefalede studieforløb, kan der forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. |
Deltagerantal |
|
ECTS |
5
|
Aktivitetsansvarlig |
Jakob Egholm Feldt (feldt@ruc.dk)
|
Studieleder |
Kim Esmark (kesmark@ruc.dk)
|
Undervisere |
|
Studieadministration |
IKH Tilmelding & Eksamen (ikh-eksamen@ruc.dk)
|
Aktivitetsnummer |
U60129
|
FAGLIGT INDHOLD | |
Overordnet formål |
Kurset er et praksisorienteret, workshop-organiseret forløb, der lærer den studerende at afdække og beskrive et forsknings- eller vidensfelt. Kurset handler således om at kunne finde, læse, evaluere og systematisere forskningsbidrag (videnskabelige artikler, monografier, rapporter m.v.) med relevans for et selvvalgt historisk eller humanvidenskabeligt emne eller problem, og om at kunne formidle dette materiale i systematisk bibliografisk og kritisk reflekterende skriftlig oversigtsform. Den studerende kan anvende kurset til at forberede sig på specialet, idet der er mulighed for at arbejde sig grundigt ind i forskningsfeltet omkring det emne eller problem, hun/han vil skrive speciale om på næste semester. Kurset kan kun vælges på 3. semester. |
Uddybende beskrivelse |
Kurset handler om, hvordan man systematisk analyserer og beskriver et forskningsområdes grundlæggende positioner og problemstillinger. Denne analyseform er en nøgle til at åbne området for ny forskning dvs. for at påpege, hvor feltet stadig mangler at løse problemer, afdække kilder eller hvordan teoretiske og metodiske ny-skabelser kaster nyt perspektiv på feltet. Ofte kaldes det historiografi, forskningsoversigt, eller ”literature review” afhængigt af hvilken tradition, der er udgangspunktet. I forløbet arbejder den studerende på at afdække og beskrive et forskningsfelt. Den studerende kan bruge det til specialeforberedelse, hvilket vi anbefaler. Den studerende kan også vælge at arbejde med et selvvalgt emne uden skrive speciale om det bagefter, og den studerende kan vælge at arbejde med et af de emner, som underviserne præsenterer i løbet af kurset. Forsknings- og videns-feltanalyse handler således om, hvordan man begrunder sit arbejde gennem en bearbejdning af eksisterende forskning på området. Historiografi/forskningsoversigt/”literature review” er et helt centralt værktøj for forskning og begrunder relevansen af den påbegyndte forskning. Kurset er struktureret således:
Kurset giver desuden vejledning til skrivning: Vi arbejder ud fra såkaldt "paragraphing", dvs. vi har fokus på klarhed i små sektioner af gangen. Målet for kurset er at skrive godt og klart om det valgte forskningsfelt. |
Pensum |
Fælles litteratur vil fremgå af moodle, individuel litteratur fremfindes undervejs på kurset, jvf. Uddybende beskrivelse. |
Tilrettelæggelse og indsats |
Samlet arbejdsbelastning: 5 ECTS= 135 timer. Der skal påregnes i alt 135 timer, der fordeles således: Mødetimer på kurset: 16 timer (8 kursusgange à 2 timer) Løbende forberedelse: 80 timer (10 timer pr kursusgang) Arbejde med portfolio: 30 timer Litteratursøgning: 9 timer Øvrige aktiviteter: Forberedelsestid kan omfatte både læsning af og andet arbejde med kursets pensum forud for og mellem kursus-gangene samt løsning af diverse opgaver undervejs på kurset, som forudsætter forberedelse. Andre aktiviteter omfatter bl.a. seme-sterintroduktion, litteratursøgning, ekskursioner, deltagelse i diver-se foredrag, seminarer mv. |
Udbudsformat |
|
Undervisningsevaluering |
|
Program |
|
BEDØMMELSE | |
Læringsmål |
|
Prøveform |
Individuel portfolio
Portfolioen skal have et omfang på 12.000-24.000 tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag. Produkterne til portfolioen udarbejdes helt eller delvist under kursusforløbet. Portfolioen afleveres samlet (uploades på eksamen.ruc.dk). Evt. løbende delaflevering til den kursusansvarlige med henblik på feedback erstatter ikke den samlede aflevering. Der foretages en samlet bedømmelse af portfolioen. Bedømmelse: bestået/ikke-bestået |
Omprøveform |
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
|
Prøveform ved særlige tilfælde |
|
Prøveform og bedømmelses-kriterier (udmøntet) |
Portfolien skal indeholde: (1) 3 udvalgte sektioner (”paragraphs” af 200 ord) som analyserer det valgte forskningsfelt og som har været fremlagt på kurset (2) Slides fra individuelt oplæg (Powerpoint, Keynote, el. lign) (3) 3-5 siders samlet review af 3 centrale tekster indenfor det valgte felt Bedømmelseskriterier:
|
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 21/02/2024 |